ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گرمایش جهانی
علمی

پیش‌بینی دانشمندان: دمای خاورمیانه تا پایان قرن حاضر 5 درجه افزایش پیدا می‌کند

محققان هشدار داده‌اند که اگر اقدام فوری صورت نگیرد، تبعات تغییر اقلیم و افزایش دما در منطقه خاورمیانه از جمله ایران فاجعه‌بار خواهد بود.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

محققان می‌گویند تغییرات اقلیمی از جمله در زمینه موج‌های گرما، خشکسالی‌ها، طوفان‌های گرد و خاک و باران‌های سیل‌آسا به شکلی بی‌سابقه و مخرب بر کشورهای منطقه خاورمیانه و شرق مدیترانه نظیر ایران تاثیر خواهند گذشت و میانگین دما را تا 5 درجه افزایش می‌دهند. اگر اقدام فوری صورت نگیرد، تبعات این اتفاقات فاجعه‌بار به نظر می‌رسد.

مقاله‌ای که تحت حمایت واحد شیمی موسسه مکس پلانک و موسسه قبرس برای کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل 2022 آماده و در مجله علمی Reviews of Geophysics منتشر شده، می‌گوید شرق مدیترانه و خاورمیانه با سرعتی دو برابر میانگین جهانی و سریع‌تر از هر بخش مسکونی دیگر در جهان گرمایش را تجربه می‌کند.

این گزارش از 17 کشور نام برده که شامل ایران، عراق، اردن، کویت، لبنان، عمان، فلسطین، قطر، عربستان سعودی، سوریه، ترکیه و امارات متحده عربی می‌شوند. محققان می‌گویند موج‌های بی‌سابقه گرما زندگی مردم را مختل خواهند کرد و کمبود باران دسترسی به آب و مواد خوراکی را به خطر می‌اندازد.

نقشه خاورمیانه

خاورمیانه به اقدام فوری نیاز دارد

پژوهشگران مدعی‌اند که کشورهای این منطقه به سرعت در حال پیشی گرفتن از اتحادیه اروپا در زمینه تولید گازهای گلخانه‌ای هستند. آن‌ها می‌گویند این اتفاق افزون بر افزایش دما، باعث بروز رویدادهای هواشناسی سخت و شدید می‌شوند. محققان به بحث آلودگی‌های جوی و تغییر در استفاده از زمین‌ها به ویژه در زمینه گسترش محیط‌های شهری، بیابان‌زدایی و آتش‌سوزی جنگل‌ها پرداخته و توصیه‌هایی را برای کاهش سرعت تغییرات اقلیمی ارائه کرده‌اند.

این گزارش می‌گوید با توجه به این که بسیاری از پیامدهای منطقه‌ای این تغییرات فرامرزی هستند، لازم است همکاری‌های قوی‌تری بین کشورها صورت بگیرد. تلاش برای دستیابی به اهداف توافق پاریس حالا بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است. محققان باور دارند که با انجام اقدامات مناسب می‌توان افزایش میانگین دما در خاورمیانه و شرق مدیترانه را به حدود 2 درجه رساند.

کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل 2022 در ماه نوامبر امسال در مصر برگزار می‌شود.

اگر دوست داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی