ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی ویکو T50؛ میان‌رده زیبا و اقتصادی

ویکو T50 میان رده جدید این شرکت در ایران است که با قیمت حدود ۵.۵ میلیون تومانی به فروش می رسد.

نوشته شده ۵ آذر ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۰
نوشته شده توسط نیما جلالی | ۵ آذر ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۰
نقد و بررسی ویکو T50

برند فرانسوی ویکو مدتی پیش با عرضه ویکو T3 به‌صورت رسمی وارد کشورمان شد. گوشی‌های جدید دیگری از این شرکت نیز وارد کشورمان شده‌اند که بهترین آنها ویکو T50 نام دارد. این دستگاه با برچسب قیمتی حدود ۵.۵ میلیون تومانی، یک گوشی میان‌رده محسوب می‌شود و از ویژگی‌های کلیدی آن می‌توان به فناوری شارژ سریع ۴۰ واتی، طراحی بروز، ١٢٨ گیگابایت حافظه داخلی و ۶ گیگابایت حافظه رم اشاره کرد. در این مطلب می‌خواهیم این گوشی زیبا را بررسی کنیم.

اگر با کمپانی ویکو آشنایی ندارید، بیایید تاریخچه این شرکت را مرور کنیم. کمپانی فرانسوی ویکو در سال ۲۰۱۱ فعالیت خود را به‌شکل رسمی در بندر مارسی شروع کرد و اکنون تحت مالکیت شرکت چینی تینو موبایل کار می‌کند. این کمپانی اولین گوشی هوشمندش را اوایل سال ٢۰١۴ میلادی روانه بازار کرد. ویکو از آن دسته برندهایی بود که رشد زیادی را تجربه کرد و به برندی مطرح و پر‌فروش در بازار برخی از کشورها، از جمله کشورهای اروپایی تبدیل شد.

نقد و بررسی ویکو T50

پیش از این ویکو T3 را به‌عنوان اولین گوشی ویکو در ایران در دیجیاتو بررسی کرده بودیم. طی مراسم معرفی این گوشی عنوان شده بود که این برند فرانسوی می‌خواهد تا سال ٢۰٢۴ میلادی با تصاحب سهم ١۰ درصدی بازار، به جمع برندهای برتر بازار موبایل ایران بپیوندد.

گوشی‌های ویکو در ایران با ضمانت تعویض دوماهه و گارانتی ۲۴ ماهه شرکت عمران تل به دست مشتریان می‌رسند. ویکو T50 بهترین گوشی این کمپانی به شمار می‌آید و مشخصات سخت‌افزاری بهتری نسبت به دیگر محصولات ویکو دارد، اما در بخش پر‌رقابتی از بازار حضور پیدا کرده و کار سختی برای کنار زدن رقبا دارد.

بررسی ویدیویی ویکو T50

فهرست مشخصات ویکو T50

  • نمایشگر ۶.۶ اینچی IPS LCD با رزولوشن ١۰٨۰ در ٢۴۰۰ پیکسلی
  • تراشه مدیاتک هلیو G85
  • ۶ گیگابایت حافظه رم
  • ١٢٨ گیگابایت حافظه داخلی
  • سیستم‌عامل اندروید ١١
  • دوربین اصلی سه‌گانه شامل دوربین عریض ۶۴ مگاپیکسلی / فوق‌عریض ٨ مگاپیکسلی / تشخیص عمق ٢ مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی ١۶ مگاپیکسلی
  • وزن ١٧٩ گرم
  • باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی
  • پشتیبانی از فناوری شارژ سریع ۴۰ واتی
  • عرضه شده در رنگ‌های مشکی، سبز و صورتی
  • قیمت حدود ۵.۵ میلیون تومان

طراحی و کیفیت ساخت

نقد و بررسی ویکو T50

ویکو معمولاً گوشی‌های خود را با طراحی بروزی روانه بازار می‌کند. Wiko T50 هم از این قاعده مستثنی نیست و ظاهر زیبایی دارد. این دستگاه در سه رنگ مشکی، صورتی و سبز عرضه شده که ما رنگ سبز آن را در اختیار داریم. همین رنگ سبز ویکو T50 بیشترین جذابیت را نسبت به سایر رنگ‌ها دارد و به همین دلیل، تنها رنگ سبز در بازار ایران موجود شده است. 

روی قاب پشتی گوشی، هیچ چیز جز ماژول دوربین اصلی بیضوی و لوگوی ویکو به چشم نمی‌خورد. داخل ماژول دوربین، سه دوربین مختلف در کنار فلش LED جا خوش کرده‌اند. لبه‌های قاب پشتی دستگاه حالت خمیده دارند و از ترند لبه‌های تخت پیروی نکرده‌اند که این موضوع لزوماً چیز بدی نیست.

روی فریم T50 موارد مرسوم گوشی‌های میان‌رده، یعنی پورت USB-C، میکروفون‌ها، اسپیکر، دکمه‌های ولوم و دکمه پاور دیده می‌شوند. حسگر اثر‌انگشت نیز روی دکمه پاور مستقر شده و سرعت و دقت شناسایی آن در وضعیت کاملاً خوبی قرار دارد. با وجود اینکه برخی رقبا در این بازه قیمتی از اسپیکر استریو بهره می‌برند، ویکو از چنین قابلیتی در میان‌رده خود استفاده نکرده است.

نقد و بررسی ویکو T50
نقد و بررسی ویکو T50
نقد و بررسی ویکو T50
نقد و بررسی ویکو T50

در ادامه نوبت به قاب جلویی ویکو T50 می‌رسد که جذاب‌ترین بخش آن در قسمت طراحی محسوب می‌شود. در این‌جا شاهد به‌کارگیری نمایشگر تخت ۶.۶ اینچی هستیم که از حفره‌ای در بالا میزبانی می‌کند. جالب اینکه حاشیه‌های اطراف نمایشگر Wiko T50 نسبت به اکثر گوشی‌های میان‌رده، بسیار کم‌تر است و نمایشگر ٨٩ درصد از فضای قاب جلویی را در بر می‌گیرد. این اقدام سبب بهبود وضعیت ظاهری دستگاه شده است. با توجه به وزن ١٧٩ گرمی و ضخامت ٨.۴ میلی‌متری، کار‌کردن با ویکو T50 چندان سخت نیست و حین کار کردن با آن در طولانی‌مدت، احساس خستگی دست نخواهید داشت. 

در قسمت کیفیت ساخت اما هیچ ویژگی بارز و خاصی توسط Wiko T50 به کاربران ارائه نمی‌شود. هم قاب پشتی و هم فریم آن کاملاً از پلاستیک ساخته شده‌اند و مشخص نیست که نمایشگر دستگاه با چه نوع شیشه‌ای محافظت می‌شود. با توجه به احتمال ایجاد خط و خش روی بدنه این گوشی، توصیه می‌کنم که استفاده از قاب شفاف پلاستیکی داخل جعبه را از یاد نبرید. این میان‌رده ویکو مانند باقی گوشی‌های حاضر در این بازه قیمتی، فاقد هرگونه استاندارد مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار است.

نمایشگر

نقد و بررسی ویکو T50

در حالی که اکثر گوشی‌های بازار در این بازه قیمتی از نمایشگر امولد ٩۰ هرتزی یا ١٢۰ هرتزی بهره می‌برند، ویکو از معمولی‌ترین نمایشگر ممکن در T50 استفاده کرده است. این نمایشگر ۶.۶ اینچی IPS LCD، دارای رزولوشن +Full HD بوده و البته هیچ‌گونه استانداردی برای پخش محتوای HDR ندارد.

کیفیت نمایشگر Wiko T50 در کل از نظر روشنایی، شفافیت، کنتراست و غلظت رنگ قابل قبول است و می‌توان از عملکرد آن در این زمینه رضایت داشت. با این حال نمایشگر IPS LCD هیچ‌گاه به نمایشگرهای امولد یا اولد نمی‌رسد و از این نظر با ردمی نوت ۱۱ قابل مقایسه نیست. اگر بخواهید زیر نور مستقیم آفتاب با این گوشی کار کنید نیز کار سختی پیش رو خواهید داشت.

بزرگ‌ترین نقطه ضعف نمایشگر Wiko T50 نرخ رفرش پایین آن است. با وجود اینکه رقبای این گوشی نرخ رفرش ٩۰ و بعضاً ١٢۰ هرتزی دارند، اما ویکو T50 از پایین‌ترین نرخ رفرش نمایشگر که ۶۰ هرتز است، بهره می‌برد و این موضوع در پایان سال ۲۰۲۲ میلادی پذیرفتنی نیست.

نرم‌افزار و رابط کاربری

نقد و بررسی ویکو T50

ویکو T50 به صورت پیش‌فرض با اندروید ١١ به دست کاربران می‌رسد که باز هم برای اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی چندان قابل قبول نیست. با این حال ویکو به دیجیاتو می‌گوید گوشی‌های این شرکت حداقل تا ۲ سال آپدیت اندروید را دریافت می‌کنند که اگر این وعده محقق شود، خبر خوبی برای کاربران خواهد بود.

بر‌اساس تجربه‌ای که با این گوشی داشتیم، رابط کاربری آن تفاوت چندانی با اندروید اصلی و سبک ندارد و اثری از اپ‌های اضافه در آن نمی‌بینیم. به‌کارگیری این رابط کاربری سبک، سبب وارد‌شدن فشار کم‌تر به بخش سخت‌افزار و در‌نهایت، بهبود تجربه کاربری می‌شود. قابلیت‌های شخصی‌سازی این رابط کاربری نیز کم نیستند و می‌توانید مانند هر گوشی اندرویدی دیگری، موارد متعددی را مطابق سلیقه خود تغییر دهید.

نقد و بررسی ویکو T50

ویکو اپ‌های کاربردی گوگل را روی این گوشی قرار داده تا بتوانید در سریع‌ترین زمان به آن‌ها دسترسی داشته باشید. همچنین اپلیکیشن سیستمی اسمارت اسیست (Smart Assist) به شما اجازه می‌دهد که وضعیت فضای ذخیره‌سازی حافظه داخلی و رم گوشی را کنترل کنید. ژست‌های حرکتی، اپ دراور، نوار جستجوی اسم اپ‌ها و مواردی از این دست نیز در این رابط کاربری به‌کار گرفته شده‌اند. این گوشی در اجرای رابط کاربری خود عملکرد نسبتاً روان و مناسبی دارد، اما اگر از نمایشگری با نرخ رفرش بالاتر استفاده می‌شد مطمئناً شاهد تجربه کاربری متفاوتی در آن بودیم.

عملکرد سخت‌افزاری

نقد و بررسی ویکو T50

ویکو T50 از تراشه ١٢ نانومتری مدیاتک هلیو G85 قدرت می‌گیرد. این چیپست چندان جدید نیست و روی برخی گوشی‌های میان‌رده سال‌‌های پیش شاهد استفاده از آن بوده‌ایم. پردازنده این چیپست ٨ هسته‌ای بوده و حداکثر فرکانس کاری آن به ٢.۰ گیگاهرتز می‌رسد. پردازش‌های گرافیکی آن نیز بر عهده پردازشگر Mali-G52 MC2 است. ویکو این گوشی را در دو مدل ۴/١٢٨ یا ۶/١٢٨ گیگابایتی به فروش می‌رساند که تنها مدل دوم به بازار ایران راه پیدا کرده است.

در ادامه برای محک‌زدن عملکرد سخت‌افزاری ویکو T50، بنچمارک‌های مختلفی از جمله انتوتو ٩، گیک‌بنچ ۵، پی‌سی‌مارک و تری‌دی‌مارک را روی آن اجرا کردیم که نتایج حاصل را در ادامه می‌بینید.

نتایج تست‌های انجام‌شده روی این گوشی در تصاویر بالا مشخص هستند. همان‌طور که مشخص است، Wiko T50 گوشی چندان قدرتمندی نیست، اما می‌توان انتظار داشت که استفاده عمومی و اجرای بازی‌های نه‌چندان سنگین را جواب بدهد.

طبق تجربه ما، ویکو T50 در اجرای اپلیکیشن‌های معمول مانند شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و دیگر برنامه‌های روزمره عملکرد خوبی دارد و حتی می‌تواند بازی کال آو دوتی موبایل را با تنظیمات گرافیکی متوسط و بدون لگ و تأخیر اجرا کند.

ویکو T50 از شبکه‌های وای فای ۵ گیگاهرتزی و بلوتوث ۵.١ پشتیبانی می‌کند، اما امکان افزایش ظرفیت حافظه داخلی با استفاده از کارت حافظه را ندارد.

دوربین

نقد و بررسی ویکو T50

ویکو T50 از دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی استفاده می‌کند که ویژگی بسیار خوبی در این رده قیمتی محسوب می‌شود. در کنار این دوربین اصلی شاهد دو دوربین ۸ مگاپیکسلی اولتراواید و ۲ مگاپیکسلی ماکرو هستیم که نقش چندانی در تجربه عکاسی شما ندارند. دوربین سلفی گوشی نیز ۱۶ مگاپیکسلی است.

دوربین اصلی ویکو T50 در شرایط نوری ایده‌آل تصاویر خوبی ثبت می‌کند. در این تصاویر شاهد کنتراست مناسب، غلظت رنگ خوب و جزئیات کافی هستیم. نویز عکس به‌خوبی کنترل شده و توازن مناسبی بین حذف نویز و تفکیک جزئیات هستیم. با این حال در تصاویری با اختلاف نوری زیاد، جزئیات بخش‌های روشن تصویر از دست می‌رود. این مشکل می‌تواند به محدودیت بازه دینامیکی یا اشکال در نورسنجی مربوط باشد. در محیط تاریک معمولاً رنگ‌ها حفظ می‌شوند، اما کاهش شدید جزئیات و افزایش قابل توجه نویز را می‌بینیم.

دوربین اولتراواید ویکو T50 در شرایط نوری مناسب عکس‌های قابل قبولی می‌گیرد. با این حال رنگ‌ها به سردی تمایل دارند و کشیدگی و کاهش جزئیات در گوشه‌های تصویر محسوس است. کنتراست و بازه دینامیکی تصاویر نیز کمتر از انتظار است. در محیط تاریک پیشنهاد می‌کنیم تا جای ممکن از دوربین اصلی استفاده کنید و سراغ دوربین اولتراواید نروید.

دوربین سلفی ویکو T50 در این رده قیمتی عملکرد خوبی دارد و می‌تواند جزئیات کافی را از چهره شما ثبت کند. البته در محیط داخلی با مقداری کاهش جزئیات روبه‌رو می‌شویم و هاله صورتی کمرنگی به تصاویر اضافه می‌شود. با این حال می‌توان عملکرد دوربین سلفی این گوشی را مطلوب ارزیابی کرد.

دوربین ماکروی ویکو T50 تنها دوربینی است که هیچ کاربردی ندارد و نتوانستیم عکس قابل استفاده‌ای با آن بگیریم. در واقع بود و نبود این دوربین هیچ تفاوتی ایجاد نخواهد کرد.

باتری و شارژ

نقد و بررسی ویکو T50

انرژی Wiko T50 توسط باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی تأمین می‌شود که در مقایسه با رقبا، ظرفیت بالایی ندارد. با این حال شارژدهی گوشی قابل قبول است. طی تجربه، این گوشی می‌تواند با استفاده عمومی یک روز کامل را با حدود ۶ الی ۷ ساعت اسکرین‌تایم با شما همراهی کند. نتیجه تست باتری پی‌سی مارک با وای فای روشن و روشنایی ۵۰ درصدی نمایشگر به حدود ۹.۵ ساعت می‌رسد. البته با توجه به روشنایی نه‌چندان بالای نمایشگر، تست را با روشنایی ۱۰۰ درصدی نیز تکرار کردیم و به نتیجه ۶.۵ ساعت رسیدیم.

سرعت شارژ گوشی اما بسیار خوب است و قطعاً شما را راضی می‌کند. شارژر ۴۰ واتی داخل جعبه این گوشی می‌تواند طی نیم ساعت تا ۷۰ درصد ظرفیت باتری را پر کند و طی کمتر از یک ساعت نیز گوشی فول شارژ خواهد شد.

جمع‌بندی بررسی ویکو T50

نقد و بررسی ویکو T50

ویکو T50 یکی از گوشی‌های قابل قبول در رده قیمتی حدود ۵.۵ میلیون تومان است که ویژگی‌های جالبی مانند طراحی زیبا، کارآیی خوب برای استفاده عمومی، ظرفیت بالای رم و حافظه داخلی و سرعت شارژ بسیار خوب را ارائه می‌کند. با این حال در این رده قیمتی با رقبای سرسختی از شیائومی روبه‌روست و کار سختی را برای موفقیت در بازار پیش رو دارد.

ضمانت تعویض دو ماهه، گارانتی ۲۴ ماهه شرکت عمران‌تل به‌عنوان نماینده رسمی ویکو در ایران و وعده بروزرسانی ۲ ساله اندروید می‌تواند ویکو را برای موفقیت در بازار ایران کمک کند. شرکت عمران‌تل در مورد شرایط تعویض ۲ ماهه این گوشی می‌گوید این موضوع فقط برای مشکلات سخت‌افزاری برقرار است و اگر ایراد گوشی از طریق نرم‌افزاری قابل حل نباشد، تعویض دستگاه در دو ماه ابتدای خرید انجام می‌شود. برای خرید گوشی‌های ویکو می‌توانید به فروشگاه اینترنتی فیکو شاپ مراجعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • molavy
    molavy | ۷ آذر ۱۴۰۱

    همین پول میدی ریلمی، یا شیایومی با مشخصات بهتر بگیری

    • white avenger
      white avenger | ۲۴ خرداد ۱۴۰۲

      دقیقا
      خصوصا پوکوهای بهترین میشه با همین مبلغ بگیری

مطالب پیشنهادی