ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

فعالین حوزه کسب‌وکارهای آنلاین در کنگره موبایل: اکوسیستم دیجیتال دچار مرگ زودرس شده است

پنل «موبایل و چالش‌های کسب‌وکار دیجیتال» در جریان کنگره موبایل ایران برگزار شد.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۸:۵۵

فعالین حوزه کسب‌وکارهای آنلاین در کنگره موبایل ایران، مشکل اینترنت را اصلی‌ترین چالش فعالیت خود دانستند. آن‌ها اعتقاد دارند از شهریورماه عملاً اینترنت به‌معنای واقعی‌اش در دسترس نیست و همین امر، مرگ زودرس اکوسیستم دیجیتال را به‌دنبال داشته است.

پنل «موبایل و چالش‌های کسب‌وکار دیجیتال» در جریان کنگره موبایل ایران برگزار شد. «سحر بنکدار» رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران، «پشوتن پورپزشک» مدیرعامل پادرو، «رضا الفت‌نسب» عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، «پاشا ناصرآبادی» مدیرعامل رایانه کمک، «ابوالفضل حیدر» مدیرعامل تکنولایف و «مهدی یوسف‌زاده» مشاور امور دولت و مجلس وزارت ارتباطات و عضو دبیرخانه کارگروه اقتصاد دیجیتال مهمانان این پنل بودند.

پنلی که بخش اعظم آن به گلایه از وضعیت اینترنت اختصاص داشت. پورپزشک با تأکید بر اینکه اینترنت شاهراه حیاتی ارتباطات است گفت: «از شهریور به بعد عملاً اینترنت نداریم. با تصمیم گرفته‌شده، درحال‌حاضر تفاوتی نمی‌کند موبایلتان هوشمند باشد یا نباشد. گوشی‌هایمان انباری VPN هستند و روی شبکه مخابراتی می‌توانیم تماس بگیریم و پیامک بفرستیم.»

چالش کسب و کارهای اینترنتی

او اعتقاد دارد در بحث اینترنت دو مبحث کاربردپذیری و دسترسی به ابزار مطرح است که هر دوی آن‌ها با مشکل مواجه شده: 

«عموم کسب‌وکارها در استفاده از ابزارهای اینترنتی مثل کلودفلر، سرویس‌های گوگل و… به مشکل خوردند. کاربردپذیری هم در سمت مشتری خراب شده است. این موضوع با روان مردم هم بازی می‌کند، بنابر اعلام اینفلوئنسرهای اینستاگرامی ترافیک بازدید و انگیجمنت‌های آن‌ها افزایش یافته است، اما تا وقتی آرامش روانی در جامعه نباشد، خریدوفروش انجام نمی‌شود.»

مدیرعامل پادرو با بیان اینکه اکوسیستم دیجیتال دچار مرگ زودرس شده است، از بی‌مسئولیتی‌ها در این حوزه انتقاد کرد: «وزیر در رابطه با ممنوعیت آیفون می‌گوید به ما ربط ندارد، محدودیت به ما ربط ندارد، اختلال اینترنت هم دست ما نیست، در این وضعیت متولی بهبود این حوزه مسئولیتی برای خودش قائل نیست.»

او همچنین از چالش سرمایه انسانی به عنوان یک چالش جدی یاد کرد و معتقد است سال 1402، شرایط سخت‌تری نسبت به امسال خواهد داشت.

«با بدتر از طرح صیانت روبه‌رو هستیم»

الفت‌نسب از جمله مخالفان سرسخت طرح صیانت است که تلاش‌های بسیاری برای تغییر آن انجام داد، اما او اعتقاد دارد درحال‌حاضر بدتر از طرح صیانت اتفاق افتاده است: «در دولت آقای رئیسی برخلاف شعارها به سمت‌وسویی می‌ر,یم که موانع جدی به‌صورت خواسته و ناخواسته برای اقتصاد دیجیتال ایجاد شده و کسب‌وکارها را دچار مشکل اساسی کرده است.»

الفت‌نسب با اشاره به وضعیت اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی، باور دارد اوضاع خوبی ندارد که این امر درنتیجه موضع‌پیری‌های اتحادیه در برابر طرح صیانت بوده است: «می‌خواستند اتحادیه را تضعیف کنند که در کارشان هم موفق بودند.»

الفت نسب

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای آنلاین با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت موجود، اظهار داشت با این رویه‌ای که مسئولان در پیش گرفته‌اند، کسب‌وکارهای آنلاین یک راه پرپیچ‌وخم دارند: «توصیه می‌کنم هیچ امیدی به دولت و حاکمیت نداشته باشند، امیدمان به خودمان و اکوسیستم باشد.»

مشکلات در زیرساخت

بنکدار دیگر مهمان این رویداد در رابطه با چالش اینترنت اعتقاد دارد درحال‌حاضر بایستی سایر مشکلات شرکت‌ها را کنار گذاشت و به بحث اینترنت و فیلترینگ توجه کرد: «درحال‌حاضر در بحث زیرساخت مشکل داریم. وقتی اینترنت نداشته باشیم یا اینترنت باشد اما فیلتر، کاری نمی‌توان کرد. بسیاری از کسب‌وکارها با مشکل مواجه شدند.»

او در ادامه با بیان اینکه کشور در بخش قانون‌گذاری با مشکل مواجه است، گفت: «رگولاتورها نمی‌توانند همگام با تحولات پیش بروند. قوانین ما سنتی است و از تجربیات گذشته برای کنترل آینده استفاده می‌کنند. دولت باید از بخش خصوصی، اتاق اصناف و… مشورت بگیرد که این امر تصمیم‌گیری‌ها را بهبود می‌بخشد.»

عضو اتاق بازرگانی

عضو اتاق بازرگانی تهران باور دارد اگر رگولاتر به فکر درآمدزایی نباشد و انحصار برداشته شود، رشد اتفاق خواهد افتاد: «رگولاتور باید بگذارد بخش خصوصی کار خودش را انجام دهد، آن وقت هیچ مشکلی به‌وجود نمی‌‌آید.»

وضعیت نه‌چندان خوب بازار موبایل

مدیرعامل تکنولایف در این پنل با اشاره به رشد 30 تا 50درصدی قیمت تلفن همراه در بازار، مدعی شد به علت تصمیمات ارزی، این کالا در بازار کم شده است: 

«موبایل رابطه مستقیمی با ارز دارد چون کالای وارداتی است. با توجه به افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، دولت هم تصمیم گرفت یه بخشی از ارز گوشی‌ها با ارز نیمایی باشد. امیدواریم هفته‌های آینده با کمک بانک مرکزی بازار ثبات پیدا کند، اما فعلاً هیچ کمکی برای تخصیص ارز صورت نگرفته است. برای واردکننده فرقی نمی‌کند چه نوع ارزی بگیرد و چه حمایتی شود، اما مصرف‌کننده ضرر خواهد کرد.»

او با گلایه از قوانین خلق‌الساعه که به التهاب بازار موبایل منجر می‌شود، تأکید کرد تلفن همراه یک کالای اساسی است: «امیدواریم در سال 1402 یک سری قوانین اصلاح شود.»

این عضو انجمن واردکنندگان موبایل به اخبار غیرموثق در رابطه با آزادسازی واردات تجاری آیفون 14 اشاره کرد و گفت به این موضوع امیدوار نیست.

مدیرعامل تکنولایف

وی همچنین با تأکید بر اینکه کسب‌وکارهای آنلاین به مردم خدمت کرده و به نفع آن‌هاست، گفت: «حاکمیت باید دید متفاوتی به این بستر داشته باشد و این ارزش‌آفرینی را که توسط بخش خصوصی ایجاد شده است، ببیند.»

انحصار؛ مهم‌ترین دغدغه کشور

مدیرعامل رایانه کمک با اشاره به اینکه بستر ارتباطات بین‌المللی در کشور مختل است، اظهار داشت در تعامل بین‌الملل، اولین موضوع ارتباط است: «ما نه ارتباط و نه بستری برای معامله و تبادل پول داریم. آن طرف آبی‌ها هم (شرکت‌های بین‌المللی) تمایلی برای معامله با ما ندارد. چون نمی‌شود از آن‌ها خواست نقدی یا با ارز دیجیتال پرداخت کنند.»

او در ادامه از انحصار پیش‌آمده در کشور گلایه کرد و آن را مهم‌ترین دغدغه در کشور دانست: «در حوزه فناوری انحصار زیاد داریم. البته شورای رقابت بسیار به نفع ماست و نمی‌دانم چرا شرکت‌های حوزه فناوری زیاد از توانایی این شورا استفاده نمی‌کنند.»

ناصرآبادی اعتقاد دارد در کشور قانون هست، اما مشکل در بحث اجراست.

«وزارتخانه‌ها نمی‌توانند خارج از چهارچوب قانونی فعالیت کنند»

عضو کارگروه اقتصاد دیجیتال در پاسخ به گلایه‌های مطرح‌شده نسبت به وضعیت اینترنت اظهار داشت تنها دو پلتفرم محدود شده و مشکلاتی هم در بحث دسترسی VPNهاست و اینترنت قطع نیست.

بررسی چالش قطع اینترنت برای کسب و کارها

او تأکید دارد همان‌طور که شرکت‌های بخش خصوصی خارج از چهارچوب قانونی نمی‌توانند فعالیت کنند، این موضوع برای وزارتخانه‌ها هم صادق است:

«این تصمیم (محدودسازی اینستاگرام و واتس‌اپ) را شورای امنیت کشور تحت اختیارات قانونی که دارد، گرفته است. دلیل آن هم حوزه‌های فنی نبوده و به‌خاطر اتفاقات جاری کشور بوده است. وزارت ارتباطات نه در این جلسات مشارکت و نه نقش تصمیم‌گیر داشته و تنها متولی فنی است.»

یوسف‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت اکوسیستم نیاز به برنامه‌ریزی از قبل دارد تا دستاوردهایش به ثمر بنشیند: «اکوسیستم نوآوری ما نسبت به دنیا عقب نیست. دولت باید به تسهیل روندها و فرایندها کمک کند. کارگروه ویژه هم برای توسعه این اکوسیستم شکل گرفته و اهداف کوتاه‌مدت آن رفع موانع کسب‌وکارها است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی