ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سحابی پیله
علمی

تصویر روز ناسا: سحابی پیله، مهدکودک ستاره‌ای!

سحابی پیله مملو از ستارگان داغ و جوان است و به علت اینکه یک مهدکودک ستاره‌ای است، به عنوان تصویر روز ناسا انتخاب شده است.

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۵ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

سحابی پیله یا «Cocoon» که با نام علمی «IC 5146» فهرست‌بندی می‌شود، شامل یک خوشه ستاره‌ای در حال رشد است. وسعت این سحابی تقریبا 15 سال نوری است و در فاصله 4000 سال نوری از زمین قرار دارد.

سحابی‌ها زایشگاه ستاره‌ای در کیهان هستند. سحابی پیله نیز از این قاعده مستثنی نیست. نواحی که در تصویر به رنگ قرمز مشاهده می‌کنید، در حقیقت مملو از گاز هیدروژن برانگیخته شده توسط ستارگان داغ و جوان است.

ستاره درخشانی که در نزدیکی مرکز این سحابی یافت می‌شود، احتمالا یک ستاره جوان است. اخترشناسان تخمین می‌زنند این ستاره تنها چند صد هزار سال سن دارد که در مقیاس کیهانی رقم ناچیزی است. این ستاره به قدری درخشان است که می‌توان گفت درخشش سحابی را قدرت می‌بخشد.

منجمان برای ثبت این تصویر 29 ساعت زمان صرف کرده‌اند و از یک تلسکوپ کوچک در «آنتاریو» کانادا استفاده کرده‌اند تا این نمای رنگی از سحابی پیله را به تصویر بکشند. جزئیاتی که در این تصویر مشخص است، ویژگی‌های جالبی را درباره سحابی پیله، این مهدکودک ستاره‌ای غبارآلود مشخص می‌کند. در این مقاله مروری بر انواع سحابی‌ها داشتیم و درنهایت نگاهی به یکی از خاص‌ترین سحابی‌های کیهان انداختیم.

اخترشناسان با مطالعه سحابی‌ها، قادر هستند تولد و تحول ستارگان را مورد بررسی قرار دهند. سحابی‌ها یکی از مرموزترین نواحی کیهان هستند - سحابی پیله نیز به علت شرایط محیطی خود مورد توجه بسیاری از اخترشناسان است.

سحابی معادل کلمه «nebula» است که در زبان لاتین «مه، بخار، دود و بازدم» معنا می‌شود. سحابی‌ها از غبار، عناصر مهمی مانند هیدروژن و هلیوم و دیگر گازهای یونیزه شده تشکیل شده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی