ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رقابت هفت استارتاپ در دمودی هاب شیراز: تلاشی برای رونق اکوسیستم نوآوری جنوب کشور

هفت استارتاپ زیرمجموعه هاب شیراز هفته گذشته در رویداد دمودی اقدام به ارائه محصول و دستاوردهای خود برای سرمایه‌گذاران کردند.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۹:۱۵

هفت استارتاپ زیرمجموعه هاب شیراز هفته گذشته در رویداد دمودی اقدام به ارائه محصول و دستاوردهای خود برای سرمایه‌گذاران کردند. همچنین در این رویداد از لزوم آموزش کارآفرین‌ها برای مواجهه با شکست سخن به میان آمد، موضوعی که می‌تواند شانس موفقیت را برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید بیشتر کند.

«هاب شیراز» فعالیت خود را با هدف تمرکز زدایی از اکوسیستم کارآفرینی و تقویت و غنی‌سازی زیست بوم کارآفرینی و نوآوری جنوب کشور آغاز کرده است. 

این مجموعه که با همکاری شرکت کسب و کارهای نوپای حرکت اول و دانشگاه شیراز راه‌اندازی شده، با کشف، جذب و پرورش ایده‌ها و تیم‌های مستعد در کنار کمک به توسعه شخصی و تقویت روحیه کارآفرینی، سعی دارد اهداف خود را محقق کند.

هاب شیراز ضمن ایجاد حلقه ارتباطی دانشگاهیان با صنایع در قطب جنوب کشور و با در نظر گرفتن حوزه‌های تمرکز شرکت کسب و کارهای نوپای حرکت اول، برنامه ویژه‌ای جهت شتابدهی تیم‌ها و کسب و کارهای نوپا در حوزه‌های سلامت دیجیتال، تجارت الکترونیکی ،آموزش الکترونیکی، بازی و رسانه‌های دیجیتال و شهر هوشمندطرح‌ریزی کرده است.

این مجموعه طی 2 سال فعالیت، 405 طرح و ایده را بررسی کرده و پذیرای 31 تیم در دوره پیش‌شتابدهی بوده است. همچنین روی هشت استارتاپ در مرحله Sees (بذری) سرمایه‌گذاری کرده است. 

هاب شیراز برای ادامه مسیر رشد و پیشرفت این استارتاپ‌ها، هفته گذشته اقدام به برگزاری رویداد Demo Day (ارائه به سرمایه‌گذار) کرده و هفت تیم از 8 تیم‌ مذکور، در حضور سرمایه‌گذاران و فعالین اکوسیستم نوآوری کشور محصول و دستاوردهای خود را معرفی و تصویری از آینده‌شان را نیز ترسیم کردند.

«هلساول»، «قهرمان کوچولو»، «کاچی»، «صرافه» «رابین روم»، «ژئو مارس» و «کلینزی» هفت استارتاپی هستند که در رویداد دمودی هاب شیراز طی مدت زمانی کوتاه، برنامه‌ها و اقدامات خود را ارائه کردند.

نقش‌آفرینی هاب شیراز به عنوان شتابدهنده

«علی نیک محمدی»، مدیرعامل هاب شیراز در این رویداد با بیان اینکه مجموعه آن‌ها ماحصل پیوند سهامدارانی چون همراه اول، حرکت اول و دانشگاه شیراز هستند تاکید کرد که آن‌ها قصد دارند به عنوان شتابدهنده نه یک سرمایه‌گذار در اکوسیستم نوآوری ایفای نقش کنند:

«ما همواره به دنبال ارائه سرویس بهتر و معرفی تیم‌های خوب به سرمایه‌گذاران هستیم. امروز هفت تیمی که از میان کثیری تیم و ایده از سراسر کشور انتخاب شده و شانس موفقیت بیشتری دارند، ارائه خواهند داشت و همانند دوی امدادی، سرمایه‌گذاران بایستی برای ادامه این مسیر کمک کنند.»

مدیرعامل هاب شیراز

لزوم آموزش مواجهه با شکست به کارآفرینان 

در ادامه «مجتبی حسینی» که نقش مشاور و مربی کسب‌وکار را در هاب شیراز ایفا می‌کند به اهمیت «شکست در حوزه کارآفرینی» اشاره کرده گفت: «شکست پیش از این یک تابو بود اما اکنون موضوعی است که در همان ابتدای کار مطرح می‌شود.»

او اعتقاد دارد برخلاف کشورهای اروپایی، ترس از شکست در ایران بسیار پایین است که در کنار اکوسیستم خوب فراهم شده می‌تواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد:

«کارآفرین بایستی خود را جدا از کسب‌وکار ببیند. اگر در یک کاری شکست خورد بایستی روی کار دیگری تمرکز کند؛ در همین راستا نیز بایستی از آدم‌های ناامید عبور کرده و نسبت به حرف‌هایشان بی تفاوت باشیم. پایه و اساس یادگیری، شکست است بنابراین بایستی عمل کرد و از آن‌ها درس بگیریم و خودمان را اصلاح کنیم تا مسیر پیش رو را با موفقیت طی کنیم.»

حسینی با نقل قولی از مدیرعامل آمازون که «من از شکست پول در می‌آورم» تاکید کرد برای مواجهه با شکست‌های بزرگ بایستی به کارآفرین‌ها آموزش داده شود: «نرخ شکست برای کارآفرین‌هایی که اولین کار خود را آغاز کرده‌اند حدود 90 درصد است اما این رقم برای آن‌هایی که دومین کسب‌وکارشان را راه‌اندازی کرده‌اند حدود 50 درصد است. از همین رو نباید بگذاریم ناامید شوند و محیطی را فراهم کنیم تا خودشان را مطرح کنند.»

«مصطفی بغدادی»، مدیر توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به طرح هم‌سرمایه‌گذاری این صندوق، اعتقاد دارد حضور آن‌ها به عنوان VC (سرمایه‌گذار خطرپذیر) در اکوسیستم آسیب‌زاست و تعادل بازار را بر هم می‌زند؛ از سوی دیگر برخی کسب‌وکارهای خصوصی علاقه‌ای به حضور دولتی‌ها در مجموعه‌شان ندارند از همین رو چنین طرحی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر توسعه صندوق نوآوری

او طرح سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را شیوه‌ای معقولانه دانسته و گفت: «اجرای این طرح تاکنون به نظر موفقیت آمیز بوده است. زمان‌بندی ما برای خروج از هر سرمایه‌گذاری نیز بین سه تا پنج سال است.»

بغدادی با بیان اینکه در طرح هم‌سرمایه‌گذاری امکان حضور مجموعه سومی همچون یک شتابدهنده یا مرکز نوآوری برای همراهی با صندوق جهت سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها وجود دارد، از سرمایه‌گذاران حاضر در رویداد دمودی خواست تا در صورت تمایل از این طرح برای سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌هایی که در این رویداد ارائه‌ داشتند، استفاده کنند. 

سودآوری بالا تنها در اکوسیستم استارتاپی ممکن است

بخش دیگری از این رویداد به پنلی با عنوان «پیشران پرخطر» اختصاص داشت که به موضوع کارآفرینی و سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها می‌پرداخت. «علی اخوان» مدیرعامل شرکت مشاوره مدیریت پرسیس به عنوان گرداننده پنل، «مجید مختارنیا» مدیر ارشد شتابدهنده‌های حرکت اول، «وحید فخر» معاون سرمایه‌گذاری و پورتفولیو دیجی‌نکست و «سعید رضایی» کارآفرین سریالی، مهمانان این پنل بودند.

مختارنیا در پاسخ به این سوال که هدف از تشکیل VC چیست، سودآوری و بازدهی را هدف اصلی این موضوع عنوان کرد: «در واقع سرمایه‌گذار خطرپذیر با تشخیص فرصت‌ها و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها، به دنبال این است تا بهره‌ای از بذر کاشته شده ببرد.»

او با بیان اینکه یک فضای بی‌اعتمادگونه‌ای بین سرمایه‌گذار و کارآفرین‌ها پیش آمده است، گفت: «تیم‌های استارتاپی گاهی دچار نگاه افراطی شده و فکر می‌کنند با سرمایه‌گذار خطرپذیر، تضاد منافع دارند.»

پنل پیشران پرخطر

مدیر ارشد شتابدهنده‌های حرکت اول اعتقاد دارد اصلی‌ترین ریسک این حوزه، آدم‌ها و تیم‌ها هستند که بایستی از لحاظ ذهنی و فکری آمادگی داشته باشند و دوام بیاورند.

فخر نیز با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارتاپی با وجود ریسک بالا، بازدهی بسیار زیادی دارد اظهار داشت همین امر سبب می‌شود تا سرمایه‌گذارها بخشی از سبد سرمایه‌گذاری خود را به این حوزه اختصاص دهند. اگرچه به اعتقاد وی عدم فراهم شدن فرصت خروج برای سرمایه‌گذارها باعث شده تا حجم سرمایه‌گذاری نسبت به قبل کمتر شود:

«البته دلیل دیگر آن عدم وجود فرصت مناسب سرمایه‌گذاری است که همین موضوع در سال 2022 به صورت جهانی رخ داده و شاهد افت 50درصدی سرمایه‌گذاری‌ها در اکوسیستم استارتاپی دنیا هستیم.»

او با تاکید بر اینکه اگر چرخه خروج سرمایه‌گذار از استارتاپ فراهم شود، معتقد است می‌توان بار دیگر سرمایه‌ها را به سوی استارتاپ‌ها روانه کرد.

معاون سرمایه‌گذاری و پورتفولیو دیجی‌نکست با اشاره به مشکلاتی که شرکت‌های بزرگ مثل دیجی‌کالا با آن‌ها رو به رو هستند، فعالیت در حوزه رفع چالش این کسب‌وکارها را ایده‌ای موفق برای استارتاپ‌ها دانسته و گفت: «در دنیا شاهد حرکت استارتاپ‌ها از B2C به B2B هستیم که در شرایط رکود بسیار کمک می‌کند. راه‌اندازی کسب‌وکاری که قرار است به کسب‌وکارهای دیگر کمک کند، سرمایه‌ کمتری می‌خواهد و با جذب تعداد اندکی مشتری می‌شود هزینه‌ها را زودتر جبران کرد. اگر امکان ارتباط با یک مشتری بزرگ نیز ایجاد شود، سایر سازمان‌ها نیز به خودی خود به سمت استارتاپ مربوطه خواهند آمد.»

رضایی نیز اعتقاد دارد اکوسیستم استارتاپی تنها حوزه‌ای است که می‌توان در آن سودآوری جهشی داشت و در سایر حوزه‌ها، رشد سرمایه به آرامی صورت می‌گیرد. او همچنین واژه «خطرپذیر» در این نوع سرمایه‌گذاری را نشات گرفته از مواجهه با ابهام و عدم آگاهی از آینده یک کسب‌وکار می‌داند.

این کارآفرین سریالی با تاکید بر لزوم درک متقابل میان سرمایه‌گذار و کارآفرین اظهار داشت شرایط امروز کارآفرینی نسبت به یک دهه پیش، همچون رویا است هرچند که هنوز جای بهبود دارد.

رویداد دمودی هاب شیراز

 هفت تیم، هفت ارائه

همان طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، هفت استارتاپی که هاب شیراز روی آن‌ها در مرحله بذری سرمایه‌گذاری کرده بود، در رویداد دمودی جهت جذب سرمایه‌گذاران جدید اقدام به معرفی محصول و دستاوردهایشان کردند و از آینده پیش رو سخن گفتند.

اولین ارائه به پلتفرم «کلینزی» اختصاص داشت که در حوزه جمع‌آوری مواد بازیافتی فعالیت می‌کند و هاب شیراز 25 درصد از سهام آن را در اختیار دارد.

هم‌بنیان‌گذاران «کلینزی» از رشد 4برابری سالانه و رسیدن به 4هزار کاربر در عرض 2 سال خبر دادند. آن‌ها اعلام کردند برای بهبود پلتفرم و گسترش فعالیت در سایر شهرها، نیاز به 5 میلیارد تومان سرمایه دارند.

مدیران کلینزی ابراز امیدواری کردند تا پایان سال 1403، به 150 میلیارد تومان گردش مالی دست پیدا کنند.

«پگاه جهان‌خواه» مدیرعامل «هلساول» دیگر ارائه‌کننده رویداد دمودی هاب شیراز بود. به گفته وی این اپ در راستای اصلاح عادات و الگوهای غذایی گام برداشته تا کاربرانش راحت‌تر به اصلی‌ترین هدف یعنی سلامتی دست یابند.

جهان‌خواه با اشاره به درآمدزایی 150 میلیون تومانی و 9هزار کاربر فعال ماهانه هلساول، از هدف‌گذاری‌شان برای سه سال آینده سخن گفت: «ما به دنبال 15 میلیارد تومان درآمد سالیانه و رسیدن به رکورد 1.5 میلیون دانلود هستیم.»

پگاه جهان‌خواه هلساول

ارائه بعدی را تیم پلتفرم آموزش مجازی «رابین روم» داشت که در زمینه برگزاری کلاس، جلسات آنلاین و وبینار فعالیت می‌کند. این مجموعه 7هزار کاربر ثبت نام شده و 900کاربر فعال روزانه داشته و تاکنون از 50رویداد میزبانی کرده است.

رابین‌روم تابستان سال گذشته از حرکت اول و هاب شیراز جذب سرمایه داشته و اکنون به 800 میلیون تومان برای توسعه منابع انسانی و تجهیزات نیاز دارند. مدیران این پلتفرم امیدوارند به 30هزار کاربر ثبت نام شده و 3هزار کاربر فعال دست پیدا و از 500 رویداد نیز میزبانی کنند.

«علی ذاکری» هم بنیان‌گذار صرافه ادامه ارائه‌های رویداد دمودی را پیش برده و گفت: «در حال حاضر 86هزار دلار سرمایه تحت مدیریت ما وجود داشته و 8 هزار کاربر ثبت‌نامی داریم. ما برای ساده‌سازی فرآیند سرمایه‌گذاری روی رمزارزها، سرویس سبد هوشمندی را تشکیل دادیم که متشکل از چند رمزارز بوده و بنابر تحلیل‌های متخصصین به کاربران پیشنهاد داده می‌شود. این سبد به روز شده و از کاربر بابت هر بروزرسانی، کارمزدی دریافت می‌شود؛ همچنین هنگام فروش سبد نیز کارمزد دیگری دریافت خواهد شد.»

او با بیان اینکه به 6.5 میلیارد تومان سرمایه برای توسعه فعالیت، بازاریابی و برند نیاز دارند، ابراز امیدواری کرد به بازارهای حاشیه خلیج فارس وارد شده و سرمایه تحت مدیریت‌شان از 2 میلیون دلار عبور کند.

شرکت «ژئومارس» که در زمینه طراحی و ساخت پرینترهای سه بعدی در صنعت سرامیک و ساختمان فعالیت کرده، پلتفرم «قهرمان کوچولو» که کودکان اوتسیم و خانواده‌هایشان را جامعه هدف خود قرار داده به همراه پلتفرم هوشمند پیشنهاد غذا «کاچی» سه استارتاپ دیگری بودند که دستاوردها و برنامه‌هایشان را در این رویداد به سمع و نظر حاضرین رساندند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی