ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

درمان سرطان
علمی

درمان جدید سرطان از سیستم تخلیه زباله‌های سلولی بدن استفاده می‌کند

دانشمندان در حال تکمیل درمان جدیدی برای مقابله با سرطان هستند که از سیستم تخلیه زباله‌های سلولی خود بدن استفاده می‌کند. برخی داروها با این روش به نتایج نویدبخشی دست پیدا کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

دانشمندان در حال تکمیل درمان جدیدی برای مقابله با سرطان هستند که از سیستم تخلیه زباله‌های سلولی خود بدن استفاده می‌کند. برخی داروها با این روش به نتایج نویدبخشی دست پیدا کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که در آینده نزدیک نیز داروهای بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

به گزارش گاردین، 15 محقق در مرکز بریتانیایی فروافت پروتئین بر روی این داروها کار خواهند کرد. «ایان کالینز» که رئیس این مرکز خواهد بود، می‌گوید بسیاری از داروهای جدید سر‌طان با مسدودسازی عملکرد پروتئین‌های مضر ایفای نقش می‌کنند ولی این تکنیک متفاوت است و پروتئین‌ها را به کلی نابود می‌کند.

کالینز می‌گوید: «سلول‌های ما با تکنیک بسیار موثری برای حذف پروتئین‌های مضر تکامل پیدا کرده‌اند. این تکنیک بخشی از سازوکار روزانه زندگی است. ولی فرآیندهای فروافت پروتئینی در سلول‌های ما فقط تعداد خاصی از پروتئین‌ها را تشخیص می‌دهند. علم حالا راهی برای افزایش تعداد این پروتئین‌ها پیدا کرده تا موارد جدیدی را که قبلا تشخیص داده نمی‌شدند ولی می‌دانیم مضر و در تشکیل تومورها موثرند، شناسایی کند.»

سرطان

درمان سرطان خون با داروی جدید حذف پروتئین

رئیس مرکز فروافت پروتئین می‌گوید یکی از نمونه‌های عملکرد این روش در داروی «لنالیدومید» به کار گرفته شده که برای مداوای سرطان خون «میلوما» استفاده می‌شود و ظاهرا توانسته کیفیت زندگی بیماران را ارتقا دهد.

کالینز مدعی است که داروهایی مثل لنالیدومید می‌توانند مولکول‌هایی را از بدن بیرون بیاورند که در توسعه سرطان ایفای نقش می‌کنند. یک داروی مشابه هم برای سرطان سینه ساخته شده که در فروافت گیرنده استروژن موثر است. این دارو پروتئینی را از کار می‌اندازد که در ایجاد این بیماری نقش حیاتی دارد.

کالینز می‌گوید: «در حال حاضر، عمده تلاش‌ها بر استفاده از روش فروافت پروتئین در ساخت داروهای جدید سرطان متمرکز شده است. اما امیدواریم که در آینده از این تکنیک برای ساخت داروی سایر بیماری‌ها هم استفاده کنیم. این روش دارای پتانسیل‌ها و توانایی‌های زیادی است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی