ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مراقبت از ماشین
خودرو

10 گام اساسی برای مراقبت از خودرو؛ نکاتی ضروری برای رانندگان

خودروها جزئی جدایی ناپذیر از زندگی انسان‌های مدرن هستند. خودرو یا اتومبیل یکی از ملزومات اساسی زندگی به شمار می‌رود که وجود آن برای هر خانواده‌ای نقش حیاتی خواهد داشت. با این حال مزایای خودروها ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۲۱ مهر ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰

خودروها جزئی جدایی ناپذیر از زندگی انسان‌های مدرن هستند. خودرو یا اتومبیل یکی از ملزومات اساسی زندگی به شمار می‌رود که وجود آن برای هر خانواده‌ای نقش حیاتی خواهد داشت. با این حال مزایای خودروها بدون هزینه به دست نمی‌آید، چرا که مراقبت از ماشین نیز به یکی از عادت‌های مالکان خودروها تبدیل شده است.

انجام امور مرتبط با مراقبت از ماشین می‌تواند برای مالکان آزاردهنده باشد. هر خودرو انبوهی از قطعات و سیستم‌ها را در خود جای داده است که رسیدگی به تمامی آن‌ها، نیاز به صرف وقت و هزینه دارد. با این حال انجام سرویس‌های دوره‌ای موجب خواهد شد تا دردسر تعمیرات سنگین و گران‌قیمت از شما دور بماند.

مراقب از ماشین با افزایش سن خودرو ارتباط مستقیم دارد؛ به این معنا که هر چه خودرو مسن‌تری داشته باشید، بایستی از آن بهتر و بیشتر مراقبت کنید تا طول عمر خودرو افزایش یابد. متخصصان و تعمیرکاران خبره نکاتی را برای مراقبت از ماشین گردآوری کرده‌اند که در این مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت. پس اگر به دنبال راهکارهایی برای مراقبت از ماشین خود هستید، در ادامه مطلب با ما همراه شوید.

راهکار نخست، لاستیک زاپاس را چک کنید

چک کردن باد تایر زاپاس

یکی از نکات کلیدی مراقبت از ماشین، چک کردن مداوم لاستیک زاپاس است. لاستیک زاپاس نیز به اندازه سایر تایرهای خودرو شما اهمیت دارد و بایستی در بازه‌های زمانی مختلف فشار هوای آن را چک کنید.

تایر زاپاس برای مواقعی به کار می‌رود که یکی از لاستیک‌های شما دچار پنچری یا پارگی شود. تصور کنید که به سراغ لاستیک زاپاس اتومبیل خود می‌روید اما مشاهده می‌کنید که این لاستیک فاقد هوا است. تنها راه حل شما در این لحظه صرف هزینه گزاف برای یدک کشیدن اتومبیل‌تان خواهد بود. بنابراین اگر تصمیم دارید از هزینه‌های ناخواسته در لحظات دشوار جلوگیری کنید، چک کردن فشار هوای لاستیک زاپاس را در برنامه خود قرار دهید. توصیه می‌شود فشار باد تمامی لاستیک‌های خود را حداقل یکبار در ماه چک کنید.

راهکار دوم، روغن را سر موعد مقرر تعویض کنید

تعویض روغن بخش قابل توجهی از بودجه ماهانه مراقبت از ماشین را به خودش اختصاص می‌دهد، با این حال راهی برای فرار از این هزینه ثابت وجود ندارد. در صورتی که به تعویض روغن اتومبیل خود بی‌تفاوت باشید، مشکلاتی بزرگ گریبان‌گیر شما و موتور اتومبیل‌تان خواهند شد.

تعویض روغن خودرو

تعمیرکاران خبره توصیه می‌کنند که در فاصله مسافت پنج هزار کیلومتر یا فاصله زمانی شش ماهه، روغن اتومبیل خود را تعویض کنید. همچنین توصیه می‌شود که در هربار تعویض روغن، فیلتر روغن خودرو نیز تعویض گردد. ممکن است انجام این کارها و پرداخت هزینه برای آن‌ در ابتدا ناخوشایند به نظر برسد اما توجه داشته باشید که انجام تعمیرات اساسی موتور و خارج کردن روغن‌های سوخته و چسبیده در کانال‌های آن، به صرف هزینه گزافی نیاز خواهد داشت.

راهکار سوم، باتری را همیشه تمیز نگه دارید

بزرگترین معضل باتری خودرو، خوردگی است که در قالب پودر آبی یا سفید روی آن نمایان می‌شود. به همین دلیل نظافت باتری یکی از اصول مراقبت از ماشین است. در صورتی که پایانه‌های باتری اکسید شوند، ممکن است بدنه باتری ترک بخورد یا عمر آن طی مدت کوتاهی به پایان برسد. برای این کار یک برس سیمی بخرید و هرازگاهی باتری خودرو و پایانه‌های آن را تمیز کنید. متخصصان خبره توصیه می‌کنند باتری خودرو را حداقل دوبار در سال تست کنید تا از عملکرد آن اطمینان یابید.

راهکار چهارم، لنت‌های ترمز را در فواصل معین تعویض کنید

سیستم ترمز یکی از بخش‌های حیاتی هر خودرو محسوب می‌شود، از این رو بایستی بخشی از فرآیند مراقبت از ماشین را به آن اختصاص داد. در صورتی که صدای جیر جیر را هنگام فشردن پدال ترمز می‌شنوید، زمان تعویض لنت‌های ترمز فرا رسیده است. پیشنهاد می‌شوند لنت‌های ترمز را پیش از آن که به انتها برسند تعویض کنید. لنت‌های فرسوده برای اتومبیل شما مضر خواهند بود و می‌توانند دیسک ترمز را دچار ایرادات اساسی کنند.

تعویض لنت خودرو

علاوه بر لنت ترمز، لازم است تا روغن ترمز نیز در هر سرویس چک شود. در صورتی که سطح روغن ترمز بیش از حد کاهش یافته یا رنگ آن به سیاه تغییر پیدا کرده است، بایستی روغن ترمز خودرو را نیز تعویض کنید.

راهکار پنجم، تعویض فیلتر هوا را جدی بگیرید

فیلتر هوای موتور یکی از اجزایی است که در سرویس‌های دوره‌ای باید به آن توجه کرد. علاوه بر فیلتر هوای موتور، فیلتر هوای کابین نیز نیاز به بازدید و تعویض در فواصل زمانی منظم دارد. یک فیلتر هوای کابین کثیف و ناکارآمد به راحتی موجب از کار افتادن سیستم تهویه مطبوع اتومبیل شما خواهد شد. بدیهی است که هزینه تعویض یک فیلتر هوای کابین بسیار کمتر از هزینه تعمیر یا تعویض سیستم تهویه خواهد بود. عمر متوسط فیلتر هوای کابین حداکثر یک سال است.

راهکار ششم، برف پاک کن‌ها را در موعد مقرر تعویض کنید

برف پاک کن‌ها یکی از اجزای کلیدی خودرو هستند که معمولا توجه چندانی به آن‌ها نمی‌شود. برف پاک کن‌ها تنها ابزاری هستند که محدوده دید راننده یعنی شیشه جلو را در کوتاه‌ترین زمان پاک می‌کنند. به همین دلیل بایستی همواره به سلامت آن‌ها توجه کرد.

برف پاک کن‌ها از جنس پلاستیک ساخته می‌شوند و در تماس با محیط خارج قرار دارند. به همین دلیل خوردگی و پوسیدگی تیغه‌های برف پاک کن مساله‌ای طبیعی است. این مورد در کشور ما قابل توجه است چرا که تیغه برف پاک کن خودرو طی فصول مختلف سال در معرض انواع آب و هوای سرد و گرم یا مرطوب و خشک قرار دارد.

تعویض تیغه برف پاکن

توصیه می‌شود تا پیش از آغاز فصل سرما، تیغه‌های برف پاک کن اتومبیل خود را بررسی کنید و در صورتی که به تعویض نیاز دارند، آن‌ها را تعویض نمایید. خرابی تیغه برف پاک کن موجب به خطر افتادن امنیت خودرو شما هنگام بارش خواهد شد و علاوه بر آن می‌تواند موجب خط افتادن شیشه جلو خودرو نیز بشود. رفع تمامی این ایرادات به هزینه قابل توجهی نیاز خواهد داشت، در صورتی که تعویض تیغه برف پاک کن هزینه چندانی برای شما ندارد.

راهکار هفتم، لاستیک‌ها را بالانس کنید

لاستیک‌ها سطح نخست ارتباط خودرو با سطح زمین هستند و علاوه برآن وزن خودرو را نیز تحمل می‌کنند. یکی از راهکارهای مهم مراقبت از ماشین بالانس چرخ‌ها و تعویض محل آن‌ها است.

توجه به این نکته ضرورت دارد که هر چهار لاستیک خودرو به صورت یکسان فرسوده نمی‌شوند. لاستیک‌های جلویی معمولا فشار بیشتری را تحمل می‌کنند، چرا که به طور همزمان بار محور فرمان پذیر و محرک خودرو را تحمل می‌کنند. لاستیک‌های جلو یا عقب بسته به ماشین، سرعت و جاده‌های محل تردد شما با سرعت‌های متفاوتی فرسوده می‌شوند. به همین دلیل لازم است تا جای لاستیک‌های خودرو را در بازه‌های زمانی مختلف عوض کنید و سرعت فرسایش آن‌ها را کاهش دهید. این اقدام منجر به افزایش عمر لاستیک‌ها و کاهش هزینه‌های شما برای خرید دو جفت لاستیک جدید خواهد شد.

راهکار هشتم، از سیستم تعلیق اتومبیل خود مراقبت کنید

اگر یک چیز باشد که جاده‌ها و خیابان‌های ایران به آن شهرت داشته باشند، بهره‌مندی از انواع چاله و دست انداز است. متاسفانه وضعیت جاده‌ها و خیابان‌های ایران روز به روز بدتر می‌شود و روکش کردن آن‌ها با آسفالت بی‌کیفیت بر حجم مشکلات می‌افزاید. بدیهی است که وضعیت نامناسب راه‌ها، تاثیر ویران‌گری بر سیستم تعلیق و جلوبندی خودروها خواهد گذاشت.

سرویس جلوبندی

اگر از اتومبیل خود به طور مکرر استفاده می‌کنید، لازم است تا بازدید از جلوبندی خودرو را در لیست امور مرتبط با مراقبت از ماشین لحاظ کنید. ضربه گیرها، پلوس‌ها و گردگیر پلوس، میل موج گیر و بلبرینگ چرخ‌ها از جمله قطعاتی هستند که در معرض آسیب قرار دارند. جلوبندی خودروها با توجه به نوع مسیر و نوع خودرو، در فاصله 15 هزار الی 30 هزار کیلومتر به تعمیرات اساسی نیاز خواهد داشت.

راهکار نهم، سطح مایع خنک کننده را همواره کنترل کنید

بدترین اتفاقی که می‌تواند گریبان‌گیر هر راننده در فصل گرما شود، جوش آوردن رادیاتور خودرو است. البته از سوی دیگر نیز باید به این مساله نگاه کرد و آن امکان یخ زدن مایع خنک کننده و ترکیدن موتور است. در هر دو صورت لازم است تا میزان مناسبی از مایع خنک کننده یا همان ضد یخ در رادیاتور شما باشد. این مایع از جوش آوردن یا یخ زدن رادیاتور جلوگیری می‌کند، مانع خوردگی لوله‌ها و اتصالات می‌شود و مانع از سوختن زود هنگام واشر سر سیلندر می‌شود.

مایع خنک کننده همه چیز از بخاری و کولر گرفته تا رادیاتور و پمپ آب را تحت تاثیر قرار می دهد و تاثیر قابل توجهی بر سلامت اتومبیل شما دارد. تعمیرکاران توصیه می‌کنند که سیستم خنک کننده اتومبیل خود را دوبار در سال به طور کامل بررسی کنید. یک بار قبل از شروع فصل سرما و بار دیگر قبل از شروع فصل گرما.

راهکار دهم، شمع‌ها را چک کنید

تعویض شمع

شمع‌ها عضو اصلی فرآیند احتراق هستند و وجود هرگونه ایراد در آن‌ها، منجر به سوختن ناقص می‌شود. یکی از راهکارهای مرسوم مراقبت از ماشین، چک کردن منظم شمع‌ها است. تعویض یک شمع فرسوده هزینه چندانی برای شما نخواهد داشت، در حالی که تعمیرات موتور معمولا هزینه‌بر هستند.

علاوه بر چک کردن شمع‌ها، شستشوی منظم سوزن‌های انژکتور نیز مفید خواهند بود. توجه به این نکته ضروری است که سوخت عرضه شده در اکثر جایگاه‌های سوخت چندان باکیفیت نیست و همین مساله سوزن‌های انژکتور را دچار گرفتگی می‌کند. توصیه می‌شود تا پس از طی کردن 20 هزار کیلومتر، سوزن‌های انژکتور را به صورت اصولی شستشو دهید.

جمع بندی مراقبت از ماشین

لیست کارهایی که برای مراقبت از ماشین باید انجام شوند، تمامی ندارد. هر راننده‌ای با توجه به میزان حساسیت و وسواس خود می‌تواند لیستی از کارهای مراقبتی را تهیه کند و آن‌ها را به نوبت اجرا کند. برای مثال در لیستی که ارائه کردیم، بازدید منظم تسمه‌ها و اتصالات را نیز اضافه کرد.

علاوه برآن دریافت معاینه فنی سالانه را نیز بایستی به لیست مراقبت از ماشین افزود. خودروهایی که سن آن‌ها از پنج سال گذشته است، نیاز به دریافت معاینه فنی دارند و در صورت عدم ارائه برگه معاینه فنی مورد جریمه واقع می‌شوند.

سوالات متداول

برای مراقبت از خودرو خود چه کنیم؟ (بخش اول)

راهکار نخست، لاستیک زاپاس را چک کنید. راهکار دوم، روغن را سر موعد مقرر تعویض کنید. راهکار سوم، باتری را همیشه تمیز نگه دارید. راهکار چهارم، لنت‌های ترمز را در فواصل معین تعویض کنید. راهکار پنجم، تعویض فیلتر هوا را جدی بگیرید.

برای مراقبت از خودرو خود چه کنیم؟ (بخش دوم)

راهکار ششم، برف پاک کن‌ها را در موعد مقرر تعویض کنید. راهکار هفتم، لاستیک‌ها را بالانس کنید. راهکار هشتم، از سیستم تعلیق اتومبیل خود مراقبت کنید. راهکار نهم، سطح مایع خنک کننده را همواره کنترل کنید. راهکار دهم، شمع‌ها را چک کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی