ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ریسک عارضه التهاب قلبی در واکسن کرونای مدرنا چهار برابر واکسن فایزر است

تحقیقات موسسه ملی سرم دانمارک نشان می‌دهد که احتمال بروز عارضه نادر التهاب قلبی پس از تزریق واکسن کرونا مدرنا چهار برابر بیشتر از واکسن فایزر/بیون‌تک است. این تحقیق وضعیت ۴.۹ میلیون نفر از شهروندان ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۸ آذر ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰

تحقیقات موسسه ملی سرم دانمارک نشان می‌دهد که احتمال بروز عارضه نادر التهاب قلبی پس از تزریق واکسن کرونا مدرنا چهار برابر بیشتر از واکسن فایزر/بیون‌تک است. این تحقیق وضعیت ۴.۹ میلیون نفر از شهروندان دانمارکی بزرگ‌تر از ۱۲ سال را بررسی کرده است.

پژوهش جدید دانشمندان دانمارکی که نتایج آن در British Medical Journal منتشر شده نشان می‌دهد که واکسن mRNA مدرنا با نمونه‌های بسیار بیشتری از بیماری میوکاردیت یا التهاب قلبی مرتبط بوده است. با این حال، احتمال بروز میوکاردیت در اثر دریافت هر دو واکسن mRNA در مجموع کم تلقی شده است.

تحقیق حاضر می‌گوید: «در کل، نرخ بروز میوکاردیت یا میوپریکاردیت در واکسن mRNA-1273 (مدرنا) نسبت به واکسن BNT162b2 (فایزر-بیون‌تک) سه تا چهار برابر بیشتر بود.» این مطالعه مدعی است که ریسک التهاب قلبی بر اثر واکسن فایزر فقط در زنان بیشتر از تحقیقات قبلی بوده است.

واکسن مدرنا

ریسک عارضه التهاب قلبی واکسن کرونا پایین است

نویسندگان مقاله معتقدند این تفاوت می‌تواند به میانگین سنی جامعه هدف، فاصله میان دوز اول و دوم یا پایین بودن آمار ابتلا به کووید-۱۹ در میان دانمارکی‌ها مربوط باشد. «اندرز هوید» از محققان این مطالعه می‌گوید: «یافته‌های ما به‌طور کلی بر مزایای متعددی که با واکسیناسیون به دست می‌آید سایه نمی‌اندازد. افراد باید درنظر داشته باشند که ابتلا به کووید-۱۹ هم احتمال دچار شدن به التهاب ماهیچه‌های قلبی را به دنبال دارد.»

سازمان غذا و داروی آمریکا پیش‌تر در خصوص عارضه نادر میوکاردیت و میوپریکاردیت هشدار داده بود. این سازمان گفته بود از میان ۳۰۰ میلیون واکسنی که تا تیر ماه تزریق شده، ۱۲۰۰ مورد التهاب قلبی شناسایی شده است.

اکثر واکسن‌ها عارضه‌های جانبی مختلفی را از خود نشان داده‌اند ولی به نظر می‌رسد که مزایای استفاده از واکسن همچنان نسبت به معایب ابتلا به ویروس کرونا و صدمات جبران‌ناپذیر آن سنگینی می‌کند. تنها راهی که همچنان در اختیار داریم واکسیناسیون است و محققان ادامه این مسیر را توصیه می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی