ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جذب کربن
علمی

تلاش محققان برای استفاده از نور خورشید و تبدیل کربن ‌دی ‌اکسید به سوخت

نور خورشید درحال حاضر مقدار زیادی انرژی به ما هدیه می‌دهد که آن را می‌توان در دسته انرژی‌های تجدیدپذیر طبقه‌بندی کرد. اما دانشمندان به دنبال راهی هستند تا بتوانند در یک فرآیند جذب کربن با ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۵ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۰

نور خورشید درحال حاضر مقدار زیادی انرژی به ما هدیه می‌دهد که آن را می‌توان در دسته انرژی‌های تجدیدپذیر طبقه‌بندی کرد. اما دانشمندان به دنبال راهی هستند تا بتوانند در یک فرآیند جذب کربن با استفاده از نور خورشید، کربن دی اکسید (CO2) را به سوخت تبدیل کنند.

اخیرا یک تیم بین‌المللی از محققان موفق شده‌اند با پیشرفت فناوری جذب کربن موجود در محیط، با استفاده از انرژی خورشیدی CO2 را به عنوان سوخت مورد استفاده قرار دهند. در بیانیه مطبوعاتی این تیم که توسط دانشگاه «لوند» سوئد منتشر شد، توضیح داده شده است که محققان از مواد پیشرفته و طیف‌سنجی لیزری فوق سریع استفاده کرده‌اند.

مراحل اولیه بسیار امیدوارکننده بوده است

تیم محققان که مطالعه خود را در مجله «Nature Communications» به چاپ رسانده‌اند، توضیحات خود را این چنین بیان کردند: « ما راهی برای تولید سوخت با استفاده از نور خورشید و دی اکسید کربن پیدا کرده‌ایم. در این روش از موادی استفاده می‌شود که پرتوهای خورشید را جذب می‌کنند و سپس از انرژی جذب شده برای تبدیل CO2 به سوخت استفاده می‌کنند.»

محققان در آزمایشات خود از یک ماده آلی متخلخل به نام «چارچوب آلی کووالانسی (COF)» استفاده کردند که قدرت بسیار بالایی در جذب نور خورشید دارد. سپس یک سیستم پیچیده کاتالیزوری بر روی این ماده آلی نصب کردند که به آن‌ها اجازه می‌دهد دی اکسید کربن به مونوکسید کربن تبدیل شود.

«کایبو ژنگ» محقق شیمی در دانشگاه لوند گفت: « تبدیل به مونوکسید کربن به دو الکترون نیاز دارد. هنگامی که ما کشف کردیم فوتون‌های دارای نور آبی قادر به تولید الکترون‌هایی با عمر طولانی و سطح انرژی مطلوب هستند، موفق شدیم COF را با الکترون تغذیه کنیم و شاهد یک واکنش کامل باشیم.»

جذب کربن

تیم دانشمندان ادعا دارند اگر چه گام‌های اولیه بسیار دلگرم کننده بوده است، اما هنوز باید مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود. «تونر پولریتس» محقق شیمی از همین دانشگاه می‌گوید: «ما برای وارد کردن الکترون‌های لازم به مجموعه، از یک فرآیند دو مرحله‌ای بهره بردیم. اما لازم است پیش از آنکه به مبدل دی اکسید کربن فکر کنیم، تلاش کنیم تا تعداد این مراحل را به یک مرحله کاهش دهیم.»

آیا فرآیند جذب کربن به مسئله گرمایش زمین کمک می‌کند؟

اگرچه امروزه چندین تاسیسات جذب کربن در دنیا در حال ساخته شدن است – از جمله در اسکاتلند که سالانه یک میلیون تن کربن را از هوا حذف می‌کند – اما دانشمندان هشدار می‌دهند که فناوری‌های جذب کربن به تنهایی بحران آب و هوا را حل نمی‌کنند. مرکز حقوق بین‌الملل محیط زیست ایالات متحده عقیده دارد که این کار تنها یک «حواس پرتی خطرناک» است که می‌تواند کنار گذاشتن مصرف سوخت فسیلی را به تاخیر بیندازد.

با این‌حال، محققان امیدوارند این فرآیند در سطح جهانی گسترش یابد و تبدیل به یکی از اولین راه‌حل‌های بشریت برای مبارزه با مسئله گرمایش زمین شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی