ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مهندسان Aviation H2
علمی

اولین هواپیمای دنیا با سوخت سبز آمونیاک سال 2023 به پرواز در می‌آید

شرکت استرالیایی Aviation H2 امیدوار است که با تبدیل هواپیماهای موجود به استفاده از سوخت‌های آلوده پایان دهد و در عوض از سوخت سبز آمونیاک استفاده کند. این شرکت طبق برنامه قرار است اواسط سال ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

شرکت استرالیایی Aviation H2 امیدوار است که با تبدیل هواپیماهای موجود به استفاده از سوخت‌های آلوده پایان دهد و در عوض از سوخت سبز آمونیاک استفاده کند. این شرکت طبق برنامه قرار است اواسط سال آینده میلادی اولین هواپیمای 9 نفره خون را با سوخت آمونیاک به آسمان بفرستد.

دریافت انرژی الکتریکی از آمونیاک به روش‌های مختلف ممکن است. شرکت Aviation H2 می‌خواهد از این ماده به‌عنوان سوخت احتراق استفاده کند. جت‌های عادی با کمی دستکاری می‌توانند از آمونیاک بهره ببرند و دیگر هیچ‌گونه آلودگی دی‌اکسید کربن نداشته باشند. این فرآیند نسبت به تبدیل سلولی سوخت هیدروژن بسیار سریع‌تر و ارزان‌تر انجام می‌گیرد.

«کریستوف مِیر»، مدیر شرکت Aviation H2 می‌گوید: «گاز هیدروژن از نظر مقدار انرژی که در خود دارد، بسیار سبک است و هیدروژن مایع حتی از گاز آن هم سبک‌تر است. ولی مخزن‌هایی که این مایع را نگه می‌دارند، بزرگ و سنگین هستند. البته ما از هیدروژن مایع یا اشکال دیگر هیدروژن صرف‌نظر نمی‌کنیم. ولی فعلا آمونیاک را انتخاب کرده‌ایم، [چون] ساده‌ترین روش تبدیل را دارد و به‌صورت ذاتی این ماده را به قابل اطمینان‌ترین و ایمن‌ترین گزینه ممکن تبدیل می‌کند.»

هواپیمای Aviation H2

میر توضیح می‌دهد که برای استفاده از آمونیاک باید سیستم ذخیره‌سازی سوخت را به چیزی شبیه مخزن LPG تبدیل کرد. این شرکت مجبور شده مخزن سوخت، سیستم کنترل موتور و خود موتور را توسعه دهد تا همگی با سوخت جدید آن‌ها سازگار باشند. با این حال، Aviation H2 تغییر فیزیکی خاصی در موتور به وجود نیاورده است.

سوخت آمونیاک می‌تواند آلودگی داشته باشد

البته استفاده از روش احتراق آمونیاک می‌تواند از نظر تولید آلودگی برای کسب مجوزهای لازم از سوی این شرکت مشکل‌ساز باشد، چون هیدروژن موجود در آمونیاک در ترکیب با اکسیژن جوی آب تولید می‌کنند و بخشی از آن اکسیده می‌شود و نیتروز اکسید به وجود می‌آورد.

با این حال، میر می‌گوید Aviation H2 در حال تلاش روی راهکارهایی برای حل این مشکل است: «بله، این روش نیتروز اکسید به وجود می‌آورد اما می‌توانیم آن را با فرآیندهای ویژه کنترل کنیم. قرار نیست صرفا آمونیاک را به موتور بدهیم و آن را بسوزانیم، کارهای دیگری هست که می‌توانیم انجام دهیم و کنترل‌های خاصی وجود دارد که قابل کارگذاری در سیستم کنترل سوخت‌ هستند.»

هدف اولیه این شرکت ساخت هواپیمایی است که بتواند یک ساعت پرواز کند. میر می‌گوید این مدت زمان نسبت به سایر راهکارهای کربن صفر بهتر است و در آینده می‌توان مدت پرواز را در حد سوخت‌های استاندارد موجود افزایش داد. Aviation H2 پس از پرواز آزمایشی در اواسط 2023، سهام خود را عرضه عمومی می‌کند تا جذب سرمایه لازم برای ثبت پتنت، دریافت مجوزها و تجاری‌سازی محصول را به دست آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی