ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Space Pioneer
نجوم و فضا

دستاورد شرکت خصوصی چینی Space Pioneer؛ موفقیت در رسیدن به مدار در اولین تلاش

استارتاپ خصوصی Space Pioneer چین به اولین شرکتی تبدیل شد که در اولین پرتاب رسمی خود راکتش را به مدار می‌رساند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۳

شرکت چینی Space Pioneer در جدیدترین مأموریت خود دو دستاورد مهم داشته است. این شرکت به اولین استارتاپ خصوصی چین تبدیل شده که در اولین آزمایش رسمی راکت خود را به مدار رسانده است. به‌علاوه، آن‌ها اولین شرکت چینی هستند که با راکت سوخت مایع به مدار رفته‌اند.

به‌ گزارش SpaceNews، شرکت Space Pioneer دوم آوریل (13 فروردین‌ماه) ساعت 4:48 بامداد به وقت محلی راکت «تیانلونگ-2» را پرتاب کرد. این راکت حامل یک ماهواره کوچک بود که به مدار خورشیدهمگام می‌رود و برای آزمایش قابلیت‌های حسی از راه دور استفاده می‌شود.

این شرکت که رسماً با نام Beijing Tianbing Technology Co ثبت شده است، اولین شرکت چینی محسوب می‌شود که با سوخت مایع راکت پرتاب کرده است. تیانلونگ-2 از کروزن اکسیژن مایع استفاده می‌کند و به‌ همین خاطر می‌تواند کنترل بیشتری روی قدرت پیشرانش خود داشته باشد و از راکت برای استفاده مجدد بهتر بهره بگیرد.

این پرتاب گواهی دیگر بر قابلیت‌های روبه‌رشد چین در صنعت فضاست. این مسئله به‌خصوص در بخش خصوصی اهمیت دارد که پکن از سال 2014 تصمیم گرفت انحصار خود را از آن بردارد. Space Pioneer در سال 2018 تأسیس شد و از آن زمان تاکنون حدود 438 میلیون دلار جذب سرمایه داشته است.

Space Pioneer روی راکت بعدی خود کار می‌کند

این شرکت حالا برای پرتاب تیانلونگ-3 آماده می‌شود که راکتی بزرگ‌تر با سوخت مایع است. این راکت دارای بخش مرحله اولی با امکان استفاده مجدد شبیه به راکت فالکون 9 اسپیس‌ایکس است. تیانلونگ-3 می‌تواند 15 تن بار را به مدار پایینی زمین ببرد. این شرکت امیدوار است که در اولین پرتاب حداکثر 60 ماهواره را به مدار برساند.

Space Pioneer در نظر دارد که تا اوایل سال 2024 برای اولین پرتاب راکت تیانلونگ-3 آماده شود. این شرکت می‌خواهد از سال 2025 حدود 12 پرتاب سالانه داشته باشد.

ماه گذشته شکرت آمریکایی Relativity Space هم راکت سوخت مایع خود را پرتاب کرد. اما خرابی یکی از موتورهای این راکت که با چاپگر سه‌بعدی ساخته شده بود، باعث شد این مأموریت ناکام بماند و راکت به مدار نرسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی