ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گربه
علمی

پژوهشی جدید: اهلی کردن گربه‌ها مغز آن‌ها را کوچک کرده است

طبق مطالعه‌ای جدید، اهلی کردن گربه‌ها در طی سال‌ها و نوازش کردن آن‌ها منجر به کوچک شدن مغز این حیوانات شده است. افرادی که گربه دارند، در طول روز چندین بار آن را به آغوش ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۰

طبق مطالعه‌ای جدید، اهلی کردن گربه‌ها در طی سال‌ها و نوازش کردن آن‌ها منجر به کوچک شدن مغز این حیوانات شده است.

افرادی که گربه دارند، در طول روز چندین بار آن را به آغوش می‌کشند، نوازش می‌کنند و سعی در اهلی کردن آن دارند، اما ظاهرا این کار روی اندازه مغز آن‌ها تاثیر می‌گذارد. طبق مطالعه جدید منتشر شده در مجله «Royal Society Open Science»، تلاش برای اهلی کردن گربه منجر به کوچک شدن مغز حیوان می‌شود.

اهلی کردن گربه و تاثیر روی اندازه مغز

محققان در مرحله اول از این تحقیق، اندازه جمجمه گربه‌های خانگی، گربه‌های وحشی آفریقایی و اروپایی را مورد مطالعه قرار دادند. دو مورد آخر گونه‌هایی از گربه‌های وحشی هستند که درحال حاضر نزدیک‌ترین اجداد را با گربه‌های اهلی دارند.

اهلی کردن گربه

یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهند که اندازه جمجمه گربه‌های خانگی در طول ده هزار سال گذشته – به خصوص در مقایسه با اجداد وحشی آن‌ها – بسیار کاهش یافته است. آما آیا اندازه جمجمه با میزان هوش این حیوان مرتبط است؟

به گفته محققان، اندازه جمجمه با میزان هوش ارتباط دارد. دانشمندان در تحقیقات خود نوشته‌اند: «اهلی کردن گربه باعث کاهش تکثیر، تحریک و فعالیت برخی سلول‌ها در مغز می‌شود. این سلول‌ها عمدتا سلول‌هایی هستند که به منظور دفاع از حیوان در برابر خطر و یا یافتن غذا در شرایط گرسنگی فعال می‌شوند. نگهداری از حیوان در منزل سبب کاهش فعالیت این دسته از سلول‌ها می‌شود. از سوی دیگر، این تغییر سبب تغییر در بخشی از مغز می‌شود که به شرایط محیطی خطرناک و استرس پاسخ می‌دهد.»

این یافته‌ها کاملا جدید نیستند. پیش از این در دهه‌های 1960 و 1970 نیز مطالعاتی مشابه انجام شده بودند. تحقیقات نتیجه مشترکی داشتند. گربه‌های خانگی تا 25 درصد جمجمه و به تبع آن هوش کمتری نسبت به گربه‌های وحشی آفریقایی و اروپایی دارند. این پدیده در سایر حیوانات اهلی شده مانند گوسفند، خرگوش، سگ و ... نیز به خوبی مشاهده و ثبت شده است.

البته باید این نکته را مدنظر داشت که کوچک شدن جمجمه دراصل به معنای نداشتن هوش نیست. هر حیوان از میزان متفاوتی توانایی ذهنی برخوردار است و قرار گرفتن در شرایط محیطی متفاوت بر این میزان توانایی اثر می‌گذارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۲۴ بهمن ۱۴۰۰

    زیست بوم رو انسان به هم میزنه
    هم زیست بوم حیوانات رو
    هم زیست بوم خود انسان رو

مطالب پیشنهادی