ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنیک فراصوت برای درمان سرطان کبد
علمی

دانشمندان با امواج فراصوت موفق به از بین بردن 75 درصد تومورهای سرطانی شدند

محققان دانشگاه میشیگان با استفاده از یک تکنیک جدید توانسته‌اند از طریق امواج فراصوت تومورهای سرطانی را در بدن موش‌ها متلاشی کنند. از این موفقیت به عنوان دستاورد بزرگی در زمینه درمان بیماری سرطان کبد ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

محققان دانشگاه میشیگان با استفاده از یک تکنیک جدید توانسته‌اند از طریق امواج فراصوت تومورهای سرطانی را در بدن موش‌ها متلاشی کنند. از این موفقیت به عنوان دستاورد بزرگی در زمینه درمان بیماری سرطان کبد نام برده می‌شود.

پژوهشگران دانشگاه میشیگان آمریکا در مطالعه‌ای که در نتایج آن در مجله Cancers منتشر شده، نشان داده‌اند که این روش در آزمایش‌های اولیه توانسته تا 75 درصد غدد سرطانی در کبد موش‌ها متلاشی کند. در نتیجه، سیستم ایمنی بدن وارد عمل شده و باقی مانده بافت‌های سرطانی را نابود کرده تا جلوی ظهور مجدد سرطان را بگیرد.

«ژن شو»، استاد مهندسی زیست پزشکی دانشگاه میشیگان می‌گوید: «حتی اگر تمام تومور را هدف قرار ندهیم، همچنان می‌توانیم غده را وادار به پس‌روی کنیم و ریسک متاستاز را پایین بیاوریم.» این روش درمانی «هیستوتریپسی» (Histrotripsy) نام گرفته و به شکل غیرتهاجمی امواج فراصوت را با دقت میلی‌متری هدایت می‌کند تا بافت هدف را از بین ببرد.

فراصوت برای درمان سرطان کبد

درمان سرطان کبد با امواج فراصوت روی انسان‌ها آزمایش می‌شود

این روش در حال حاضر در مرحله آزمایش انسانی برای درمان سرطان کبد در آمریکا و اروپا قرار دارد. این درمان از آن جهت اهمیت دارد که در بسیاری از بیماران به خاطر اندازه، موقعیت یا شرایط تومور نمی‌توان از روش‌های مستقیم یا تهاجمی استفاده کرد. ولی این سازوکار می‌تواند فقط بخشی از بدنه تومور را تحت تاثیر قرار دهد و سایر بخش‌های آن را دست‌نخورده باقی بگذارد.

«تیاسوی ورلیکار»، دانشجوی دکترای مهندسی زیست‌پزشکی از دانشگاه میشیگان می‌گوید: «امیدواریم یافته‌های این تحقیق مشوق مطالعات پیش‌بالینی و بالینی بیشتر در استفاده از هیستوتریپسی و دستیابی به هدف نهایی استفاده از این روش برای مداوای بیماران مبتلا به سرطان کبد شود.» سرطان کبد یکی از 10 عامل اصلی مرگ و میر بر اثر سرطان در سراسر دنیاست. نرخ بقای مبتلایان این بیماری در آمریکا 18 درصد برآورد شده است.

با این حال، تیم محققان دانشگاه میشیگان با استفاده از امواج فراصوت روشی برای حفره‌سازی با صوت ایجاد کرده‌اند که برخلاف شیمی‌درمانی و پرتودرمانی عوارض جانبی جدی ندارد. حالا باید منتظر بمانیم تا ببینیم این روش در مراحل آزمایش انسانی به چه نتایجی دست پیدا خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی