ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

مدیران دولت انقلابی عکس یادگاری خود را با اولین استارتاپ بورسی ایران گرفتند

پرده اول: آخر هفته‌ای داغ در تابستان سال ۱۳۹۹ است؛ زمانی که قیمت دلار هنوز حدود ۱۸ هزار تومان است. نقل قولی از «فرهاد دژپسند» وزیر وقت اقتصاد و دارایی منتشر می‌شود مبنی بر اینکه ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۸:۱۸

پرده اول: آخر هفته‌ای داغ در تابستان سال ۱۳۹۹ است؛ زمانی که قیمت دلار هنوز حدود ۱۸ هزار تومان است. نقل قولی از «فرهاد دژپسند» وزیر وقت اقتصاد و دارایی منتشر می‌شود مبنی بر اینکه دیجی‌کالا، کافه‌بازار، تپسی، فیلیمو و شیپور همین تابستان وارد بورس می‌شوند. 

در آن جمعه‌ی داغ، وزیر روحانی در خوش‌بینی تمام وعده‌های جالبی می‌دهد که در کسری از ثانیه در فضای اکوسیستم استارتاپی منتشر می‌شوند. مهم‌ترینش این است: «در مرحله نخست سهام اولین شرکت بزرگ اینترنتی ایران در هفته اول مرداد ماه سال جاری عرضه می شود و پنجمین شرکت نیز در هفته آخر شهریور ماه به بازار بورس قدم می‌گذارد.»

ظاهرا مو لای درز زمان‌بندی دقیق وزیر نمی‌رفت با این حال فضا، فضای سال آخر دولت روحانی بود. عده‌ای کاملا معتقد بودند که دولت عزمش را جزم کرده تا دست‌کم در پایان کار، کارنامه‌ای قابل ارائه حداقل در بخش اقتصاد دیجیتال ارائه کند و وزیر ارتباطات وقت هم بتواند بگوید من مسیر تبدیل شدن شرکت‌ها به یونیکورن را هموار کردم، اما واقعیت این است که همان زمان هم بیشتر اعضای اکوسیستم استارتاپی امیدی نداشتند تیک این اتفاق در دولت دوازدهم زده شود؛ همان‌طور که همه می‌دانستند قرار نیست سرنوشت برجام در دولت قبل مشخص شود. دستاوردهای مهم باید باقی‌می‌ماندند. چون مهم است چه کسی روبان‌ را قیچی کند.


پرده دوم: با همه نگاه‌های منفی و در حالی که رقابت غول‌های استارتاپی برای ورود به بورس نفس‌گیر شده بود، در پاییز ۱۳۹۹  طلسم شکست و تپسی به عنوان اولین استارتاپ در فرابورس پذیرفته شد.

این خبری بود که عصر چهارشنبه‌ای پاییزی توسط «مسعود خوانساری» رئیس اتاق بازرگانی در توییتر اعلام و سپس توسط تپسی تایید شد.

اگرچه در پاییز ۱۳۹۹ بازار بورس روزهای واقعا طلایی خود در تابستان را پشت سر گذاشته بود اما پذیرش تپسی باعث شد خیلی‌ها به نظرشان شک کنند: شاید واقعا قرار بود در دولت دوازدهم این اتفاق رخ دهد. ظاهرا واقعا داشت کارهایی می‌شد. حتی وقتی با میلاد منشی‌پور مدیرعامل تپسی مصاحبه کردم گفت که انتظار دارد در میانه زمستان ۱۳۹۹ یعنی فقط چند ماه پس از پذیرش اولیه، تپسی وارد بازار دوم فرابورس شود. 

و دقیقا از همینجا به بعد همه چیز می‌رود روی دور کُند. دیدگاه نهادهای خاصی مطرح می‌شود که کسی از نام آن‌ها و نظراتشان حرف نمی‌زند اما ظاهرا نظرشان خیلی مهم است. حرف از شروط ۲۹ گانه‌ و محرمانه‌ای به میان آمد که مشخص نشد چه هستند؛ شروطی که هر غول استارتاپی باید برای عرضه در بورس آن‌ها را بپذیرد و اجرایی کند و تپسی داشت تلاش می‌کرد تا از این موانع عبور کند.

وقتی در آخرین روزهای دولت دوازدهم، در آخرین مصاحبه‌ی «محمدجواد آذری جهرمی»، وزیر وقت ارتباطات از او در رابطه با چرایی توقف پروسه عرضه استارتاپ‌ها در بورس پرسیدیم صراحتا در بخشی از صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال گفت: 

«مقرراتی خارج از حوزه اقتصادی آمد دامن‌گیر این‌ها شد. و این مقررات از جنس این بود که حالا این‌ها اگر وارد می‌شوند تبعات بعدی چیست و ما به نیت پیش‌گیری از این اتفاقات می‌خواهیم که جلوی این مسائل را بگیریم. که البته نظر من این است که این حرف‌ها پذیرفته نشده بود و اقتصاد کشور را به عقب می‌انداخت. مجموعه‌هایی که ناظر بر فعالیت بورس بودند، یک محدودیت‌هایی را ایجاد کرده بودند. حتی با آن‌ها هم مذاکره شد، با همه دستگاه‌ها جلسه گذاشته شد و پیگیری شد. حالا من امیدوارم که در دولت جدید این‌ها حل شود!»

بخشی از مصاحبه شهریور ۱۴۰۰ دیجیاتو با محمدجواد آذری جهرمی

پرده سوم: صبح امروز ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ بیش از ۵۸ میلیون سهم، معادل ۵ درصد از سهام تپسی عرضه شد. ظهر امروز انبوهی از مدیران دولت انقلابی، تیم تپسی، و چندین خبرنگار به ساختمان فرابورس رفتند تا در یک نشست خبری ویژه برای عرضه اولین استارتاپ در بورس شرکت کنند.

«عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات که نامش در دعوت‌نامه‌ی فرابورس برای این نشست خبری دیده نمی‌شد، آمد و از تیم تپسی تقدیر کرد که دو سال کفش آهنی پوشیدند و با «ما و بروکراسی» جنگید و خسته نشد. با این حال او همچنین گفت که فرآیند طی شده یک روند «طبیعی» بوده و کسی در طولانی شدن آن تقصیری نداشته است. او حتی به آن‌ نهادهای خاص هم اشاره‌ای کرد و گفت: «ما با موضوع جدیدی رو به رو بودیم و حتی دستگاه‌های امنیتی تجربه قبلی در این زمینه نداشتند که بتوانند پیش‌بینی کنند که رخ دادن آن، در نهایت به چه سمت و سویی می‌رود.»

در صحبت دیگر سخنران‌های این رویداد از خاندوزی وزیر اقتصاد گرفته تا ستاری معاون علمی و فناوری و حتی عشقی رییس سازمان بورس، همه به این بازه‌ی طولانی پذیرش تا عرضه تپسی اشاره کردند اما هیچ‌کس دلیلی برای آن مطرح نکرد. هیچ کس عذرخواهی هم نکرد. در میان صحبت مدیران دولتی، بیشتر تشکر از تیم تپسی بابت صبر دو ساله‌اش خودنمایی می‌کرد. کسی از فرصت‌های سوخته نه‌تنها برای تپسی بلکه برای استارتاپ‌های زیادی که در این شرایط اقتصادی مایل به ورود به بازار بورس هستند حرفی نزد.

نهایتا میلاد منشی‌پور مدیرعامل تپسی ابراز امیدواری کرد تا این شرکت بتواند نماینده‌ی خوبی برای این صنعت تازه‌وارد به بورس باشد تا سایر شرکت‌های این حوزه هم وارد بورس شوند اقتصاد دیجیتال در ایران اوج بگیرد. 

و در نهایت، در یکی از مهم‌ترین روزهای تاریخ اکوسیستم استارتاپی ایران، زمانی که دلار از ۳۰ هزار تومان و مرزهای تاریخی عبور کرده، مدیران و وزرای دولت جدید ثبت عکس یادگاری با اولین استارتاپ بورسی ایران را از دست ندادند. تصویری که پس از دو سال انتظار ثبت شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی