ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

خواب یا بیدار؟ عدم کارایی سیستم پایش راننده به خاطر فرم چشم شهروندان چینی

تکنولوژی فناوری خودران این روزها در حال فراگیر شدن است ولی این تکنولوژی در عمل با چالش های مختلفی مواجه شده است.

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰

سیستم پایش راننده یکی از سیستم‌های مدرنی است که در خودروهای جدید نصب می‌شود. این سیستم وظیفه دارد با کنترل مداوم حالات چهره، به ویژه وضعیت چشم‌ها، میزان هوشیاری راننده را کنترل کند. در صورت تشخیص بسته شدن چشم‌ها، این سیستم راننده را خواب‌آلود تشخیص داده و با پخش هشدارهای صوتی و لرزش فرمان به او اخطار داده می‌شود. اما عملکرد این سیستم باعث اعتراض برخی از مشتریان برند شیائوپنگ (Xpeng) در چین شده است!

سیستم پایش راننده شیائوپنگ

دلیل اعتراض این افراد به اختلال در عملکرد سیستم پایش راننده مربوط می‌شود. آنها معتقدند سیستم پایش راننده در خودروهای شیائوپنگ، با حالت چهره و فرم چشم شهروندان آسیایی مشکل دارد و همواره فکر می‌کند راننده خواب‌آلود است!

سیستم پایش راننده
نسخه‌های اولیه از سیستم پایش راننده به سنسورهای موجود روی فرمان وابسته بودند. اما در نسخه‌های پیشرفته‌تر، از دوربین‌هایی که روی چهره راننده فوکوس دارند، استفاده می‌شود.

آنطور که نشریه چینی Carnewschina گزارش کرده، اولین بار یکی از بلاگرهای ویبو به این موضوع پی برده است. وی با انتشار پستی از عملکرد بد سیستم پایش راننده و در نتیجه امتیازهایی که خودروی شیائوپنگ از وی کسر می‌کند، گلایه کرده است. بد نیست بدانید در محصولات شیائوپنگ، سیستم خودران خودرو به راننده 100 امتیاز می‌دهد. هر بار که راننده از قوانین راهنمایی و رانندگی سرپیچی کرده و یا کاری خطرناک می‌کند، بسته به شدت آن، مقداری از امتیاز داده شده کسر می‌شود.

این کاربر تاکید دارد سیستم پایش راننده شیائوپنگ فرم کشیده چشم‌های شهروندان چینی را خواب‌آلود تشخیص می‌دهد!

سیستمی ابداعی شیائوپنگ شباهت زیادی به جریمه شدن راننده توسط پلیس دارد. با این تفاوت که راننده مجبور به پرداخت مبلغی برای جریمه نیست. صد امتیازی که در محصولات این کمپانی به راننده اعطا می‌شود، 12 ماه اعتبار دارد و پس از آن صد امتیاز دیگر در اختیار وی قرار می‌گیرد. جالب اینکه چنانچه در طول 12 ماه امتیاز راننده به صفر برسد، باید تست‌های مخصوصی را پشت سر بگذارد تا دوباره مجاز به دریافت امتیاز شود.

کاربر چینی مورد بحث با نام DerekTLM که 300 هزار دنبال کننده دارد، تصویری از کاهش امتیاز خود منتشر کرده و با خطاب قرار دادن شیائوپنگ گفته: «من فقط چشم‌های کوچکی دارم و موقع رانندگی به خواب نمی‌روم! بگذارید تکرار کنم، چشم‌های من کوچک هستند و من پشت فرمان نمی‌خوابم! آیا من و سایر افرادی که چشم‌های کوچکی داریم، نباید از سیستم خودران شیائوپنگ استفاده کنیم؟»

سیستم پایش راننده شیائوپنگ

اختلال در عملکرد سیستم پایش راننده سایر خودروسازان

به غیر از این کاربر، کاربر دیگری با نام Chang Yan و 1.2 میلیون دنبال کننده، از وجود مشکلی مشابه در خودروی خود خبر داده است. حساب رسمی شیائوپنگ در ویبو در پاسخ به این کاربر نسبت به وجود اختلال در عملکرد سیستم پایش راننده ابراز آگاهی کرده و گفته آن را بررسی می‌کند. NIO دیگر خودروساز مطرح چینی که سدان ET7 از آن توسط Chang Yan استفاده می‌شود، اعلام کرده تحقیقاتی را در راستای بهبود تکنولوژی پایش راننده انجام خواهد داد.

آنطور که Chang Yan اعلام کرده، مشکل تشخیص حالت چهره منحصر به خودروهای چینی نیست. وی مدعی شده قبلا و در سال 2018 هنگام تست سیستم سوپرکروز جنرال موتورز، به مشکلی مشابه برخورده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۱۹ مرداد ۱۴۰۱

    😂

مطالب پیشنهادی