ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فایزر برای قرص کرونا از FDA آمریکا درخواست مجوز کرد

فایزر اعلام کرد از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) خواسته تا به قرص کرونای این شرکت که نرخ مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ را پایین می‌آورد، مجوز بدهد. به‌علاوه، گفته شده که فایزر ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰

فایزر اعلام کرد از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) خواسته تا به قرص کرونای این شرکت که نرخ مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ را پایین می‌آورد، مجوز بدهد. به‌علاوه، گفته شده که فایزر توافق‌نامه‌ای امضا کرده تا لایسنس قرص کرونای خود را به اشتراک بگذارد و اجازه دهد که کشورهای بیشتری به این روش درمانی دسترسی داشته باشند.

قرص درمانی فایزر Paxlovid نام دارد و از ترکیب داروی PF-07321332 و «ریتوناویر» که درمانی برای ویروس HIV است، به وجود آمده است. مطالعات بالینی فایزر نشان داده بود که این قرص در جلوگیری از بستر و مرگ ناشی از کووید-۱۹ تا ۸۹ درصد اثربخشی دارد. این شرکت حالا از FDA درخواست کرده تا داروی آن‌ها را برای مصرف تایید کند.

فعلا مشخص نیست که FDA چه زمانی Paxlovid را بررسی می‌کند، اما یک کمیته مستقل از سازمان غذا و دارو قرار است ۳۰ نوامبر (۹ آذر) برای بحث درباره اعطای مجوز به قرص کرونای «مولنوپیراویر» محصول شرکت «مرک» جلسه‌ای داشته باشد.

افزون بر این، فایزر از امضای توافق‌نامه‌ای خبر داده که فرمول تولید داروی Paxlovid را در اختیار تولیدکنندگان واجد شرایط سراسر دنیا قرار می‌دهد. داروی فایزر با این توافق‌نامه می‌تواند در اختیار ۹۵ کشور و حدود ۵۳ درصد جمعیت دنیا قرار بگیرد. این شرکت می‌گوید از فروش Paxlovid در کشورهای کم‌درآمد حق بهره مالکانه نمی‌گیرد و در واقع تا زمانی که کووید-۱۹ توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک نگرانی اضطراری بهداشتی در سطح بین‌المللی دسته‌بندی شده باشد، از هیچ یک از کشورهای تحت پوشش این توافق‌نامه حق بهره دریافت نخواهد کرد.

هرچند این دارو مانع از ابتلا به ویروس کرونا نمی‌شود، اما می‌تواند گام مهمی در کاهش آمار مرگ و میر باشد. بر اساس داده‌های وب‌سایت Our World in Data، فقط ۴.۶ درصد از جمعیت کشورهای کم‌درآمد حداقل یک دوز از واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی