ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

صاعقه
علمی

بزرگترین صاعقه دنیا با اندازه 768 کیلومتر رکوردشکنی کرد

سازمان جهانی هواشناسی (WMO) تایید کرد که صاعقه‌ای به طول 768 کیلومتر در ماه آوریل سال 2020 (فروردین و اردیبهشت 99) رکورد بزرگترین صاعقه در سطح دنیا را شکسته است. محققان همچنین از ثبت اطلاعات ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰

سازمان جهانی هواشناسی (WMO) تایید کرد که صاعقه‌ای به طول 768 کیلومتر در ماه آوریل سال 2020 (فروردین و اردیبهشت 99) رکورد بزرگترین صاعقه در سطح دنیا را شکسته است. محققان همچنین از ثبت اطلاعات صاعقه دیگری خبر داده‌اند که رکورد بیشترین مدت زمان برای یک صاعقه تکی را زده است.

به گزارش سازمان جهانی هواشناسی، این صاعقه رکوردشکن در آسمان شب در سه ایالت تگزاس، لوییزیانا و میسیسیپی مشاهده شد و طول آن 60 کیلومتر بیشتر از رکورد قبلی بود. صاعقه رکورددار قبلی در اکتبر سال 2018 در جنوب برزیل اتفاق افتاده بود.

بزرگترین صاعقه
بزرگترین صاعقه

طولانی‌ترین صاعقه دنیا هم تغییر کرد

به‌علاوه، محققان جزئیات بلندمدت‌ترین صاعقه تکی جهان با زمان 17.1 ثانیه را منتشر کرده‌اند. این صاعقه در ماه ژوئن 2020 (خرداد و تیر 99) در اروگوئه و آرژانتین مشاهده شد. رکورددار قبلی در سال 2019 در شمال آرژانتین به مدت 16.73 ثانیه دیده شده بود.

درازمدت‌ترین صاعقه
درازمدت‌ترین صاعقه

«مایکل جی. پیترسون»، محقق رصدخانه ملی لوس آلاموس که تحقیقی در زمینه این صاعقه در مجله Bulletin of the American Meteorological Society منتشر کرده، می‌گوید: «صاعقه به خاطر اثری که بر زندگی روزانه ما می‌گذارد، یک پدیده جذاب و پیچیده‌ طبیعی است. ما حالا به نقطه‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم جنبه‌های مختلف صاعقه‌ها را اندازه‌گیری کنیم و از این طریق اطلاعات تازه‌ای درباره رفتارشان به دست آوریم. اکنون که سابقه خوبی از این آذرخش‌های غول‌آسا به دست آورده‌ایم، می‌توانیم درباره نحوه وقوع آن‌ها اطلاعات کسب کنیم و متوجه اثرگذاری بالای‌شان شویم.»

درازمدت‌ترین و طولانی‌ترین صاعقه

در گذشته اندازه صاعقه‌ها با استفاده از آنتن‌های زمینی، گیرنده‌های جی‌پی‌اس و سیستم‌های پردازشگری موسوم به «آرایه‌های نقشه‌برداری صاعقه» (LMA) ثبت می‌شد. ولی فناوری‌های ماهواره‌ای جدید به ما اجازه می‌دهد تا این اندازه‌گیری‌ها را در مقیاس‌های بسیار بزرگ‌تری انجام دهیم.

در روش‌های نوین از اطلاعات «ماهواره‌های عملیاتی زیست‌محیطی زمین‌ایستا» ناسا در کنار «ماهواره نسل سوم متئوست» اروپا و «دوربین نقشه‌برداری صاعقه FY-4» چین استفاده می‌شود. این سیستم‌ها به دانشمندان اجازه می‌دهند طول و مدت زمان صاعقه‌های بزرگ را پیدا کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی