ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اینترنت و شبکه

ایرانسل در همکاری با وزارت ارتباطات متعهد به ارائه اینترنت ثابت فیبر نوری شد

ایرانسل طی تفاهم نامه با سازمان رگولاتوری وعده داده تا برای 5 میلیون خانوار، پوشش دسترسی به فیبر نوری ایجاد کند.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۰ مهر ۱۴۰۱ | ۰۸:۵۵

معاون راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری از امضای تفاهم‌نامه با ایرانسل برای اجرای پروژه توسعه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری (FTTx) در کشور خبر داد. بر اساس این تفاهم‌نامه ایرانسل متعهد شده که تا پایان سال 1403، برای 5 میلیون خانوار، پوشش دسترسی به فیبر نوری ایجاد کند. ورود این اپراتور به پروژه توسعه فیبر نوری، می‌تواند نویدبخش شکسته شدن انحصار مخابرات در این زمینه باشد، هرچند پیش‌تر نیز شرکت‌هایی وارد این حوزه شده بودند اما ایرانسل بزرگترین رقیبی است که در این حوزه در کنار مخابرات قرار گرفته و شاید بتواند سرعت مسیر آینده پروژه فیبر نوری را تغییر دهد.

گفتنیست پوشش دسترسی 20 میلیون خانوار به فیبر نوری یکی از مهم‌ترین پروژه‌های وزارت ارتباطات دولت سیزدهم است؛ پوششی که البته اگر با کیفیت و اختلالات و حجم گسترده فیلترینگ پلتفرم‌های جهانی همراه باشد، از ارزش و اهمیت آن به شدت کاسته خواهد شد.

آنطور که روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده است، «مهدی روحانی‌نژاد» این تفاهم‌نامه را در راستای تقسیم کار اجرای پروژه توسعه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری بین رگولاتوری و اپراتور ایرانسل دانست و اظهار داشت در قالب آن، این اپراتور متعهد شده است تا پایان سال 1403 برای 5 میلیون خانوار پوشش دسترسی فیبر نوری ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه براساس این تفاهم نامه بخشی از تعهدات اپراتور ایرانسل برای ایجاد پوشش فیبرنوری می‌تواند از طریق عقد قرارداد با اپراتورهای FCP اجرایی ‌شود، تاکید کرد با ورود اپراتور ایرانسل به حوزه ارتباطات ثابت، فضای رقابتی جدیدی میان ارائه‌دهندگان خدمات ایجاد خواهد شد که در پی آن می‌توان امیدوار بود مردم سرویس دسترسی ثابت را با کیفیت بهتری دریافت ‌کنند.

معاون رگولاتوری

گفتنی است پیش از این نیز هفت اپراتور ارتباطات ثابت (FCP) و شرکت رایتل در تفاهم‌نامه‌ای با رگولاتوری اجرای پروژه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری (FTTx) را به‌عهده گرفته‌اند. رایزنی‌ها با ایرانسل نیز از مدت‌ها پیش آغاز شده بود و رئیس رگولاتوری چندی پیش این موضوع را به صورت رسمی اعلام کرده بود.

دولت سیزدهم تصمیمی جدی به توسعه فیبر نوری گرفته و در این راستا تصمیمات مختلفی همچون بخشش حق‌السهم دولت از اپراتورها و معافیت 10 ساله خدمات خرده‌فروشی فیبر نوری گرفته شده اما آخرین آمار از پیشرفت این پروژه همچنان تحقق آن را با اما و اگرهایی رو به رو کرده است.

طبق آخرین آمارهای رگولاتوری، در حال حاضر تنها 1.7 میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرار دارند و به اعتقاد کارشناسان هنوز موانعی همچون انحصار مخابرات، مانعی بزرگ بر سر این پروژه است. انحصاری که البته مخابرات نیز آن را رد می‌کند. حال به نظر می‌رسد با ورود ایرانسل به این حوزه می‌توان به رقابتی شدن بازار امیدوار بود که به احتمال زیاد حتی پیشرانه‌ای برای فعالیت جدی‌تر شرکت مخابرات در زمینه توسعه فیبر نوری خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • diman
    diman | ۲۰ مهر ۱۴۰۱

    "شتر در خواب بیند پنبه دانه..."
    این قدر از این تفاهم نامه ها و وعده وعیدها دیدیم و شنیدیم که نگو و نپرس.
    درضمن فیبرنوری بگیری مثلاً به چه درد میخوره با این حجم از محدودیت و سانسور؟

  • محمدرضا افشار
    محمدرضا افشار | ۲۰ مهر ۱۴۰۱

    اینترنت فیبر نوری به دردی نمی خوره اگه همه سایتا فیلتر باشه ، نمیتونم وارد سایت سامسونگ بشم ، نمیتونم از گوگل پلی دان کنم ، تنها پلتفرمی که به ایران خدمت میداد یعنی استیم باید تعداد زیادی از بازی هاش رو از سرور پاک کنه تا ایران اجازه بده تا خدمات و محصولات استیم به دست ما برسه ، همه فیلتر شکنا رو از کار انداختن ، هیچ سایتی نمونده تا بتونم تصاویر مورد نیاز برای فتوگرافی رو دانلود کنم ، امروز بزم بازار برنامه هام رو آپدیت کنه همه رو دان کرده ولی نصب نمیکنه ، هر کاری کردم نکرد ، آخرش رفتم مایکت اونم با تأخیر فراوان نصب میکرد .
    از ۱۰۰% خدمات موجود در اینترنت ۳۰%تحریمه و ۴۰%فیلتره ، اگه گفتین قدر میمونه ؟؟!
    دولت تنها راه حلش برای رقابت با محصولات و سایتهای خارجی از دسترس خارج کردن محصولات هست ،تلگرام رو بیرون کردن و همزمان سروش اومد ، سامسونگ و ال‌جی رفتن و دنوو و اسنوا اومدن ، الآن هم واتساپ و اینستا رو بستن و مردم موندن برن سراغ چی ، یکی میره سروش، یکی میره ایتا ،یکی هم میره روبیکا ، دولت ما اینطوریه ، اگه زورشون می‌رسید ، ویندوز رو هم جلوش رو میگرفتن و میگفتن فلان سیستم عامل ایرانی ، اگه میتونستن پردازنده بسازن ، به مادر بورد ساز ها زور میکردن که حتما با پردازنده ایرانی باید سازگار باشه وگرنه ... ما نمی‌خریم . آخه این شد سیاست ؟؟؟!؟!

    • roham
      roham | ۲۵ مهر ۱۴۰۱

      والا اینقد دروغ گفتین من دیگه نه فیبر میخوام نه چیزی.....
      فقط آزادی و حق آزاد بودن در اینترنت و سرعت بالا.
      همین............

مطالب پیشنهادی