ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رابطه توییتر و FBI
تکنولوژی

قسمت ششم پرونده‌های توییتر: FBI با توییتر شبیه یکی از زیرمجموعه‌های خود رفتار می‌کرد

دو قسمت جدید پرونده‌های توییتر نشان می‌دهد که این شبکه اجتماعی تا چه اندازه تابع درخواست‌های کنترلی FBI بوده است.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۸ آذر ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

پرونده‌های توییتر در قسمت ششم به‌سراغ اعمال نفوذ سازمان تحقیقات فدرال یا FBI بر این شبکه اجتماعی رفته و نشان می‌دهد که این نهاد دولتی چگونه کاربران و محتواهای آن‌ها را کنترل می‌کرده است. به‌علاوه، یک قسمت مکمل بر قسمت ششم هم منتشر شده که اطلاعات بیشتری را درباره همین موضوع ارائه می‌کند.

«مت تایبی» که تاکنون روایت چند قسمت از پرونده‌های توییتر را برعهده داشته، در این قسمت به‌سراغ افشای روابط این شبکه اجتماعی با FBI رفته است. او می‌گوید در بازه زمانی ژانویه 2020 تا نوامبر 2022 بیش از 150 ایمیل بین FBI و «یول رات»، مدیر سابق واحد اعتماد و ایمنی این شرکت ردوبدل شده است.

برخی از این ایمیل‌ها حاوی نکته حائز اهمیتی نیستند، اما تعداد زیادی از آن‌ها درخواست‌های اداره تحقیقات فدرال برای برخورد با کاربران را نشان می‌دهند. از این میان، شمار بالایی از درخواست‌ها مربوط به نشر اطلاعات گمراه‌کننده درباره انتخابات بوده و FBI حتی اکانت‌های طنزپرداز با دنبال‌کننده پایین را هم هدف قرار داده است.

افزون بر کارگروه شبکه‌های اجتماعی FBI موسوم به FITF، سازمان‌هایی نظیر وزارت امنیت داخلی هم درخواست‌هایی از توییتر داشته‌اند. یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های درخواست FBI از این شبکه اجتماعی مربوط به نوامبر 2022 است که درخواست برخورد با چهار اکانت را مطرح می‌کند که همگی تقریباً طنزپرداز هستند. در ادامه درخواست برخورد با دو اکانت دیگر هم به میان می‌آید. در‌نهایت چهار اکانت از این شش مورد توسط توییتر تعلیق می‌شوند.

در ادامه واحد ملی فرماندهی انتخابات در FBI که شکایت‌ها را دریافت و به توییتر منتقل می‌کند، فهرستی طولانی از اکانت‌ها را به مدیریت این شبکه اجتماعی می‌فرستد و خواستار برخورد با آن‌ها می‌شود. توییتر در پاسخ با ارسال فهرستی نشان می‌دهد که با کدام اکانت‌ها چه برخوردی داشته است. گفتنی است که بسیاری از این اکانت‌ها فعالیت طنز داشتند و تقریباً هیچ‌کدام از تعامل بالایی با مخاطبان بهره نمی‌بردند.

نکته مهم دیگری که در قسمت ششم پرونده‌های توییتر دیده می‌شود، رابطه نزدیک توییتر و FBI است. در یکی از ایمیل‌ها، مدیر حقوقی این شرکت از اداره تحقیقات فدرال می‌پرسد که آیا مانعی بر سر اشتراک‌گذاری اطلاعات محرمانه با آن‌ها وجود دارد یا نه. پاسخ FBI نشان می‌دهد که مانع خاصی برای اشتراک‌گذاری این داده‌ها وجود ندارد.

در ایمیل دیگری مربوط به ماه ژانویه 2021، اداره تحقیقات فدرال فهرستی را به توییتر می‌فرستد که شامل توییت‌هایی «با احتمال نقض قانون» است. اما مت تایبی مدعی است که این توییت‌ها هم عمدتاً ساده و طنزآمیز بوده‌اند و تعامل پایینی در این پلتفرم داشته‌اند.

در ماه مارس 2021، یکی از افراد وابسته به FBI در ایمیلی از توییتر می‌خواهد همکاری سازمان‌های اجراکننده قانون با بخش خصوصی بیشتر شود. نهادهای دیگر مثل Partner Support Portal هم که مجله‌ای متعلق به مرکز امنیت اینترنت، از زیرمجموعه‌های وزارت امنیت داخلی است، درخواست‌های خود را به توییتر ارسال می‌کند. پیمان‌کاران خصوصی و گاهی‌اوقات حتی ان‌جی‌اوهای وابسته به دولت هم خواستار برخورد با کاربران و توییت‌ها می‌شدند.

بخش مکمل قسمت ششم پرونده‌های توییتر چه می‌گوید؟

تایبی در قسمت مکمل قسمت ششم درباره یکی از مأموران FBI در سن فرانسیسکو می‌نویسد که از یول رات می‌خواهد به سؤالات FITF پاسخ کتبی بدهد. ظاهراً FITF از تناقض در گفته‌های مدیر واحد اعتماد و ایمنی توییتر ناراضی شده که گفته بود فعالیت زیادی را از سوی بازیگران رسمی پروپاگاندا در این شبکه اجتماعی مشاهده نکرده است. این کارگروه می‌خواهد بداند که توییتر چگونه نتیجه‌گیری خود را انجام داده است. FBI در‌عین‌حال، منابعی را به‌عنوان مثال‌های نقض سخنان آقای رات ارائه می‌کند.

مدیر واحد اعتماد و ایمنی این ایمیل را با سایر مدیران ارشد شرکت در میان می‌گذارد و از درخواست‌های مطرح‌شده ابزار شگفتی می‌کند. او می‌گوید سؤالاتی که در این‌جا مطرح شده بیشتر از آنکه شبیه به سؤالات FBI باشد، شبیه به درخواست‌های کنگره است. او همچنین از مطالبه پاسخ‌های کتبی از سوی این اداره ابراز ناراحتی می‌کند.

اداره تحقیقات فدرال در واکنش به قسمت ششم پرونده‌های توییتر اعلام کرده است که آن‌ها به‌صورت مرتب با شرکت‌های بخش خصوصی ارتباط دارند و اطلاعاتی را درباره رفتارهای خطرناک و مجرمانه ارائه می‌کنند. با‌این‌حال، تایبی مدعی است که تاکنون در اسناد توییتر چنین نمونه‌ای را مشاهده نکرده. قسمت اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم پرونده‌های توییتر پیش‌تر منتشر شده بودند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۳۰ آذر ۱۴۰۱

    ای بابا، بد شد که، آزادی بیان چی پس

مطالب پیشنهادی