ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دیفرانسیل خودرو
خودرو

صفر تا صد دیفرانسیل خودرو؛ دیفرانسیل خودرو چیست و چه وظایفی به عهده دارد؟

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر خودرویی چه سبک چه سنگین، دیفرانسیل است اما بسیاری افراد اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد این قطعه فنی ندارند.

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر خودرویی چه سبک چه سنگین، دیفرانسیل است که تغییر جهت نیرو از جمله وظایف بسیار حیاتی دیفرانسیل است اگر بخواهیم به زبان خودمانی عملکرد دیفرانسیل خودرو را توضیح دهیم می‌توان گفت که دیفرانسیل نیروی موتور را به صورت مساوی بین چرخ‌های خودرو تقسیم می‌کند تا هر چرخ به حرکت در آید، با ما همراه شوید تا اطلاعات دست اولی در این باره کسب کنید.

انواع دیفرانسیل خودرو بر اساس تعداد چرخ‌های محرک آنها عبارتند از:

انواع دیفرانسیل خودرو

در حالت کلی انواع دیفرانسیل خودرو بر اساس چرخ‌های محرک آنها در سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که هر یک از چرخ‌ها به کدام دیفرانسیل مرتبط هستند عبارتند از:

  • FWD
  • RWD
  • 4WD یا AWD

در ادامه درباره هریک از دیفرانسیل‌ها توضیحات مختصری خواهیم داد تا آشنایی نسبی با انواع دیفرانسیل خودرو پیدا کنید، چرا که عملکرد هریک از اینها متفاوت است.

دیفرانسیل خودرو

دیفرانسیل جلو یا FWD چیست؟

دیفرانسیل جلو یا FWD برای اولین بار در سال 1990 میلادی در فرانسه تولید شد و در ماشین مسابقه به کار گرفته شد تا قدرت موتور را به چرخ‌های جلو انتقال دهد. از جمله شرکت‌های آئودی، سیتروئن برای اولین بار از این فناوری در خودروهای خود استفاده کردند. این نوع سیستم از قیمت ارزان‌تری برخوردار است و برای شرایط رانندگی روزمره به دلیل اینکه اصطکاک بیشتری ایجاد می‌کند بسیار مناسب است.

دیفرانسیل عقب یا RWD چیست؟

دیفرانسیل عقب یا RWD از اولین مدل‌هایی است که در سال 1885 میلادی در خودروها به کار گرفته شد تا قدرت موتور را به چرخ‌های عقب خودرو منتقل نماید از جمله اولین شرکتی که از این فرایند در تولید خودروهای خود استفاده کرد می‌توان به شرکت مرسدس بنز اشاره کرد. دیفرانسیل عقب برای رانندگان تعادل بهتری را ایجاد می‌کند علاوه بر این، هندلیگ، شتاب و توزیع وزن را به خوبی انتقال خواهد داد.

دیفرانسیل خودرو

دیفرانسیل چهار چرخ محرک (4WD) یا تمام چرخ دنده)  (AWD

دیفرانسیل چهار چرخ یا تمام چرخ بدین معنی است که قدرت موتور را به 4 چرخ یا تمام چرخ‌ها منتقل می‌کند. این سیستم هر دو سیستم انتقال نیرو FWD  و  RWD را با هم انجام می‌دهد و نقاط ضعف هر دو سیستم را نیز به خوبی برطرف می‌کند  4WD یا همان 4×4  در سال 1930 میلادی به وجود آمد تا به صورت مساوی انتقال نیرو را در صورت صلاح دید راننده به کار بگیرد.

اجزای سیستم دیفرانسیل خودرو

اجزای سیستم دیفرانسیل از قطعات ذیل تشکیل شده تا هر یک از این قطعات وظایف مکانیکی که بر عهده دارند را انجام دهند:

  • دنده پلوس
  • کرانویل
  • هوزینگ
  • پینیون
  • هرزگرد
  • واشر مسی
اجزای سیستم دیفرانسیل خودرو

انواع تکنولوژی دیفرانسیل خودرو

با توجه به اینکه دیفرانسیل‌ها در خودروسازی مطابق با عملکرد و کلاس آن مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت به مهم‌ترین‌های آن اشاره خواهیم کرد:

  1. دیفرانسیل باز
  2. دیفرانسیل قفل شونده
  3. دیفرانسیل الکترونیکی
  4. دیفرانسیل لغزش محدود یا LSD
  5. دیفرانسیل تقسیم‌کننده گشتاور

برای درک بهتر شما از این لیست هریک از این مدل‌ها را به صورت اختصار توضیح خواهیم داد تا با عملکرد هریک از آنها آشنا شوید.

نحوه عملکرد دیفرانسیل باز چگونه است؟

در این فناوری انتقال نیروی موتور در جهت صورت می‌پذیرد و هر یک از جهت‌ها می‌تواند با سرعت متفاوتی چرخش داشته باشد، و تنها ضعفی که دارد این است که در صورتی که یکی از چرخ‌ها روی زمین قرار نداشته باشد کل نیروی موتور به آن سمت هدایت می‌شود و چرخ دیگر که روی زمین قرار دارد توانایی چرخش ندارد چرا که نیرویی به آن وارد نمی‌شود، این سیستم برای استفاده در جاده‌های معمولی و آسفالت بسیار کاربرد دارد، البته برای خودروهای آفرود و اسپورت توصیه نمی‌شود.

دیفرانسیل خودرو

نحوه عملکرد دیفرانسیل قفل شونده

در این فناوری زمانی که چرخ‌ها به وسیله این دیفرانسیل قفل می‌شوند به سرعت یکسانی می‌چرخند و برای شرایط سخت و غیر هموار به صورت خودکار بعد از دریافت گشتاور لازم قفل خواهد شد، البته قابلیت قفل شدن توسط راننده به صورت دستی نیز وجود دارد. از این سیستم و به دو صورت دستی و خودکار برای خودروهای آفرود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه عملکرد دیفرانسیل الکترونیکی به چه صورت است؟

از جدیدترین تکنولوژی دیفرانسیل‌ها، دیفرانسیل الکترونیکی است که با بررسی شرایطی همچون: زاویه فرمان، شتاب، سرعت، ترمز، دریچه گاز و... نحوه قفل شدن چرخ‌ها را تعیین و اجرا می‌نماید و به دلیل اعمال امنیت بالا در این فناوری انتظار سرعت و شتاب بالا را نباید داشت. از جمله مزایای این فناوری می‌توان به سرعت عمل بالا، دقت زیاد، و عملکرد قابل قبول در شرایط مختلف را اشاره کرد.

نحوه عملکرد دیفرانسیل الکترونیکی

نحوه عملکرد دیفرانسیل لغزش محدود یا LSD

 در این سیستم کلاچ به چرخ‌ها متصل است و کلاچ توسط یک رمپ تحت فشار قرار گرفته و قفل می‌شود تا خودرو در شرایط سخت همچون پیچ‌ها به راننده کمک می‌کند البته این نوع سیستم با توجه به وضعیت دریچه گاز تنظیم می‌شود. در این سیستم فشار کمتری به شفت وارد می‌شود و سایش لاستیک‌ها کمتر و قابلیت آفرود بیشتر را شاهد خواهید بود که در جاده‌های معمولی و آسفالت عملکرد بسیار مناسبی را از خود نشان خواهد داد.

نحوه عملکرد دیفرانسیل تقسیم‌کننده گشتاور چگونه است؟

در این سیستم که از به‌روزترین و پیشرفته‌ترین مدل‌های دیفرانسیل است و علاوه بر کارایی  که یک دیفرانسیل باید داشته باشد به هندلیگ و فرمان‌پذیری خودرو کمک می‌نماید تا عملکرد بسیار بهتری را از خود به نمایش بگذارد. در این فناوری همواره شرایط سرعت و شتاب مورد بررسی قرار می‌گیرد تا نیروی مناسب با شرایط به چرخ‌ها منتقل شود و در بهترین حالت ممکن مورد استفاده قرار گیرد. از این سیستم در خودروهای پیشرفته و لوکس به کار گرفته می‌شود.

دیفرانسیل خودرو

کلام پایانی

در این مطلب به مباحث بسیار مهمی درباره انواع دسته‌بندی دیفرانسیل‌ها بر اساس تعداد چرخ‌ها و... مورد بررسی قرار گرفت و نحوه عملکرد هریک از موارد را به صورت مختصر و مفید برای شما عزیزان بیان شد تا اطلاعات کامل و دست اولی از این مباحث را کسب کنید.

در پایان خوشحال خواهیم شد نظرات و تجارب خود را درباره استفاده از انواع دیفرانسیل خودرو در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

چند مدل دیفرانسیل خودرو براساس چرخ‌های محرک داریم؟

FWD - RWD و مدل 4WD یا AWD

سیستم 4WD یا AWD به چه صورت کار می‌کند؟

دیفرانسیل چهار چرخ یا تمام چرخ بدین معنی است که قدرت موتور را به 4 چرخ یا تمام چرخ‌ها منتقل می‌کند. این سیستم هر دو سیستم انتقال نیرو FWD  و  RWD را با هم انجام می‌دهد و نقاط ضعف هر دو سیستم را نیز به خوبی برطرف می‌کند.

سیستم FWD به چه صورت کار می‌کند؟

دیفرانسیل جلو یا FWD برای اولین بار در ماشین مسابقه به کار گرفته شد تا قدرت موتور را به چرخ‌های جلو انتقال دهد. این نوع سیستم از قیمت ارزان‌تری برخوردار است و برای شرایط رانندگی روزمره به دلیل اینکه اصطکاک بیشتری ایجاد می‌کند بسیار مناسب است.

سیستم RWD به چه صورت کار می‌کند؟

دیفرانسیل عقب یا RWD از اولین مدل‌هایی است که در خودروها به کار گرفته شد تا قدرت موتور را به چرخ‌های عقب خودرو منتقل نماید. دیفرانسیل عقب برای رانندگان تعادل بهتری را ایجاد می‌کند علاوه بر این، هندلیگ، شتاب و توزیع وزن را به خوبی انتقال خواهد داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی