ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

اهمیت ورود تپسی به بورس در چیست؟ رئیس سابق سازمان فناوری اطلاعات پاسخ می‌دهد

امیر ناظمی با بیان اینکه عرضه اولیه سهام تپسی در بورس موضوعی مهم در اکوسیستم استارتاپی کشور است اعلام کرد که این عرضه اولیه به معنی افزایش جذابیت ورود سرمایه‌گذاران جسور در اکوسیستم استارتاپی کشور ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۵

امیر ناظمی با بیان اینکه عرضه اولیه سهام تپسی در بورس موضوعی مهم در اکوسیستم استارتاپی کشور است اعلام کرد که این عرضه اولیه به معنی افزایش جذابیت ورود سرمایه‌گذاران جسور در اکوسیستم استارتاپی کشور است.

رئیس سابق سازمان فناوری اطلاعات در حساب توییتر خود با پاسخ به پرسش‌هایی که درباره چرایی اهمیت ورود تپسی به بورس، با تاکید بر اینکه عرضه اولیه سهام (IPO) تپسی اتفاقی مهم را برای اکوسیستم استارتاپی رقم زد، گفت: «تامین منابع مالی در روزگاری که سرمایه‌گذاری خارجی همچنان امکان‌پذیر نیست، به معنای شروع استفاده اکوسیستم از این منابع است.»

بازدید مدیرعامل فرابورس از تپسی

این اظهار نظر ناظمی اشاره‌ای به استمرار روند تحریم‌ها علیه اقتصاد کشور دارد. این تحریم‌ها همچنان ادامه‌دار است و نه تنها برخی کارخانه‌ها و نرم‌افزارهای خارجی در پی این تحریم‌ها ارائه خدمات به ایران را متوقف کرده‌اند، بلکه امکان سرمایه‌گذاری خارجی نیز کماکان وجود ندارد.

ایجاد جذابیت برای ورود سرمایه‌گذاران جسورانه

او در ادامه توضیحات خود در پاسخ به این پرسش که سرمایه‌گذاری جسورانه در چه زمانی و چطور امکان سودآوری دارد، به اهمیت فرایند خروج سرمایه‌گذار اشاره کرد و گفت: «سودآوری سرمایه‌گذاری جسورانه وابسته به فرآیند خروج (Exit) مناسب است. در این شرایط هم عرضه سهام تپسی به معنای افزایش جذابیت ورود سرمایه‌گذاران جسور در اکوسیستم است.»

اما ورود به بازار بورس چه دستاوردی مشهودی برای اکوسیستم استارتاپی و همچنین اقتصاد کشور دارد؟

ناظمی با توضیح درباره این موضوع و با تاکید بر اینکه ورود به بازار بورس تسهیل‌گر پیوند اکوسیستم‌استارتاپی با اقتصاد‌متداول است، گفت: «این پیوند اهمیتی فراتر از عرضه سهام یک بنگاه دارد. سهام شرکت‌های بورسی، در نظام بانکی و تسهیلاتی کشور، از جمله وثائق قابل قبول است که امکان بهره‌گیری بهتر از منابع بانکی را نیز فراهم می‌کند.»

به باور ناظمی، یکی دیگر از موضوعاتی که در این بین باید مورد اهمیت و توجه واقع شود، رسمیت‌بخشی به دارایی‌ نامشهود در خلال ارزش‌گذاری تپسی است.

او همچنین در ادامه توضیحات خود با اشاره به اینکه، تپسی برای ورود به بورس، ناگزیر بود دانش خود در امور دیگری را هم توسعه دهد، گفت: « این موضوع منجر به تدوین و به‌کارگیری آیین‌نامه‌هایی شد که از این پس قابلیت استفاده برای سایر استارتاپ‌ها را نیز دارد.»

به گفته ناظمی در همین روند شاهد آن بودیم که دارایی‌های نامشهود مانند ارزش‌کاربران یا برند یا شبکه تامین‌کنندگان پلتفرم رسمیت پیدا کردند.

رئیس سابق سازمان فناوری اطلاعات در بخش پایانی توضیحات خود با تاکید بر اینکه کاربران هر پلتفرمی اصلی‌ترین عامل ارزش‌آفرینی برای یک پلتفرم هستند، گفت: «کاربر باید این حق را داشته باشد که در ارزشی که خلق می‌کند، شریک باشد. این امر از طریق عرضه سهام در بورس تقویت و امکان‌پذیر می‌شود. راه ناگزیری که سایر پلتفرم‌های بزرگ نیز پیش رو دارند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی