ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

امروز در فضا: اولین پرتاب موفق موشک وی- ۲ نازی‌ها

در ۳ اکتبر ۱۹۴۲، موشک وی- ۲ با موفقیت از جزیره پین موند در سواحل بالتیک آلمان شلیک شد و ۱۸۹ کیلومتر را طی کرد.

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۱۱ مهر ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

۳ اکتبر ۱۹۴۲، آلمان اولین آزمایش موفقیت‌آمیز پرتاب موشک بالستیک را انجام داد.
این موشک با نام وی- ۲ شناخته می‌شود. با اینکه موشک وی- ۲ سلاح کشنده نازی‌ها بود، نقش مهمی در پیشرفت تکنولوژی‌های فضایی داشت.

تاریخچه

تا دهه ۱۹۴۰ تحولات کلیدی در ساخت و پرتاب موشک‌ها رقم خورده بود. تنها عنصری که برای قرار دادن فضاپیماها در مدار، توسط موشک‌ها وجود نداشت، پیشرانه‌ای موشکی بود که قدرت رساندن فضاپیما به مدار را داشته باشد.

در جنگ جهانی اول آلمانی‌ها پس از ممنوعیت استفاده از توپخانه‌ها، شروع به ساخت موشک‌ها کردند. با وجود موانع و حملات هوایی که آمریکا و انگلیس به آلمان تحمیل می‌کرد، در جنگ جهانی دوم موشک‌های توسعه یافته وی-۲ وارد عرصه شدند.

این موشک که نخستین موشک بالیستیک دوربرد هدایت شونده بود، در اواخر جنگ جهانی تولید شدند و از موتور سوخت مایع بهره می‌گرفتند.

هر کدام از موشک‌های وی- ۲ چهارده متر طول داشتند و ۹۰۰ کیلوگرم ماده‌ منفجره حمل می‌کردند‌. آن‌ها برخلاف بمب‌افکن‌های دیگر، بدون هیچ هشداری در شهرهای هدف فرود می‌آمدند. موشک‌های وی- ۲ در عرض شش ماه، جان هزاران نفر را گرفتند تا ثابت کنند سلاح بسیار کشنده‌ای هستند.

پرتاب موفقیت آمیز وی- ۲

در ۳ اکتبر ۱۹۴۲، موشک وی- ۲ با موفقیت از جزیره پین موند (Peenemunde) در سواحل بالتیک آلمان شلیک شد و ۱۸۹ کیلومتر را طی کرد.

این موشک پس از پرتاب، تا ۸۰ کیلومتر ارتفاع گرفت، سپس در مسیری کمانی حرکت کرد و سوخت خود را با توجه به محدوده مورد نظر قطع کرد.سپس واژگون شد و با سرعت تقریباً ۶۵۰۰ کیلومتر در ساعت روی هدف خود افتاد.

این موشک‌ها با چنان قدرتی به هدف برخورد می‌کنند که قبل از انفجار چندین کیلومتر از خود را در زمین فرو می‌کنند.

دانشمندان آلمانی به رهبری ورنر فون براون از دهه ۱۹۳۰ روی توسعه این موشک‌های دوربرد کار می‌کردند. سه پرتاب آزمایشی قبلاً شکست خورده بود. چهارمین پرتاب از این سری سرانجام با موفقیت به اتمام رسید.

وی- ۲ از چند جهت منحصر به فرد بود؛ تشخیص آن قبل از پرتاب غیرممکن بود و سکوهای پرتاب آن نیز قابل حمل هستند. این ویژگی‌ها باعث شد افراد بسیاری جان خود را توسط این راکت از دست بدهند و امکان پرتاب آن از هر مکانی آسوده‌تر باشد.

پس از جنگ، هم ایالات متحده و هم اتحاد جماهیر شوروی نمونه‌هایی از موشک‌ها را برای بازتولید به کشور خود بردند. آنها همچنین دانشمندانی را که مسئول ایجاد آنها بودند گروگان گرفتند تا از دانش آن‌ها استفاده کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی