ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استارتاپ‌های حوزه سلامت برای تعامل با رگولاتور و ورود جدی‌تر به بازار آماده می‌شوند

رئیس کمیسیون سلامت دیجیتال انجمن تجارت الکترونیک تهران اعتقاد دارد بازی سلامت دیجیتال هنوز شروع نشده است.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۱۸

دومین جلسه صبحانه انجمن تجارت الکترونیک تهران با محوریت سلامت الکترونیک برگزار شد. «ژوبین علاقبند» به عنوان رئیس این کمیسیون از لزوم اتحاد کسب‌وکارهای حوزه سلامت دیجیتال و تشکل‌های صنفی سخن گفت و این روند را رمز موفقیت برای تعامل با حاکمیت و قانون‌گذاری درست دانست. او همچنین با اشاره به اینکه ماهانه تقریبا 30 میلیون ویزیت در کشور انجام می‌شود و سهم ویزیت آنلاین کمتر از 500هزار مورد است، اعلام کرد بازی سلامت دیجیتال هنوز در ایران آغاز نشده است.

دومین جلسه صبحانه انجمن تجارت الکترونیک تهران با محوریت کمیسیون سلامت الکترونیک برگزار شد. کمیسیونی که انسجام میان شرکت‌های بخش خصوصی، همکاری در تدوین قوانین و مقررات، انتقال چالش‌های بخش خصوصی به نهادهای نظارتی و قانون‌گذار را دنبال کرده و می‌خواهد بازوی مشورتی در کنار دولت و حاکمیت باشد.

«ژوبین علاقبند»، رئیس کمیسیون سلامت دیجیتال انجمن تجارت الکترونیک با تاکید بر اینکه اولین هدف آن‌ها حضور بخش خصوصی به عنوان مشاور در کنار بخش دولتی است، گفت:

«استارتاپ‌های حوزه سلامت دیجیتال با ارائه خدماتی مثل مشاوره و نوبت‌گیری آنلاین، تحویل دارو و… وارد فضایی شده‌اند که پیش از این هیچ قانونی برای آن وجود نداشته است. این امر باعث می‌شود تا حاکمیت به دنبال برخورد با فعالیت کسب‌وکارها باشد، در حالی که بخش خصوصی برای بقای خود همیشه به فکر دغدغه‌های حاکمیت بوده است.»

او در ادامه سه هدف اصلی را برای فعالیت کمیسیون سلامت دیجیتال انجمن برشمرده و اظهار داشت اولین هدف، قرار گرفتن بخش خصوصی به عنوان مشاور در کنار بخش دولتی است. هدف دوم نیز اتحاد بخش خصوصی است تا کسب‌وکارها علی‌رغم رقابتی که بین‌شان وجود دارد، بتوانند برای اهداف مشترک با یکدیگر همکاری کنند.

به اعتقاد علاقبند این اتحاد مانع وضع قوانین ضد کسب‌وکارها می‌شود و در نهایت قانون‌گذاری را به دنبال خواهد داشت که دغدغه حاکمیت، کسب‌وکار و نیازهای مردم را رفع کرده و به سود اقتصاد کشور خواهد بود.

وی هدف سوم کمیسیون را همکاری تشکل‌های مختلف عنوان کرده و گفت: «زمانی که در اسنپ بودم و با حاکمیت و دولت صحبت می‌کردیم، مهم نبود که کلاه سازمان نظام صنفی، اتحادیه یا انجمن سرمان است. مهم این است که قوانینی تصویب شود که به نفع همه باشد. هدف مشترک همه تشکل‌ها دفاع از حق بخش خصوصی است و اتحاد و همبستگی بین تشکل‌ها خیلی اهمیت دارد.»

رئیس کمیسیون سلامت دیجیتال در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به آمارهای این حوزه اشاره کرده و گفت: «براساس آمارها، سالانه هر ایرانی ۷.۵ ویزیت پزشکی انجام می‌دهد (شامل بیمارستان نمی‌شود) که ۲.۵ مورد آن مربوط به آزمایش و باقی ویزیت‌هایی است که از سوی پزشک انجام می‌شود.»

به گفته وی در کشور ماهانه حدود 30 میلیون ویزیت صورت می‌پذیرد که سهم ویزیت آنلاین از آن کمتر از 500 هزار مورد است، از همین رو علاقمند اعتقاد دارد بازی سلامت دیجیتال هنوز واقعا آغاز نشده و اکنون فرصت خوبی برای اتحاد و استفاده از تجربه‌های یکدیگر برای پیش‌روی است.

تابو نسخه الکترونیک در کشور شکسته شد

«رضا باقری اصل»، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات از جمله مهمانان دولتی حاضر در این دورهمی بود. او با بیان اینکه تابوی نسخه الکترونیک با وجود کارشکنی‌ها، اکنون شکسته شده است، آن را پایه حوزه سلامت الکترونیک و شروع ماجرا دانست.

به گفته باقری اصل سالانه حدود 300 میلیون نسخه در کشور صادر می‌شود در حالی که پیش از این پیش‌بینی‌ها در حدود 800 میلیون نسخه بوده است و این آمار به لطف الکترونیکی شدن به دست آمده است، موضوعی که می‌تواند نقش مهمی در سیاست‌گذاری‌های حوزه سلامت داشته باشد. 

او در بخش دیگری از سخنان خود به گلایه از عدم اتحاد کسب‌وکارها پرداخت و برخی فعالین بیمه را در این زمینه مثال زد که گویا اخیرا توافقی با بیمه مرکزی داشته‌اند و راه را برای تعامل دیگر نهادها مثل شورای اجرایی فناوری اطلاعات بسته‌اند.

به اعقتاد باقری اصل، حضور تشکل‌ها در گفتگو با حاکمیت می‌تواند موجب شود تا منفعت شخص حقوقی به جمعی تسری یابد.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات همچنین با ضعیف خواندن عملکرد کشور در بحث رگولاتوری، گفت: «بایستی بین مردم، حاکمیت و کسب‌وکار تعادل برقرار شود که این وظیفه رگولاتوری است؛ در حالی که در این زمینه تا حدودی ضعیف عمل کرده‌ایم. در برخی موارد حتی شاهد دعوای رگولاتوری‌ها هستیم مثل موضوعی که برای ساترا و وزارت ارشاد پیش آمده است.»

وی با اعتقاد بر اینکه کارگروه اقتصاد دیجیتال می‌تواند تهدیدها را به فرصت تبدیل کند، از بخش خصوصی خواست تا در پیش‌نویس آیین‌نامه‌ها و قوانین مشارکت داشته باشند چرا که دولتی‌ها نمی‌توانند به خوبی برای بخش خصوصی نسخه بپیچند.

باقری اصل در بخش پایانی سخنان خود بر اهمیت حفاظت از داده‌ها نیز تاکید کرده و اعتقاد دارد پرونده الکترونیک سلامت اشخاص در تمام دنیا از درجه اهمیت بالایی برخوردار است از همین رو از فعالین این حوزه خواست تا وظیفه خود را در این راستا به خوبی انجام دهند.

لزوم ارائه راه‌حل به جای انتقاد

«فرزین فردیس» رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری اتاق تهران نیز در این نشست، عدم اتحاد و تک‌روی برخی کسب‌وکارها را پاشنه آشیل تعامل با رگولاتوری دانست و گفت:

«ما زیاد انتقاد می‌کنیم اما عموما به جای انتقاد، راه‌حلی ارائه نمی‌کنیم. ما با همکاری نصر و انجمن‌ها پیش‌نویس جایگزینی برای قانون جهش تولید دانش‌بنیان ارائه کردیم؛ اگرچه تمام آن اعمال نشد اما برخی از بندهای فسادزا حذف و بندهای مفید آن اضافه شده یا باقی ماندند. در حال حاضر نیز آیین‌نامه‌ای برای هیئت وزیران تهیه می‌کنیم چرا که قانون بدون آیین‌نامه بی ارزش است. این آیین‌نامه است که ذیل قانون می‌تواند کاربردی بودن قانون را نشان دهد.»

او همچنین با اشاره به کمیسیون سلامت اتاق ایران از آن به عنوان کمیسیونی قدیمی و پرقدرت یادکرد و گفت می‌توان از اعضای آن روش تعامل با دولت را آموخت و از آن‌ها برای پیش‌برد اهداف خود و امتیازگیری استفاده کرد.

«حسین اسلامی»، رئیس نصر تهران نیز تاکید کرد برای حل مشکلات نباید تک‌تک به سراغ دولت رفته بلکه بایستی به صورت گروهی با دولت مذاکره کرد.

به اعتقاد او این اتحاد نیازمند تحمل و تامل است و برخی از آسیب‌هایی که بخش خصوصی تا به امروز دیده نه از سوی دولت بلکه از سوی خودشان است. اسلامی همچنین بر لزوم پیش‌قدم شدن برای پیشنهاد سند و تدوین قوانین تاکید کرده و گفت مخالفت تنها با تصمیمات دولت، اثرگذار نیست.

گفتنی است جانمایی قانونی استارتاپ‌های سلامت دیجیتال، حمایت از تبادل اطلاعات در عین مراقبت از اطلاعات بیمار، احراز هویت و امضای الکترونیک، حفاظت از داده‌ها و حریم خصوصی، قوانین استاندارد مربوط به زنجیره تامین سلامت مثل ویزیت، نسخه، دارو … از جمله چالش‌های حقوقی کسب‌وکارهای سلامت دیجیتال در ایران است که کمیسیون مربوطه در انجمن تجارت الکترونیک به دنبال رفع آن است.

لازم به یادآوری است اولین جلسه صبحانه انجمن تجارت الکترونیک تهران در اواخر خرداد برگزار شد و «نیما قاضی» رئیس هیئت مدیره انجمن و سایر اعضای آن از لزوم هم‌بستگی صنفی میان بازیگران استارتاپی سخن گفتند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی