ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: مجتمع کیهانی «سحابی کارینا»

در یکی از روشن‌ترین بخش‌های کهکشان راه شیری، سحابی عجیب NGC3372 وجود دارد که به نام سحابی بزرگ کارینا (Carina Nebula) شناخته می‌شود. این سحابی، مثل تقریبا تمام سحابی‌های دیگر، خانه ستاره‌های پر جرم است ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۵

در یکی از روشن‌ترین بخش‌های کهکشان راه شیری، سحابی عجیب NGC3372 وجود دارد که به نام سحابی بزرگ کارینا (Carina Nebula) شناخته می‌شود. این سحابی، مثل تقریبا تمام سحابی‌های دیگر، خانه ستاره‌های پر جرم است و هر لحظه دچار تغییر و تحولات عظیمی می‌شود.

این سحابی مجموعه بزرگی از چند سحابی تاریک و نشری است که در کنار هم در ناحیه صورت فلکی کارینا یا شاه‌تخته قرار گرفته‌اند. سحابی کارینا در فاصله ۷۵۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد و تا بیش از ۳۰۰ سال نوری در جهان گسترش پیدا کرده است.

اجرام جالب توجه سحابی کارینا

این ناحیه از آسمان بارها مورد مطالعه قرار گرفته و تصاویر پرتوی ایکس از آن نشان می‌دهد که سحابی کارینا یکی از بزرگترین نواحی فعال تشکیل ستاره‌ها در کهکشان راه شیری است. یکی از سحابی‌های جالب توجه در این مجموعه، سحابی کلید (Keyhole Nebula) است که چند ستاره پر جرم در آن وجود دارد، اما در تصویر امروز ناسا دیده نمی‌شود و کمی پایین‌تر از کادر تصویر قرار دارد.

در مرکز تصویر، ستاره ابرغول (Hypergiant) بسیار درخشان «اتا کارینا» (Eta Carina) قرار دارد که جرم آن چیزی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ برابر جرم خورشید تخمین زده می‌شود و درخشندگی آن چهار میلیون برابر خورشید است. اتا کارینا به دلیل نزدیکی‌اش به زمین، فرصت خوبی برای منجمان و اخترفیزیکدانان ایجاد کرده است تا ستاره‌ای پر جرم را با جزئیات زیاد بررسی کنند.

در اطراف این ستاره سحابی کوچک و درخشان هومونکولوس (Homunculus Nebula) وجود دارد. منجمان احتمال می‌دهند که این سحابی بر اثر فوران مواد درون ستاره در سال ۱۸۴۱ میلادی/۱۲۲۰ خورشیدی ایجاد شده است که باعث شد این ستاره فقط در چند لحظه تبدیل به پرنورترین ستاره آسمان شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی