ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تغییرات مغز
علمی

پروژه‌ای با حضور صدها محقق از سراسر جهان؛ 120 هزار اسکن MRI از تغییرات مغز

با همکاری صدها دانشمند از سرتاسر جهان، داده‌هایی جمع‌آوری و نمودارهایی ایجاد شده که برای اولین بار می‌تواند میزان رشد و تغییرات مغز در سنین مختلف را با چنین گستردگی نشان دهد. در این پروژه ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰

با همکاری صدها دانشمند از سرتاسر جهان، داده‌هایی جمع‌آوری و نمودارهایی ایجاد شده که برای اولین بار می‌تواند میزان رشد و تغییرات مغز در سنین مختلف را با چنین گستردگی نشان دهد. در این پروژه با استفاده از اسکن‌های MRI افراد در سنین مختلف، تصویر منحصربه‌فردی از نحوه تغییرات مغز را در طول زندگی ارائه می‌دهد.

بیش از 120 هزار اسکن MRI از بیش از 100 هزار سوژه انسانی در این پروژه عظیم جمع‌آوری شده است. همچنین اسکن‌ها شامل انسان‌هایی با حداکثر سن 100 سال تا دوران جنینی (15 هفتگی) می‌شود. نتایج تحقیق هم اکنون در وب‌سایتی تحت عنوان BrainChart به صورت عمومی منتشر شده است.

هرچند برای همه مشخص است که مغز انسان در طول زندگی دستخوش تغییرات قابل توجهی می‌شود، پزشکان هیچ منبع مشخصی برای درک میزان رشد طبیعی مغز در سنین مختلف ندارند. سوال اصلی این است که مغز انسان‌ها در 15 سالگی چه تفاوتی با 45 سالگی دارد؟ حالا «ریچارد بتلهم» از دانشگاه کمبریج و «جیکوب سیدلیتز» از دانشگاه پنسیلوانیا، با همکاری صدها محقق از سراسر جهان برای حل این مشکل همکاری کرده‌اند.

تغییرات مغز

کمک به پزشکان برای تشخیص نحوه تغییرات مغز

با توجه به اینکه تصویربرداری از مغز فرآیند پرهزینه و وقت‌گیری است، به جای یک تیم واحد، از محققان و دانشمندان سراسر جهان درخواست شده تا بخشی از تحقیقات مربوط به پروژه را انجام دهند. زیرا ایجاد مجموعه‌ای از نمودارها برای نمایش میانگین رشد مغز در طول زندگی به حجم بسیار زیادی از داده‌ها نیاز دارد.

از جمله موارد کشف شده در تحقیقات جدید می‌توان به حجم ماده خاکستری مغز انسان اشاره کرد که در سن شش سالگی به اوج خود می‌رسد، از سویی دیگر ماده سفید تا حدود 29 سالگی به رشد خود ادامه می‌دهد. در حدود سن 50 سالگی هم حجم ماده سفید مغز با سرعت زیادی شروع به کاهش می‌کند.

با این حال، به گفته بتلهم هنوز بسیار زود است تا نمودارهای مغزی به عنوان یک ابزار بالینی توسط پزشکام استفاده شود، اما در آینده ممکن است پزشکان از بیماران اسکن MRI بگیرند و از نمودارها برای تشخیص تغییرات غیرطبیعی مغز استفاده کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی