ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نجوم و فضا

ایستگاه فضایی برای جلوگیری از برخورد زباله‌های فضایی مانور اضطراری را اجرا می‌کند

قطعه‌ای از ماهواره هواشناسی چینی در فاصله ۲۰۰۰ فوتی ایستگاه فضایی بین‌المللی قرار گرفته و با وجودی که احتمال برخورد آن بسیار کم است اما تهدیدی به حساب می‌آید. برای جلوگیری از برخورد احتمالی، تمهیدات ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۰

قطعه‌ای از ماهواره هواشناسی چینی در فاصله ۲۰۰۰ فوتی ایستگاه فضایی بین‌المللی قرار گرفته و با وجودی که احتمال برخورد آن بسیار کم است اما تهدیدی به حساب می‌آید. برای جلوگیری از برخورد احتمالی، تمهیدات لازم انجام می‌شود.

مانور «فرار از زباله‌های فضایی» به صورت اضطراری بداهه برنامه‌ریزی شده تا از برخورد زباله‌های فضایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی جلوگیری کند. گفته می‌شود این رویه باید در آینده به رویکردی معمول برای حفاظت از ایستگاه فضایی تبدیل شود.

محاسبات اولیه حاکی از آن است که زباله‌های فضایی در روز پنجشنبه ۱۱ نوامبر در حدود ساعت ۴:۳۰ بامداد به فاصله ۱۹۷۰ فوتی (۶۰۰ متری) ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید. به گفته آژانس فضایی روسیه، این فاصله نسبت به ابعاد نجومی فاصله بسیار کمی است و برای اطمینان خاطر، ایستگاه فضایی بین‌المللی باید فاصله بیشتری با زباله‌ها را حفظ کند. به همین منظور، مانوری برنامه‌ریزی شده تا از برخورد زباله‌ها به ایستگاه جلوگیری کند.

سخنگوی ناسا در ایمیلی توضیح داد: «احتمال ضربه و برخورد برای ایستگاه فضایی بین‌المللی بسیار کم است اما باید تدابیری اندیشید.» از آنجا که پرتاب موشک Crew-3 نزدیک است، مقامات ناسا در کنفرانس خبری اظهار داشتند: « گمان نمی‌کنیم که جابجایی ایستگاه فضایی بین‎‌المللی بر پرتاب موشک تاثیر بگذارد. این پرتاب همچنان از مرکز فضایی «کندی» در فلوریدا انجام خواهد شد.»

زباله فضایی که به سمت ایستگاه فضایی می‌آید، بقایای فضاپیمای Fengyun-1C متعلق به کشور چین است. این کشور از روی عمد ماهواره هواشناسی خود را در ژانویه ۲۰۰۷به عنوان بخشی از آزمایش موشک ضدماهواره‌ای منهدم کرد. این رویداد سبب خشم و انتقاد بسیاری از افراد شد. کارشناسان از چین به دلیل کمک به نظامی کردن فضا و تولید عمده زباله‌های مداری انتقاد کردند.

برای جلوگیری از برخورد این زباله با ایستگاه فضایی، کنترل‌ کننده‌های پرواز قصد دارند ایستگاه را با مشتعل کردن موتورهای خودروی حمل‌ونقل  Progress MS-18 روسیه که در حال حاضر به ایستگاه متصل است، حرکت دهند. قدرت ضربه وارد شده سبب جابجایی ۰.۷ متر در ثانیه می‌شود که این فرآیند به مدت شش دقیقه به طول می‌انجامد. این مانور ارتفاع ایستگاه را ۱۲۴۰ متر افزایش می‌دهد و آن را در مداری عملیاتی در فاصله 421 کیلومتر بالاتر از سطح زمین قرار می‌دهد.

ایستگاه فضایی در ۲۲ سال گذشته، ۲۹ مانور اجتنابی را پشت سر گذاشته است که سه مانور آن در سال ۲۰۲۰ بوده است. این یک روند صعودی است که احتمال می‌رود با گذشت زمان بیشتر نیز بشود. زیرا ماهواره‌ها به‌طور فزاینده‌ای درحال قرار گرفتن در مدار زمین هستند و بدیهی است که میزان زباله‌هایی فضایی نیز رو به افزایش است. دانشمندان باید بودجه‌ مخصوصی را برای پاکسازی فضا از زباله‌های فضایی اختصاص دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی