ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: قلب خوشه کهکشانی سنبله

خوشه کهکشانی سنبله (Virgo Cluster) نزدیکترین خوشه کهکشانی به راه شیری ما است. این خوشه به قدری به ما نزدیک است که در آسمان شب به اندازه پنج درجه گسترش یافته است؛ به زبان ساده‌تر ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۰:۱۵

خوشه کهکشانی سنبله (Virgo Cluster) نزدیکترین خوشه کهکشانی به راه شیری ما است. این خوشه به قدری به ما نزدیک است که در آسمان شب به اندازه پنج درجه گسترش یافته است؛ به زبان ساده‌تر به اندازه ۱۰ ماه کامل در آسمان دیده می‌شود. تصویر امروز ناسا از قلب این خوشه کهکشانی را عکاسی آماتور ثبت کرده است که برخی از کهکشان‌های پر نور آن دیده می‌شود.

قلب این خوشه کهکشانی حدود ۷۰ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد و بیش از دو هزار کهکشان در این خوشه جای گرفته‌اند. خوشه کهکشانی سنبله تاثیر گرانشی قابل توجهی روی خوشه کهکشانی محلی دارد که کهکشان راه شیری ما در آن قرار دارد.

کهکشان‌های خوشه سنبله

خوشه سنبله علاوه بر کهکشان‌های پر از ستاره شامل گاز و غبار بسیار داغی می‌شود که در طول موج پرتوی ایکس می‌درخشد. حرکتی که تا امروز از کهکشان‌ها در خوشه های کهکشانی مشخص شده است، نشان می‌دهد که احتمالا ماده تاریک موجود در این خوشه بیشتر از ماده معمولی است.

در قلب خوشه کهکشانی سنبله اجرام مسیه زیادی مثل کهکشان‌های مارکاریان در چپ تصویر، کهکشان M86 در مرکز تصویر، کهکشان M84 در راست تصویر قرار دارد. در کنار آن‌ها کهکشان مارپیچی NGC 4388 وجود دارد که در پایین سمت راست تصویر دیده می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی