ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

لامبورگینی
اخبار خودرو

مشخصات فنی پرچمدار جدید لامبورگینی منتشر شد؛ پیشرانه‌ای با 1001 اسب بخار قدرت

لامبورگینی به مناسبت شصتمین سالگرد تأسیس، امسال از جانشین اونتادور رونمایی خواهد کرد. این خودرو پیشرانه‌ای 1001 اسب بخاری خواهد داشت.

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۰

لامبورگینی به‌زودی از پرچمدار جدید خود رونمایی می‌کند. این خودرو که فعلاً با کد LB744 شناخته می‌شود، از یک پیشرانه پیشرفته بهره خواهد برد. کمپانی ایتالیایی در آستانه رونمایی از این خودرو، مشخصات اصلی قوای محرکه آن را منتشر کرده است. طبق اطلاعیه رسمی، پیشرانه این سوپراتومبیل از نوع هیبریدی شارژی است و شامل یک موتور 6.5 لیتری V12 جدید و سه موتور برقی می‌شود. مجموع قدرت این پیشرانه 4 موتوره به 1001 اسب بخار می‌رسد.

آن‌طور که لامبورگینی اعلام کرده، در کنار پیشرانه، گیربکس هشت‌سرعته و دوکلاچه LB744 نیز جدید است. سه موتور برقی این سوپراتومبیل توسط پک باتری لیتیوم یونی تغذیه می‌شوند. این باتری ظرفیتی برابر با 3.8 کیلووات ساعت دارد و مهندسان آن را در تونل گیربکس و مابین جایگاه راننده و سرنشین کناری تعبیه کرده‌اند.

لامبورگینی

در رابطه با زمان رونمایی از پرچمدار جدید لامبورگینی اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما سنت‌آگاتایی‌ها تأکید کرده‌اند برای گرامیداشت شصتمین سالگرد تأسیس کمپانی، به‌زودی از آن پرده‌برداری می‌کنند. لامبورگینی این خودرو را اولین خودروی برقی‌شده با پرفورمنس بالا نامیده است.

قوی‌ترین موتور 12 سیلندر تاریخ لامبورگینی

موتور 6.5 لیتری V12 موجود در سوپراتومبیل LB744 تنفس طبیعی است و می‌توان آن را نسخه ارتقایافته از موتور V12 قبلی لامبورگینی دانست. این موتور در مقایسه با موتور قبلی، قدرت بیشتر و وزن کمتری دارد. ازجمله تغییرات اعمال‌شده، باید به مواردی مثل بازطراحی داکت‌های مکش هوا، سیستم احتراق جدید با افزایش نسبت ضریب تراکم و بهبود انتقال جریان گازهای اگزوز اشاره کنیم.

با این بهینه‌سازی‌ها، خروجی موتور بنزینی با 814 اسب بخار قدرت در دور 9250 و 725 نیوتن‌متر گشتاور در دور 6750 برابر است. با چنین ارقامی حالا این موتور، قوی‌ترین موتور 12 سیلندر تاریخ لامبورگینی محسوب می‌شود. بد نیست بدانید در مقایسه با موتور اونتادور SVJ، این موتور 55 اسب بخار قدرت بیشتری تولید می‌کند. از لحاظ وزن نیز باید گفت که موتور جدید لامبورگینی 218 کیلوگرم وزن دارد که 17 کیلوگرم سبک‌تر از موتور قبلی است.

لامبورگینی

در پرچمدار جدید لامبورگینی نیز موتور V12 در قسمت میانی شاسی نصب خواهد شد. با این تفاوت که زاویه آن 180 درجه تغییر پیدا خواهد کرد. همان‌گونه که در ابتدا نیز اشاره کردیم، این موتور با سه موتور الکتریکی همکاری می‌کند. یکی از این موتورها در عقب روی گیربکس هشت‌سرعته نصب می‌شود؛ دو موتور دیگر روی محور جلو قرار می‌گیرند.

بهره‌مندی هر چهار چرخ از نیروی پیشرانه

نیروی تولیدی موتور V12 بنزینی فقط به‌سمت چرخ‌های محور عقب ارسال می‌شود. چرخ‌های محور جلو نیز نیروی تولیدی توسط دو موتور الکتریکی را دریافت می‌کنند. بااین‌حساب باید گفت هر چهار چرخ سوپراتومبیل جدید لامبورگینی متحرک خواهند بود. این خودرو به سیستم توزیع گشتاور پیشرفته مجهز است و توانایی انتقال قدرت به هر چهار چرخ در حالت تمام الکتریکی را دارد.

لامبورگینی

هر یک از سه موتور برقی پیشرانه جدید لامبورگینی، 148 اسب بخار قدرت و 18.5 کیلوگرم وزن دارد. گشتاور تولیدی هر کدام از دو موتور موجود روی محور جلو 350 نیوتن متر گشتاور است؛ اما موتور موجود روی محور عقب 150 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. در ابتدا نیز اشاره کردیم که مجموع قدرت این پیشرانه به 1001 اسب بخار می‌رسد. با این خروجی شگفت‌انگیز، LB744 اولین پرچمدار تولید انبوه لامبورگینی با قدرتی چهار رقمی لقب می‌گیرد.

کاهش 30 درصدی آلایندگی در پرچمدار جدید لامبورگینی

باتری لیتیوم یونی 3.8 کیلووات‌ساعتی طول، عرض و ارتفاعی به‌ترتیب برابر با 1550، 240 و 301 میلی‌متر دارد. سرعت شارژ این باتری با منبع تغذیه بیرونی 7 کیلووات است و 30 دقیقه طول می‌کشد تا باتری پر شود. اما موتور V12 در عرض 6 دقیقه این باتری را به‌طور کامل شارژ می‌کند.

جانشین اونتادور از فناوری بازیابی انرژی ترمز نیز پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین هنگام ترمزگیری نیز باتری آن شارژ می‌شود. لامبورگینی در رابطه با مسافت قابل‌پیمایش در حالت تمام الکتریکی حرفی به میان نیاورده است، ولی با توجه به ظرفیت باتری نباید انتظار رقم بالایی را داشت. این کمپانی البته اعلام کرده است که باتری موجود میزان تولید دی‌اکسیدکربن پیشرانه را در مقایسه با موتور اونتادور Ultimae تا 30 درصد کاهش می‌دهد.

لامبورگینی

تعویض سریع‌تر دنده‌ها با گیربکس جدید

پرچمدار جدید لامبورگینی از گیربکس جدید سود می‌برد. این گیربکس هشت‌سرعته دو‌کلاچه در پشت خودرو قرار دارد که یادآور میورای 1966 است. از نظر ابعاد، این گیربکس نسبتاً کوچک است و فضایی برابر با 560، 750 و 580 میلی‌متر را اشغال می‌کند. این گیربکس که توسط مهندسان لامبورگینی توسعه پیدا کرده، نسبت به گیربکس هفت‌سرعته دوکلاچه قبلی، سبک‌تر و سریع‌تر است. همچنین به‌خاطر ابعاد کوچک‌تر و انتقال آن به جایگاهی عقب‌تر، فضای کابین بیشتر شده. این گیربکس از قابلیت دنده معکوس پیوسته پشتیبانی می‌کند و راننده می‌تواند با نگه‌داشتن پدال سمت چپ، دنده‌ها را پشت‌سر‌هم کم کند.

نکته عجیب اینکه گیربکس جدید لامبورگینی دنده عقب ندارد. حتماً خواهید پرسید که پس حرکت به‌سمت عقب چطور ممکن می‌شود؟ در پاسخ باید گفت موتورهای برقی زحمت این کار را می‌کشند!

لامبورگینی از معرفی پرچمدار جدید خود در آینده نزدیک خبر داده است. این خودرو اکنون درحال گذراندن تست‌های جاده‌ای است و برخی از عکاسان موفق به شکار تصاویر جاسوسی آن شده‌اند. برای استقبال از این مدل، لامبورگینی کمپینی را از چند وقت پیش آغاز کرده و احتمالاً تا زمان رونمایی به انتشار تیزرها ادامه خواهد داد. برخی از جزئیات طراحی این خودرو پیش‌تر در طرح‌های مربوط به پتنت‌ها آشکار شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی