ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: پرده کیهانی درخشان

حدود ۱۰ هزار سال پیش درست قبل از تاریخ ثبت شده از انسان، نور جدیدی به طور ناگهانی در آسمان پدید آمد که پس از چند هفته به مرور کم‌نور شد. امروز می‌دانیم که این ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱ تیر ۱۴۰۱ | ۱۸:۴۵

حدود ۱۰ هزار سال پیش درست قبل از تاریخ ثبت شده از انسان، نور جدیدی به طور ناگهانی در آسمان پدید آمد که پس از چند هفته به مرور کم‌نور شد. امروز می‌دانیم که این نور از یک انفجار ابرنواختری به ما رسیده است که باقی‌مانده‌ای از آن را در تصویر امروز ناسا می‌توانید مشاهده کنید.

بخش‌های مختلف سحابی پرده

در این تصویر سحابی پرده (Veil nebula) به رنگ‌های جالبی دیده می‌شود که عکاس آن را با فیلترهای رنگی به ثبت رسانده است. رنگ قرمز این ابرهای درخشان نشان‌دهنده گوگرد است، هیدروژن به رنگ سبز و اکسیژن به رنگ آبی دیده می‌شود.

پردازش این تصویر طوری است که عکاس برای بررسی بهتر ابرها، ستاره‌های زمینه را حذف کرده است. سحابی پرده به نام لوپ دجاجه (Cygnus Loop) نیز شناخته می‌شود و بخش‌های مختلف آن نام‌های متفاوتی دارند.

نوار خمیده در سمت چپ تصویر سحابی خفاش (Bat nebula) نام دارد و نوار درخشان سمت راست به نام سحابی جاروی جادوگر (Witch's Broom nebula) شناخته می‌شود. در بالای نوار درخشان مرکز، بافت پیچیده‌ای از گاز بین‌ستاره‌ای دیده می‌شود که شبیه به موج روی صفحه‌ای گسترش پیدا کرده‌اند. نام این بخش از سحابی پرده به افتخار کاشف آن سحابی مثلثی شکل فلمینگ (Fleming's Triangular Wisp) نامگذاری شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی