ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مقایسه تارا اتوماتیک و شاهین اتومات
خودرو

مقایسه تارا اتوماتیک و شاهین اتومات؛ جدال سرخابی‌ها در میدان خودروسازی

اگر تا به حال بحث دربی و رقابت بین تیم‌های آبی و قرمز در محافل مختلف داخل کشور گرم بود، حالا یک نبرد مشابه هم در زمین خودروسازان آغاز شده است؛ مقایسه تارا اتوماتیک و ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۲۵ دی ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

اگر تا به حال بحث دربی و رقابت بین تیم‌های آبی و قرمز در محافل مختلف داخل کشور گرم بود، حالا یک نبرد مشابه هم در زمین خودروسازان آغاز شده است؛ مقایسه تارا اتوماتیک و شاهین اتومات!

آنهایی که پولشان برای خرید ماشین آن‌قدر زیاد نیست که به فکر خرید مدل‌های لوکس‌تر چینی بیفتند و در کل هم اعتقاد چندانی به خرید نسخه‌های دست دوم ندارند، پس چاره‌ای ندارند جز اینکه شاهین بخرند یا تارا. اما نمی‌دانند بالاخره باید کدام‌یک از این دو دسته‌گل را به منزل ببرند؛ دسته‌گل‌هایی که حکم آش خاله را هم دارند و در بازار انحصاری ایران، نوعی توفیق اجباری به شمار می‌روند.

مقایسه تارا اتوماتیک و شاهین اتومات

در ابتدا تنها مدل‌های دستی تارا و شاهین به بازار آمدند اما به‌تدریج نمونه‌های اتوماتیک این دو هم به دست مشتریان داخلی خواهد رسید که با توجه به اهمیت بالای قضیه، تصمیم گرفتیم تا یک مقایسه تخصصی بین آنها انجام دهیم و مقاله مقایسه تارا اتوماتیک و شاهین اتومات را به محضرتان پیشکش کنیم.

امیدواریم که بتوانیم در حد خودمان راهنمایی‌های لازم را در این زمینه به شما مخاطبان همیشگی دیجیاتو ارائه دهیم. لطفا مطلب مقایسه شاهین اتوماتیک و تارا اتومات از گروه خودرو دیجیاتو را تا انتها مطالعه کنید.

مقایسه تارا و شاهین اتومات

مقایسه طراحی ظاهری تارا و شاهین اتوماتیک

وقتی به این دو نوگُل باغ ایران خودرو و سایپا نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که هر دوی آنها به هر حال نسبت به محصولات قدیمی‌تر این دو شرکت بسیار زیباتر به چشم می‌آیند. به‌ویژه شاهین که به‌جز طراحی چراغ‌های عقب، انتقاد دیگری نمی‌توان به نمای بیرونی آن وارد دانست. اما برعکس انتقادات بیشتری به چهره تارا وارد است؛ به‌خصوص اینکه طراحان این خودرو اعتقاد زیادی به تطابق المان‌های چهره با نمای کناری نداشته و صرفا سعی کرده‌اند یک فیس‌لیفت نسبتا ارزان‌قیمت روی پژو ۳۰۱ پیاده کنند؛ به نحوی که ساخت چراغ‌ها، جلو پنجره، سپرها و... در فرآیند تولید با کمترین پیچیدگی و البته هزینه همراه باشد و درنتیجه قیمت محصول تمام شده تا حد امکان پایین بیاید.

مقایسه تارا اتوماتیک و شاهین اتومات

البته آن طور که در تصاویر و عکس‌های منتشرشده از تارا مشاهده می‌کنید، اوضاع خیلی هم بد نیست؛ چون که وقتی از نزدیک به‌افتخار ملاقات با تارا نائل شوید، می‌فهمید که استایل تارا برای بازار ایران چندان هم نامناسب نیست و می‌توان روی شاخصه‌های ظاهری هجومی و نسبتا اسپرت این ماشین داخلی تا حدودی حساب کرد. حتی شاید بعضی مشتریان نمای مردانه‌تر تارا را نسبت به انحناهای ظریف‌تر بدنه شاهین ترجیح بدهند. در مجموع باید گفت که شاهین اتومبیلی زیباتر است اما شاید سلیقه بسیاری از مشتریان به سمت چهره زمخت‌تر تارا گرایش داشته باشد.

البته اوضاع مونتاژ‌ بدنه تارا به مراتب از شاهین بدتر است و همین عامل در نهایت تیر خلاص را بر پیکره تارا وارد می کند و در این بخش از مقایسه شاهین با اقتدار برنده میدان خواهد بود.

طراحی کابین شاهین و تارا

در مورد طراحی کابین می‌توان گفت که اوضاع تارا از لحاظ کیفیت متریال و سبک طراحی تاحدودی بهتر به نظر می‌رسد. طراحی داخلی شاهین به شیوه‌ای کاملا محافظه‌کارانه و اقتصادی صورت گرفته است و نمی‌توان نکته هیجان‌انگیزی در آن پیدا کرد. اما فضای داخل تارا نمای بهتری ارائه می‌دهد؛ متریال آن نیز خوش کیفیت‌تر احساس می‌شود.

کابین شاهین - مقایسه تارا و شاهین
کابین شاهین سایپا

همچنین فضای مناسبی درون کابین این دو سدان داخلی جهت نشیمن سرنشینان تعبیه شده که از نقاط قوت این دو محصول به حساب می‌آید. ضمنا فاصله محوری تارا و شاهین تقریبا یکسان است و بنابراین کابین آنها خصوصا از لحاظ فضای پا برای سرنشینان عقب، فضایی تقریبا مشابه و البته جادار را ارایه می‌دهد. همچنین صندوق عقب تارا می‌تواند وسایل شما تا حجم ۶۴۰ لیتر را درون خود جا دهد که در این‌باره نسبت به شاهین با ظرفیت صندوق ۴۲۰ لیتر کاملا برتر است.

مقایسه تارا اتوماتیک و شاهین اتومات
کابین تارا اتوماتیک

با این حساب می‌توان گفت که در بخش طراحی کابین و فضای داخل٬ برتری از آن تارا خواهد بود.

مقایسه مشخصات فنی تارا اتوماتیک و شاهین اتومات

تارا اتوماتیک با موتور تیوفایو پلاس به قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر به همراه جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک روانه بازار خواهد شد. هماهنگی مناسبی بین این پیشرانه و گیربکس اتوماتیک مشاهده می‌شود که باعث شده تارا اتومات قادر باشد ظرف مدت زمان حدود 14 ثانیه از حالت توقف کامل به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و نهایتا تا ۱۹۰ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد.

مقایسه تارا اتوماتیک

اما شاهین اتوماتیک توان خود را از موتور توربوشارژ ۸ سوپاپ M15TC به قدرت ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر دریافت می‌کند. گیربکس سی وی تی شش سرعته اتوماتیک پانچ نیز وظیفه انتقال نیرو به چرخ‌های جلو شاهین را بر عهده دارد. از لحاظ شتاب و چابکی، شاهین کمی ضعیف‌تر از حریف عمل می‌کند و انتظار می‌رود شتاب صفر تا صد آن چیزی بیش از 15 تا 16 ثانیه باشد.

مقایسه تارا اتوماتیک و شاهین اتومات

در بحث هندلینگ و پایداری هم سیستم‌های کنترل پایداری تارا تعادل خودرو را در موقعیت‌های مختلف به نحوی اطمینان‌بخش حفظ می‌کنند. در مجموع چسبندگی و پایداری تارا نسبت به حریف برتر خواهد بود و تجربه رانندگی دلچسب‌تری را نصیب سرنشینان این پژو ۳۰۱ ایرانیزه خواهد کرد.

تنها یک نکته در زمینه عملکرد سیستم کنترل پایداری تارا وجود دارد و آن هم نحوه واکنش این سیستم (ESP) خودرو مربوط می‌شود. سیستم کنترل پایداری تارا عملکرد چندان مدرنی ندارد و به نظر براساس نسل قدیمی سامانه‌های ESP شکل گرفته‌است. در واقع در لحظه بروز خطر و از دست رفتن کنترل٬‌ سامانه کنترل پایداری تارا عملکرد چندان هوشمندی ندارد و ترمز تمامی چرخ‌ها را به شکل همزمان فعال می‌نماید. این امر باعث کاهش لذت رانندگی خواهد شد.

با این وجود اما باید گفت که در نهایت شاهین قافیه را از حیث ویژگی‌های فنی به تارا می‌بازد و در این بخش از مقایسه نیز تارا با اختلاف کمی از ساخته نارنجی پوشان جاده مخصوص جلو می‌افتد.

با مطالعه جدول زیر مشخصات فنی شاهین و تارا اتوماتیک به اطلاع شما خواهد رسید

مقایسه امکانات رفاهی

مقایسه تارا اتوماتیک و شاهین اتومات از نظر امکانات رفاهی

شرکت ایران خودرو تجهیزاتی به شرح زیر را در تارا اتوماتیک ارائه خواهد داد:

سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب دیسکی ، سیستم کمکی ترمز (HBA)، سیستم کمک در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS) ، دو کیسه هوا راننده و سرنشین جلو ، فرمان برقی، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC) ، سیستم تهویه مطبوع برقی، نشان‌دهنده دمای محیط، سیستم مالتی مدیا با 4 عدد بلندگو، میرورلینک، قابلیت تنظیم ارتفاع برقی نور چراغ جلو از داخل خودرو، دیلایت، سیستم روشنایی ترک خودرو، آینه‌های برقی راهنمادار ، شیشه راننده مجهز به آنتی ترپ، سنسور دنده عقب، صندلی راننده شش حرکته دستی و صندلی سرنشین جلو چهار حرکته دستی ، صندلی‌های عقب تاشو، سیستم هشدار فشار باد تایرها (TPMS)،کروز کنترل، سیستم راهنمای تعویض دنده (GSI) ، بازکننده درب صندوق عقب از راه دور.

مقایسه تارا اتوماتیک و شاهین اتومات

در سمت دیگر امکاناتی به شرح زیر برای شاهین اتوماتیک تعریف شده است:

کروز کنترل، دو کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری و کشش (در نسخه‌های فول آپشن)، سانروف، اتولایت، دیلایت، استارت دکمه‌ای، فرمان برقی، ترمزهای دیسکی چهارچرخ، روکش صندلی چرمی، تهویه مطبوع اتوماتیک، حسگر فشار باد تایرها، نشانگر دنده GSI، صفحه مالتی مدیا لمسی، بلوتوث، دوربین دید عقب، حسگر پارک عقب، نویگیشن ماهواره‌ای و...

بنابراین به نظر می‌رسد سطح امکانات اصلی این دو سدان داخلی در نسخه‌های پایه تقریبا همسان باشد اما احتمال دارد در نسخه‌های فول آپشن امکانات بیشتری را برای شاهین و تارا اتوماتیک شاهد باشیم.

مقایسه تارا اتوماتیک و شاهین اتومات

شرایط بازار و قیمت تارا و شاهین

در زمان نگارش این مطلب (اواخر دی ماه ۱۴۰۰) هنوز شاهین اتوماتیک وارد بازار نشده‌است اما تارا اتوماتیک در محدود ۵۵۰ الی ۶۰۰ میلیون تومان اگهی می شود، همچنین با توجه به میزان استقبال از نمونه‌های دنده‌ای این خودروها می‌توان انتظار شرایط بازار نسبتا قابل قبولی برای مدل اتوماتیک تارا و شاهین در کشورمان داشت.

به‌ویژه با توجه به کیفیت ساخت و دینامیک رانندگی بهتر تارا اتوماتیک، احتمالا این خودرو مورد استقبال بیشتری از سوی خریداران داخلی قرار بگیرد.

در مورد قیمت هم می‌توان حدس زد که درصورت ثبات شرایط کنونی، احتمالا شاهین اتوماتیک در بازار با مبلغی حدود ۴۵۰ میلیون تومان معامله می‌شود که در حدود یکصد میلیون تومان از تارا اتوماتیک کمتر است و از این نظر برتری ارزش خرید شاید در نگاه اول از آن خریداران شاهین باشد.

نتیجه مقایسه تارا اتوماتیک و شاهین اتومات

در انتها به ‌عنوان نتیجه نهایی مقایسه تارا اتوماتیک و شاهین اتومات باید بگوییم که نمی‌توان به طور قطعی یکی از این دو سدان جدید تولید داخل را برنده مقایسه تارا اتوماتیک و شاهین اتومات دانست؛ چرا که از یک سو محصول سایپا از طراحی ظاهری زیباتر و البته قیمت احتمالی پایین‌تر سود می‌برد. اما در سمت دیگر تارا اتوماتیک نیز هندلینگ بهتر، پیشرانه تنفس طبیعی با استهلاک کمتر و کیفیت ساخت تقریبا بالاتر در کنار گیربکس جذابتر را به مالک خود هدیه می‌دهد.

شاهین سایپا

با این حساب اگرچه شاید بتوان تارا اتوماتیک را در برابر رقیب سایپایی آن برتر دانست، هرچند قیمت احتمالی پایین‌تر شاهین در کناری زیبایی ظاهری فاکتورهای مهمی هستند که می‌تواند حکم ضربه پنالتی دقیقه ۹۰ بازی را داشته باشد٬‌ هرچند که احتمالا در بعد فنی٬ تارا خودرو قابل اطمینان‌تری به نظر می‌رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی