ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ایلان ماسک
کسب و کار

چرا ایلان ماسک نمی‌خواهد در مقابل توییتر به دادگاه برود؟

با وجود انصراف ماسک از خرید توییتر، ثروتمندترین فرد جهان حالا احتمالا به خاطر پایین بودن شانس پیروزی از حضور در دادگاه منصرف شده است.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۷ مهر ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

ایلان ماسک پس از ماه‌ها تلاش برای خروج از توافقی که به منظور خرید توییتر آن را امضا کرده بود، چند روز پیش اعلام کرد که در نهایت می‌خواهد این معامله را تکمیل کند. منتها این شبکه اجتماعی مدعی است که مدیرعامل تسلا فقط می‌خواهد برای خودش زمان بخرد. اما تغییر نظر او واقعا چه دلیلی داشته است؟

با وجود این که ماسک در بیانیه‌های عمومی گفته بود که می‌تواند به راحتی از این قرارداد 44 میلیارد دلاری کنار بکشد، ولی متخصصان علم حقوق از این تغییر جدید غافل‌گیر نشده‌اند. «رابرت میلر»، متخصص حقوق و امور مالی از دانشگاه آیوا می‌گوید تلاش ماسک برای ترک توافق با توجه به این که اتهام خود را از نزاع بر سر توافق به کلاهبرداری توسط توییتر تغییر داد، از همان ابتدا، کار دشواری تلقی می‌شد.

ماسک برای اثبات این اتهام باید خطای بزرگی را از سوی این شبکه اجتماعی نشان می‌داد که تاکنون مدرکی مبنی بر آن منتشر نشده است. مدیرعامل تسلا در ماه مه اعلام کرد که فعلا خرید توییتر را متوقف می‌کند چون این شرکت درباره تعداد اکانت‌های اسپم و فیک خود دروغ گفته است. او در ماه اوت توییتر را به کلاهبرداری متهم کرد و در ماه سپتامبر هم ادعاهای «پیتر زاتکو»، مدیر امنیت سابق توییتر درباره امنیت این شبکه اجتماعی را به اتهامات خود علیه این شرکت اضافه کرد.

ایلان ماسک برای اثبات کلاهبرداری کار سختی داشت

با این حال، وارد کردن اتهام کلاهبرداری به توییتر، ماسک را در موقعیت حقوقی سختی قرار داد. میلر می‌گوید اثبات اتهام کلاهبرداری کار بسیار سختی است. ماسک باید نشان بدهد که توییتر نه تنها از مشکلات پلتفرم خود اطلاع داشته بلکه به‌صورت عمدی او را در این باره فریب داده است.

اطلاعاتی که تاکنون به دست آمده، چندان از این ادعا پشتیبانی نمی‌کند. میلر می‌گوید: «[ایلان ماسک] می‌داند که بهترین ادعای او کلاهبرداری است، اما آن‌ها شواهد مربوطه را از توییتر دریافت کرده‌اند و چیزی شبیه کلاهبرداری به چشم نمی‌خورد. آن‌ها دیگر کارتی برای بازی کردن ندارند.»

تصمیم ماسک برای عقب‌نشینی همچنین احتمالا تحت تاثیر آسیبی است که دادگاه می‌تواند بر وجهه شخصی او داشته باشد. هفته گذشته بخشی از پیام‌های خصوصی او با چند چهره شناخته‌شده در سیلیکون ولی منتشر شد که احتمالا به مذاق ماسک خوش نیامده است.

از سوی دیگر، با توجه به شانس پایینی که برای پیروزی ایلان ماسک در دادگاه وجود دارد، دنبال کردن این پرونده می‌تواند آسیب بیشتری به این شبکه اجتماعی که احتمالا در نهایت به مالکیت او در می‌آید، وارد کند. «ان لیپتون»، استادیار دانشگاه تولان می‌گوید این اتفاق همچنین می‌تواند به رابطه مدیرعامل تسلا با سرمایه‌گذارانی آسیب بزند که پذیرفته بودند تا برای خرید توییتر به او کمک مالی کنند.

آسیب بیشتر به توییتر دیگر منطقی نیست

تولان ادامه می‌دهد: «هرچه این قائله بیشتر طول بکشد، ماسک نه تنها بیشتر با ریسک خرید شرکتی روبرو می‌شود که شرایطش بدتر از زمان آغاز این معامله شده، بلکه حمایت مالی کمتری خواهد داشت.» پس اگر او وادار به خرید توییتر شود، در ابتدا باید آسیب‌هایی را برطرف کند که خودش در طول این مسیر به شرکت وارد کرده است. تا همین الان هم بسیاری از کارمندان و چهره‌های شرکت این کمپانی را ترک کرده‌اند و روحیه نیروها به سطح پایینی رسیده است.

ایلان ماسک

«ناتاشا لمب»، مشاور مدیریت Arjuna Capital که از سهام‌داران خرد توییتر است، می‌گوید: «اگر ماسک توییتر را خریداری می‌کند، او تمام تلاشش را کرده تا ارزش و اعتبار شرکت را تقلیل دهد. ما به عنوان سرمایه‌گذار تا حدی از بازگشت قیمت سهام شرکت خوشحال شدیم. اما همچنان نگرانی‌های مهمی درباره وجهه توییتر در زمان مدیریت ماسک وجود دارد.»

لمب می‌گوید احتمال این که توییتر در زمان تصدی‌گری ایلان ماسک تغییراتی به نفع مسائل حقوق بشری و مدنی انجام دهد، پایین‌تر می‌آید. مدیرعامل تسلا در ابتدای این معامله گفته بود که می‌خواهد سطح مدیریت محتوا را کاهش دهد و همین مسئله موجب نگرانی کارمندان و اعضای شورای مشورتی شرکت در خصوص ایمنی آنلاین در این پلتفرم شده بود. آن‌ها می‌ترسند که با این تغییرات توییتر کنترل خود را بر ترول‌ها و آزارگران از دست بدهد.

لیپتون می‌گوید علاقه او به این پرونده نه در مورد کشمکش‌های حقوقی توافق، بلکه بیشتر در زمینه تغییراتی که پس از تکمیل معامله رخ خواهد داد: «سوال این پرونده صرفا این است که چه کسی قرارداد را امضا کرده و تعهدات آن چه بوده است، اما این معامله می‌تواند پیچیدگی‌های بیشتری را برای سیستم سیاسی ما به دنبال داشته باشد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی