ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کپسول اوریون ناسا
علمی

انتشار ویدیوی هیجان‌انگیز کپسول اوریون از طلوع زمین از پشت ماه [تماشا کنید]

ویدیویی که ناسا به‌تازگی منتشر کرده است، غروب سیاره زمین به پشت ماه و طلوع مجدد و خیره‌کننده آن را نشان می‌دهد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۵ دی ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۰

ناسا ویدیوی شگفت‌انگیزی را منتشر کرده است که غروب و طلوع مجدد کره زمین پشت ماه را نشان می‌دهد. این ویدیو هم‌زمان با پنجاهمین سالگرد انتشار تصویر Blue Marble یا «مرمر آبی» از سوی مأموریت آپولو 17 منتشر می‌شود که تصویری خیره‌کننده از سیاره ماست.

ویدیویی که ناسا منتشر کرده، در تاریخ 28 نوامبر مصادف با 7 آذر توسط کپسول اوریون در سفر به دور ماه تهیه شده است. اوریون در مأموریت آرتمیس 1 برای اولین‌بار با راکت سامانه پرتاب فضایی (SLS) به فضا فرستاده شد تا گردشی به دور ماه داشته باشد.

ناسا در پاسخ به کاربری که درباره لرزش ماه و زمین در این ویدیو پرسیده بود، نوشت: «دلیل این لرزش جزئی این است که دوربین روی آرایه خورشیدی فضاپیما ثابت است، اما ماه و زمین دائماً در مدار خود در‌حال حرکت‌ هستند.» این سازمان می‌گوید این ویدیو با سرعت تقریباً 900 برابر سرعت عادی پخش شده است.

.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;}.h_iframe-aparat_embed_frame .ratio{display:block;width:100%;height:auto;}.h_iframe-aparat_embed_frame iframe{position:absolute;top:0;left:0;width:100%;height:100%;}

افزون بر این، دفتر تاریخ ناسا در روز کریسمس تصویر معروف «طلوع زمین» را دوباره به اشتراک گذاشته است که دقیقاً 54 سال پیش در خلال مأموریت آپولو 8 در سال 1968 تهیه شده بود.

ناسا تازه در ابتدای مسیر برنامه آرتمیس قرار دارد

مأموریت آرتمیس 1 در تاریخ 24 آبان آغاز شد و در تاریخ 20 آذر به پایان رسید. در این مأموریت کپسول اوریون تا فاصله 130 کیلومتری سطح ماه رفت و بعد وارد مداری شد که در‌نهایت این فضاپیما را به فاصله 432,200 کیلومتری زمین رساند. اوریون با این سفر موفق شد رکورد پرواز مأموریت آپولو 13 را بزند و به دورترین نقطه از زمین برای یک فضاپیمای قادر به حمل انسان برسد.

ناسا امیدوار است که در مأموریت‌های بعدی آرتمیس شرایط بازگشت انسان به ماه را فراهم کند. درنهایت ماه به ایستگاهی برای انجام سفرهای فضایی به مریخ در دهه 2030 تبدیل خواهد شد؛ ولی هنوز کارهای زیادی باید انجام بگیرد تا دستیابی به این هدف ممکن شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mohammad Sadegh Manafi
    Mohammad Sadegh Manafi | ۶ دی ۱۴۰۱

    ویدیو که پخش نشد ولی اون دور و اطراف من ستاره ای نمی‌بینم :)

    • Mohammad Sadegh Manafi
      Mohammad Sadegh Manafi | ۶ دی ۱۴۰۱

      من که به اینا باور ندارم

مطالب پیشنهادی