ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

میان رشته ای

استارت‌آپی ادعا می‌کند با ذوب کردن سنگ، می‌توان حفاری تونل را سرعت بخشید

استارت‌آپی به نام «پِترا» به جای خرد کردن سنگ با یک آسیاب عظیم، امیدوار است بتواند با استفاده از گاز فوق‌گرم تونل‌هایی را حفر کند. بر اساس گزارش وایرد، این شرکت، فناوری مذکور را در ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۱ آذر ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۵

استارت‌آپی به نام «پِترا» به جای خرد کردن سنگ با یک آسیاب عظیم، امیدوار است بتواند با استفاده از گاز فوق‌گرم تونل‌هایی را حفر کند.

بر اساس گزارش وایرد، این شرکت، فناوری مذکور را در یک پارک صنعتی در کالیفرنیا آزمایش کرده و سنگ‌ها را تا دمایی بیش از ده هزار درجه فارنهایت گرم کرده است. از آن زمان، پترا روشی متفاوت را به کار گرفت: قطعات بزرگ سنگ را به کمک گاز و گرما به قطعات کوچک تبدیل کرد. بدین ترتیب آن‌ها عقیده دارند که می‌توان برای کاهش مشکلات ترافیکی به حفر تونل روی آورد و این کار را به صورتی بسیار متفاوت از گذشته انجام داد.

آنطور که پترا ادعا می‌کند، هزینه‌های این روش 50% تا 80% کمتر از روش‌های حفاری تونل در زمان حال است.

«کیم آبرامز» مدیرعامل پترا می‌گوید: «هر روشی که به صورت تجاری در دسترس است، روشی با میزان اصطکاک بالا است و لازمه آن تماس با سنگ یا سطح زمین است تا بتواند آن را خرد کرده و از بین ببرد. اما روش ابداعی ما، روشی کاملا جدید و بدون اصطکاک است. ما در طول آزمایش‌های اولیه به ذوب کردن مقدار زیادی سنگ و ایجاد گدازه‌ها دست زدیم. زمانی که گدازه ایجاد شد، سیستم مورد نظر در همان وضعیتی بود که در ابتدای کار انتظار داشتیم. گرما سبب بهم خوردن نقشه اولیه نشده بود.»

اکنون این گروه علمی درحال بررسی است که آیا می‌توان این روش گرمایی را برای ذوب کردن – به عبارت دیگر خرد کردن – سنگ‌های دیگر، از جمله سنگ‌های آهک، گرانیت و ... به کار برد یا خیر.

این نکته را باید مدنظر داشت که فناوری زیرساخت‌های بسیاری از کشورهای دنیا، فناوری اصطلاحا پیر است که نیاز به تغییر دارد. ابزارهای جدید این چنینی در صورتی که کارآیی مناسبی داشته باشند، گزینه‌های مطلوبی هستند تا دنیای فناوری را دچار تحولات لازم کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی