ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خفاش
سلامت

کشف کروناویروس جدیدی در روسیه که می‌تواند در برابر واکسن مقاوم باشد

دانشمندان می‌گویند یک کروناویروس جدید که در خفاش‌های روسیه کشف شده، می‌تواند تهدیدی برای جان انسان‌ها باشد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۶ مهر ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

محققان کروناویروس جدیدی را کشف کرده‌اند که اولین بار در خفاش‌هایی در روسیه دیده شده و می‌تواند برای انسان‌ها مشکل‌ساز شود. این ویروس نه تنها قادر به آلوده کردن سلول انسان‌هاست، بلکه می‌تواند از ایمنی ایجاد شده توسط واکسن‌های کرونا هم بگریزد.

گروهی از محققان به رهبری «مایکل لتکو» از دانشگاه ایالتی واشنگتن آمریکا دریافته‌اند که گروهی از کروناویروس‌ها با شباهت به سارس کوو 2 که اولین بار در سال 2020 شناسایی شدند، می‌توانند برای انسان‌ها تهدیدآفرین باشند. دانشمندان نتایج مطالعات خود پیرامون این ویروس را که «خوستا-2» (Khosta-2) نام دارد، در مجله علمی PLoS Pathogens منتشر کرده‌اند.

دانشمندان در سال 2020 تصور نمی‌کردند که این ویروس برای گونه ما خطرناک باشد، اما بررسی‌های تیم لتکو در آزمایشگاه نشان داد که خوستا-2 می‌تواند سلول‌های انسان‌ها را آلوده کند. پیش‌تر ویروس مشابهی به نام «خوستا-1» در خفاش‌های روسیه شناسایی شده بود که نمی‌توانست انسان‌ها را تهدید کند، اما حالا خوستا-2 چنین قابلیتی دارد.

این ویروس کرونا به همان پروتئین ACE2 می‌چسبد که سارس کوو 2 برای ورود به سلول‌های بدن از آن استفاده می‌کند. لتکو می‌گوید: «گیرنده‌های روی سلول‌های انسان راه ورود به این سلول‌ها هستند. اگر ویروس نتواند از درب وارد شود، نمی‌تواند به سلول راه یابد و به سختی می‌تواند عفونت ایجاد کند.»

واکسن‌ها اثری در برابر کروناویروس روسیه ندارند

نکته نگران‌کننده این‌جاست که وقتی لتکو سرم افرادی را که واکسن کرونا زده بودند، در مقابل خوستا-2 قرار داد، آنتی‌بادی سرم نتوانست اثر ویروس را خنثی کند. این مسئله حتی برای کسانی که به‌طور طبیعی به سویه امیکرون مبتلا شده بودند هم نتیجه یکسانی داشت.

لتکو می‌گوید: «نمی‌خواهیم هیچ‌کس را بترسانیم و بگوییم این ویروس کاملا در برابر واکسن مقاوم است. اما وجود ویروسی با این ویژگی‌ها که قادر است به گیرنده‌های انسانی وصل شود و با واکسن‌های موجود خنثی نمی‌شود، نگران‌کننده است.»

منتها خبر خوب این است که خوستا-2 هم مثل امیکرون فاقد ژن‌هایی است که می‌توانند بیماری‌های حاد در افراد به وجود بیاورند. ولی اگر این ویروس بین مردم سرایت پیدا کند و با سارس کوو 2 ترکیب شود، می‌تواند ویروس جدیدی را به وجود بیاورد که خطرناک‌تر باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی