ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ربات
تکنولوژی

مهندسان ربات مار‌مانندی با امکان حرکت کاملاً مستقل در داخل لوله‌های آب ساخته‌اند

این ربات با هدف صرفه‌جویی در آب آشامیدنی و تجزیه و تحلیل دقیق خط لوله و شبکه‌های آبرسانی طراحی شده است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۰ دی ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

در زمانی که بخش قابل توجهی از مردم جهان با کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند، سالانه 32 میلیارد متر مکعب آب سالم به‌دلیل معیوب بودن شبکه‌های توزیع در سراسر جهان از دست می‌رود. با وجود این شرایط، فناوری‌هایی مانند ربات خودران Pathfinder ACWA Robotics به یک محصول بسیار مهم برای خدمات شهری تبدیل می‌شود. این ربات می‌تواند بدون ایجاد اختلال در توزیع آب، جهت ارائه داده‌های عملی در داخل شبکه آبرسانی حرکت کند.

براساس گزارش سازمان ملل، انتظار می‌رود تقاضای آب در سراسر جهان تا سال 2030 تا 40 درصد از عرضه بیشتر شود و هدر‌رفتن آب در زنجیره تأمین می‌تواند مشکلات زیادی برای آن ایجاد کند. در بیانیه‌ای که توسط وب‌سایت ACWA Robotics منتشر شده، آمده است:

«ربات هوشمند ما بدون متوقف‌کردن توزیع آب در داخل لوله تکامل پیدا می‌کند و داده‌های کلیدی را برای ساخت شبکه دیجیتال دوقلو، صرفه‌جویی در میلیون‌ها متر‌مکعب آب و کمک به بهینه‌سازی سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی آب در شهرها فراهم می‌کند.»

شبکه آبرسانی

قابلیت‌های ربات خودران ساخته‌شده

این ربات کاملاً مستقل، برای عبور از اتصالات و خطوط خدماتی طراحی شده است و می‌تواند همراه یا در خلاف جهت جریان آب در لوله حرکت کند. هر یک از ربات‌های Pathfinder به حسگرهایی مجهز هستند که با مواد خاص، قطر و مدل عملیاتی شبکه خط لوله سازگارند.

این سیستم می‌تواند محل لوله را با دقت سانتی‌متری تجزیه و تحلیل کند، گزارشی از وضعیت کلی لوله (مانند ضخامت باقی‌مانده، خوردگی و ریز‌ترک‌ها) و هر داده‌ای را که می‌تواند در مورد آب و هیدرولیک (فشار، کیفیت، کدورت) موردنیاز باشد، ارائه کند. به گفته وب‌سایت این شرکت، یکی از اهداف اصلی پروژه Pathfinder این است که «اطلاعات دقیق و کارآمدی را برای شرکت‌های آب و اپراتورهای شبکه به ارمغان بیاورد».

فناوری Pathfinder ACWA Robotics در نمایشگاه CES 2023 که از 5 تا 8 ژانویه (15 تا 18 دی) در لاس وگاس برگزار خواهد شد، بیشتر معرفی می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی