ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پرندگان
علمی

تصاویر دلخراشی از پرندگان سراسر جهان که در زباله‌های ما زندگی می‌کنند

عکاسان در پروژه اینترنتی جدیدی که «پرندگان و ضایعات» نام دارد، تصاویری از پرندگان گرفتار در زباله‌ها مانند ماسک‌ها به اشتراک گذاشته‌اند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

عکاسان سراسر جهان در یک پروژه آنلاین که «Birds and Debris» یا «پرندگان و ضایعات» نام دارد، تصاویری از پرندگان تمام قاره‌ها به جز قطب جنوب را به نمایش گذاشته‌اند که در حال آشیانه‌سازی یا درهم پیچیدن در زباله‌های انسان‌ها به‌ویژه در زباله‌های پلاستیکی هستند.

دانشمندانی که این پروژه را اجرا می‌کنند توضیح می‌دهد که پرندگانی را مشاهده می‌کنند که در طیف گسترده‌ای از زباله‌ها، از طناب و نخ ماهیگیری گرفته تا بادکنک و ماسک به دام افتاده‌اند یا لانه‌های خود را در آن‌ها ساخته‌اند. تقریبا یک چهارم عکس‌هایی که برای این پروژه ارسال شده، پرندگانی را نشان می‌دهد که در ماسک‌های یکبار مصرف گیر کرده‌اند.

پرندگان

نمایش تاثیر زباله بر محیط زیست و زندگی پرندگان

هدف اصلی و تمرکز این پروژه، ثبت تاثیر زباله‌ها (به‌ویژه آلودگی پلاستیکی) بر دنیا و زندگی پرندگان است. دکتر «الکس باند» از موزه تاریخ طبیعی لندن و یکی از محققین این پروژه می‌گوید:

«اساسا، اگر پرنده‌ای با استفاده از مواد الیافی بلند مانند جلبک دریایی و شاخه‌ها، لانه بسازد، این احتمال وجود دارد که در لانه خود، ضایعات انسانی نیز داشته باشد.»

او در ادامه توضیح می‌دهد:

«زمانی که شروع به جستجو این چیزها می‌کنید، آن‌ها را همه‌جا پیدا خواهید کرد و این موضوع واقعا گستره جغرافیایی عظیمی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ما گزارش‌هایی از ژاپن، استرالیا، سریلانکا، برتانیا و آمریکای شمالی داشته‌ایم که نشان می‌دهد این مشکل واقعا یک مسئله جهانی است.»

محققان همچنین این موضوع را بررسی کرده‌اند که چه تعداد از عکس‌های ارسالی دارای تجهیزات حفاظت شخصی مربوط به ‌همه‌گیری کرونا یعنی ماسک‌ها می‌شود و متوجه شدند که تقریبا در یک چهارم عکس‌های ارسالی دیده می‌شوند.

پرندگان

آن‌ها همچنین توضیح می‌دهند که قصد دارند «مشکل سیستمی» که منجر به ورود زباله‌های زیادی به محیط می‌شود را برجسته کنند. «جاستین آمندولیا»، محقق دکترا توضیح می‌دهد:

«برای افرادی که اولین بار این تصاویر را مشاهده می‌کنند، بد نیست کمی احساس غمگین بودن داشته باشند. اما ما باید از رنج غیرضروری و اغلب دیده‌نشدنی که برخی از حیات وحش در طول همه‌گیری تجربه کرده‌اند، درس بگیریم.»

برخی عکس‌های ثبت شده دیگر در این پروژه را در ادامه می‌توانید مشاهده کنید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی