ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

امروز در فضا: جیمز هی انتشارات امواج رادیویی از خورشید را کشف کرد

۲۷ فوریه ۱۹۴۲، یک فیزیکدان انگلیسی به نام جیمز استنلی هی، به‌طور تصادفی متوجه شد که منبع اختلال‌ها در سیگنال‌های رادیویی، خورشید است.

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۸ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

۲۷ فوریه ۱۹۴۲، یک فیزیکدان انگلیسی به‌نام جیمز استنلی هی، به‌طور تصادفی متوجه شد که خورشید امواج رادیویی ساطع می‌کند.

تلاش‌ها برای اثبات امواج رادیویی خورشید

ادیسون قرن‌ها پیش تلاش کرد تا با آزمایشات و اکتشافات آن دوره اثبات کند که خورشید نیز امواج رادیویی منتشر می‌کند. اما با وجود اینکه عقیده‌اش درست بود، کشف این امواج ۵۲ سال دیگر طول کشید. تلاش‌ها بعد از کارهای ادیسون نیز ادامه داشت، اما به‌ دلایلی هر بار با شکست مواجه می‌شد.

گیرنده‌های آشکارساز تابش‌های رادیویی خورشید نیاز به حساسیت کمی دارند و یون‌کره‌های زمین نیز این تابش‌ها را مسدود می‌کرد.

در سال ۱۹۳۹ نیز دو محقق ژاپنی، مینورو ناکاگامی و کنیچی میا، جهت اختلالات رسیده با طول‌موج‌های ۱۷ و ۲۳ متر را اندازه‌گیری کردند. اگرچه طول موج منبع با خورشید منطبق بود، آن‌ها به‌ اشتباه تصور کردند که منبع تشعشعات در درون و یا نزدیک لایه‌ یون‌کره‌ زمین است.

کشف اتفاقی انتشارات رادیویی

جنگ‌ جهانی دوم و اهمیت استفاده از رادار بار دیگر توجه دانشمندان را به نجوم رادیویی معطوف ساخت. از آن پس، ساخت ابزارهایی که انسان را قادر به رصد جهان رادیویی می‌ساخت، پیشرفت کرد و امروزه تلسکوپ‌های رادیویی زیادی مشغول به‌کارند.

تصویری از جیمز استنلی هی در سال ۱۹۶۴.

یکی از مشکلاتی که منجمان رادیویی با آن رو‌به‌رو هستند، تداخل این امواج با امواج رادیویی دست‌ساز بشر و همچنین امواج رادیویی است که با جو زمین برخورد می‌کنند و به‌دلیل تغییر فاز، موجب ایجاد اختلال در کار تلسکوپ‌های رادیویی می‌شوند. به‌ همین دلیل، رادیو تلسکوپ‌ها در ارتفاعاتی که جو رقیق‌تری دارند و مکان‌هایی که از شهرهای صنعتی دور هستند، نصب می‌شوند.

جیمز هی در اواسط جنگ جهانی دوم برای گروه تحقیقات عملیاتی ارتش کار می‌کرد. کار او یافتن راه‌هایی برای جلوگیری از پارازیت آلمان نازی در رادارهای بریتانیا بود.

او گزارش‌هایی دریافت کرد مبنی‌بر اینکه رادارهای ضدهوایی دچار پارازیت صوتی شدیدی شده‌اند. به‌عبارت دیگر، سیگنال‌های فرکانس رادیویی خارجی با توانایی رادارها در کارکرد تداخل داشتند. هنگامی که او سیگنال‌ها را بررسی کرد، متوجه شد که آن‌ها از نازی‌ها نمی‌آیند و منشأ آن‌ها خورشید است. به‌طور خاص، آن‌ها از یک لکه فعال خورشیدی منتشر می‌شدند.

در منظومه‌ شمسی، بزرگ‌ترین منبع رادیویی خورشید است. حرارت نسبتاً بالا و میدان مغناطیسی قوی خورشید عوامل تولید امواج رادیویی در آن محسوب می‌شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی