ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل در ویندوز ۱۱ عملکردی بالاتر از لینوکس دارند

مدت کوتاهی از معرفی و عرضه پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل موسوم به «Alder Lake» (آلدر لیک) می‌گذرد و حالا طبق نتایج بنچمارک‌ها، بالاترین عضو این خانواده یعنی Core i9-12900K در ویندوز ۱۱ عملکردی بالاتر از ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۳ آبان ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۰

مدت کوتاهی از معرفی و عرضه پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل موسوم به «Alder Lake» (آلدر لیک) می‌گذرد و حالا طبق نتایج بنچمارک‌ها، بالاترین عضو این خانواده یعنی Core i9-12900K در ویندوز ۱۱ عملکردی بالاتر از لینوکس از خودش نشان می‌دهد.

اینتل زمانی که از پردازنده‌های جدیدش رونمایی کرد، از بهینه‌سازی عملکرد آن‌ها برای جدیدترین سیستم عامل ردموندی‌ها یعنی ویندوز 11 خبر داد. طبق ادعای این کمپانی، ویندوز ۱۱ می‌تواند به لطف فناوری Thread Director، استفاده بهینه‌ای از معماری هیبریدی پردازنده‌های آلدر لیک داشته باشد. حالا بنچمارک‌ها، چنین موضوعی را تایید می‌کنند.

وب‌سایت «Phoronix» برای بررسی این ادعا تصمیم گرفت عملکرد قدرتمندترین پردازنده نسل دوازدهم اینتل یعنی Core i9-12900K را در سیستم عامل لینوکس و ویندوز ۱۱ مقایسه کند. سیستم این آزمایش شامل قطعات زیر بود:

  • پردازنده اینتل Core i9-12900K
  • مادربرد ROG STRIX Z690E Gaming WiFi
  • ۶۴ گیگابایت رم DDR5-4400‌ شرکت Corsair
  • ویندوز ۱۱ پرو بیلد ۲۲۰۰۰

در حالت کلی، پردازنده جدید اینتل عملکرد قابل توجهی از خودش نشان داده و توانسته در اکثر تست‌ها، سیستم‌های لینوکس را شکست دهد. با وجود اینکه در مجموع این وب‌سایت ۱۰۴ تست انجام داده، تنها به سراغ برخی از آن‌ها می‌رویم.

در ابتدا با بنچمارک چندین مرورگر و اپ‌های وب با Selenium روبه‌رو هستیم که نتایجش را در تصاویر زیر می‌بینید:

در تصاویر زیر دو تست دیکد و انکد AV1 را مشاهده می‌کنید:

در نهایت با تست خروج دیتا از حالت فشرده و مصورسازی داده‌های حجیم روبه‌رو هستیم:

در حالت کلی ویندوز ۱۱ توانسته از ۱۰۴ تست، در ۴۵.۲ درصد آن‌ها در بالاترین جایگاه قرار بگیرد. این وب‌سایت همچنین اعلام کرده که پردازنده‌های تایگر لیک با ویندوز ۱۱ در مقایسه با آلدر لیک در برابر توزیع اوبونتو عملکرد کندتری دارد.

به نظر می‌رسد پردازنده‌های Alder Lake با ویندوز ۱۱ یک برگ برنده برای بازار پی‌سی محسوب می‌شوند. در آینده باید منتظر معرفی اعضای جدید این خانواده از پردازنده‌های اینتل باشیم و البته نمونه‌های مخصوص لپ‌تاپ آن‌ها هم از راه می‌رسند. برای آشنایی کامل با جدیدترین پردازنده‌های اینتل این مطلب دیجیاتو را مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • دانیال بهزادی
    دانیال بهزادی | ۲۴ آبان ۱۴۰۰

    البته این محک دقیقی نیست. چون تغییرات مربوط به نسل ۱۲ اینتل، در لینوکس ۵٫۱۷ اعمال می‌شن که هنوز منتشر نشده. احتمالاً در نگارش نهایی اوبونتو ۲۲٫۰۴ اون رو خواهیم داشت.

  • molavy
    molavy | ۲۴ آبان ۱۴۰۰

    خوب پس برای استفاده بهینه باید amd بگیریم
    اینتل که پرفورمنس مناسبی تو لینوکس نداره

مطالب پیشنهادی