ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Google I/O 2023
نرم افزار و اپلیکیشن

هر آنچه از کنفرانس Google I/O 2023 انتظار داریم

در رویداد Google I/O 2023 با جدیدترین محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری گوگل روبه‌رو خواهیم شد.

احمدرضا فرهبد
نوشته شده توسط احمدرضا فرهبد | ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۰

کنفرانس Google I/O 2023 چند روز دیگر و در تاریخ 20 اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد و غول فناوری آمریکایی طبق روال سال‌های گذشته جدیدترین نسخه محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اکوسیستم خود را در این رویداد معرفی خواهد کرد که جدیدترین نسخه اندروید مهم‌ترین آن‌هاست.

رویداد Google I/O 2023، یکی از مهم‌ترین رویدادهای سالیانه دنیای فناوری، در تاریخ ۱۰ مه (۲۰ اردیبهشت‌ماه) آغاز می‌شود و برخلاف سال‌های گذشته، تنها یک روز در آمفی‌تئاتر ساحلی در شهر مانتین ویوی کالیفرنیا برگزار می‌گردد. عموم مردم می‌توانند این رویداد جذاب را آنلاین تماشا کنند. در این مطلب فهرست مورد انتظارترین محصولاتی را که گوگل احتمالاً در مهم‌ترین رویداد سالیانه خود رونمایی خواهد کرد، بیان کنیم.

البته گوگل هنوز هیچ اطلاعات رسمی در مورد محصولاتی که در این رویداد رونمایی خواهد کرد، ارائه نکرده و فهرست ارائه‌شده در این مطلب براساس شایعات و اطلاعات غیررسمی منتشرشده، تهیه شده است.

اندروید ۱۴

اندروید ۱۴

نسخه‌های پیش‌نمایش توسعه‌دهنده اندروید ۱۴ و همچنین نسخه بتای عمومی آن اکنون منتشر شده. کاربران گوشی‌های پیکسل گوگل که از این نسخه از اندروید پشتیبانی می‌کند، می‌توانند هم‌اکنون آن را روی گوشی‌های خود نصب کنند؛ بنابراین انتظار می‌رود در رویداد I/O امسال تنها قابلیت‌های جدید جدیدترین نسخه اندروید معرفی شوند.

اکنون اندروید ۱۴ و ۱۳ تفاوت اساسی با یکدیگر ندارند و احتمالاً گوگل قصد دارد انتشار آپدیت‌های جدید اندروید ۱۴ را به رویداد Google I/O موکول کند.

مشخص نیست گوگل در روز رویداد برای جدیدترین نسخه اندروید چه برنامه‌ای دارد؛ اما احتمالاً نسخه بتای جدید آن را همراه با تعدادی از ویژگی‌های جدید رونمایی خواهد کرد. چنانچه گوگل طبق زمان‌بندی اندروید ۱۴ عمل کند، احتمالاً نسخه پایدار رسمی آن را در ماه اوت منتشر خواهد کرد.

گوشی پیکسل ۷a

گوشی پیکسل ۷a

اکنون اطلاعات زیادی در مورد ظاهر گوگل پیکسل ۷a (تصویر رندر بالا، تصویر منتشرشده کنونی از این گوشی است) و مشخصات آن منتشر شده. طبق اطلاعات منتشرشده، این گوشی دارای قابلیت پشتیبانی از شارژ بی‌سیم (البته با توان بسیار پایین ۵ وات) و نمایشگر ۹۰ هرتزی است. این دو ویژگی تاکنون در هیچ یک از گوشی‌های سری a پیکسل وجود نداشته.

احتمالاً مشخصات گوگل پیکسل ۷a مانند مشخصات گوگل پیکسل 6a است. انتظار داریم این گوشی با تراشه تنسور G2 و دوربین دوگانه با لنز اصلی ۶۴ مگاپیکسل عرضه شود. ظاهراً گوگل برای کاهش قیمت این گوشی، از قاب پلاستیکی برای پشت آن استفاده کرده است. متأسفانه احتمالاً پیکسل 7a قیمت بالایی دارد و به‌عنوان یک گوشی پیکسل سری a گران‌قیمت خواهد بود. طبق شایعات، قیمت گوشی جدید گوگل در آمریکا ۴۹۹ دلار خواهد بود. احتمالاً گوگل در حین رویداد I/O، گوشی‌های موجود را پیش‌فروش خواهد کرد و انتظار می‌رود عرضه آن‌ها نیز به‌زودی آغاز شود.

گوشی پیکسل فولد

گوشی پیکسل فولد

بیش از یک سال است که شاهد انتشار شایعات و اطلاعات درزشده در مورد این گوشی هستیم و در I/O امسال، گوگل نخستین گوشی تاشوی خود را معرفی خواهد کرد. گوگل به‌تازگی تیزری از این گوشی هوشمند منتشر کرده است که طراحی آن را به نمایش می‌گذارد.

ظاهراً گوگل پیکسل فولد نسبت به گلکسی زد فولد، اندازه کوچک‌تری داشته و برخی از المان‌های طراحی گوگل پیکسل 7a در این گوشی نیز وجود دارد. تقریباً مطمئن هستیم تنسور G2 در این گوشی هم استفاده شده است و مشخصات گوشی‌های رده‌بالا را دارد. در I/O امسال شاهد رونمایی از پیکسل فولد و مشخص‌شدن تمام جزئیات آن خواهیم بود.

گوشی‌های پیکسل ۸ و ۸ پرو

گوشی‌های پیکسل ۸ و ۸ پرو

گوگل در I/O 2022 با معرفی رسمی گوشی‌های پیکسل سری ۷ همگان را متعجب کرد؛ البته این گوشی‌ها را تنها نمایش داد و حتی تلویحاً اطلاعاتی در مورد ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن بیان کرد؛ اما هیچ اطلاعاتی در مورد مشخصات، قیمت و تاریخ عرضه گوشی بیان نکرد؛ احتمالاً شرکت در Google I/O 2023 در مورد گوشی‌های پیکسل ۸ هم همین کار را خواهد کرد و هنوز مشخص نیست برای آن‌ها چه برنامه‌ای دارد.

احتمالاً شرکت در I/O پیش رو این گوشی‌ها را نمایش می‌دهد، برخی از مشخصات آن‌ها را بیان می‌کند و در هنگام بیان زمان معرفی رسمی آن‌ها، از عبارت آشنای «در همین سال» استفاده می‌کند.

تبلت پیکسل

تبلت پیکسل

از زمان I/O 2022 اطلاعاتی در مورد تبلت پیکسل منتشر شده است. در آن رویداد، گوگل این محصول خود را نمایش داد و اعلام کرد عرضه آن از سال ۲۰۲۳ آغاز خواهد شد. مدتی بعد شرکت تأیید کرد که تبلت آن یک پایه به‌عنوان وسیله جانبی دارد که کاربران با استفاده از آن می‌توانند زمانی که از این محصول به‌عنوان تبلت استفاده نمی‌کنند، آن را به یک نمایشگر هوشمند تبدیل کنند.

به‌هرحال گوگل از آن زمان تاکنون در مورد این گجت خود سکوت کرده است، اما طبق شایعات، قطعاً این محصول در Google I/O 2023 رونمایی می‌شود. شایعات حاکی از آن هستند که به‌احتمال‌زیاد پیش‌فروش تبلت گوگل از ۱۰ مه سال میلادی جاری آغاز شده و احتمالاً عرضه آن هم از چند روز یا چند هفته بعد شروع می‌شود. همچنین طبق شایعات، احتمالاً پایه تبلت نیز همراه با آن عرضه می‌شود.

ساعت پیکسل واچ ۲

ساعت پیکسل واچ ۲

از میان محصولات معرفی‌شده در این فهرست، کمترین اطمینان در مورد مشخصات مربوط به پیکسل واچ ۲ است. در I/O سال گذشته شاهد رونمایی معرفی اولیه نخستین ساعت هوشمند گوگل، یعنی پیکسل واچ بودیم؛ بنابراین ممکن است امسال هم گوگل ساعت هوشمند خود را در این رویداد معرفی کند. تاکنون هیچ شایعه‌ای در مورد پیکسل واچ ۲ منتشر نشده است؛ البته این موضوع به‌معنای معرفی نشدن این محصول در Google I/O 2023 نیست؛ اما از سوی دیگر نشانه بعید بودن این اتفاق است. سال گذشته هم تقریباً شایعه‌ای در مورد تبلت پیکسل منتشر نشد؛ اما در I/O ۲۰۲۲ معرفی شد؛ بنابراین هر چیزی ممکن است.

البته حتی اگر در رویداد I/O امسال اطلاعاتی در مورد پیکسل واچ 2 ارائه شود، تقریباً مطمئن هستیم حداقل تا سه‌ماهه پایانی سال میلادی جاری به‌طور کامل معرفی نخواهد شد.

سایر اتفاقات مورد انتظار

گوگل احتمالاً علاوه بر معرفی سخت‌افزارهای بیان‌شده در این فهرست، در سایر حوزه‌ها نیز محصولاتی را معرفی خواهد کرد که به شرح زیر هستند:

  • هوش مصنوعی: امسال فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی (مخصوصاً مدل‌های زبانی بزرگ یا LLM ها)، ترند شده و غول‌های فناوری نرم‌افزاری جهان نسخه‌های مختلفی را از چت‌بات‌های هوش مصنوعی ارائه کرده‌اند.

گوگل هم برای ورود به میدان رقابت و پاسخ به Chat-GPT، یکی از محبوب‌ترین مدل‌های هوش مصنوعی ۲۰۲۳، گوگل بارد را منتشر کرد. انتظار می‌رود امسال به‌روزرسانی‌های جدیدی از این ابزار هوش مصنوعی منتشر شود. همچنین بحث‌های زیادی در مورد نحوه استفاده گوگل از مدل‌های زبانی بزرگ در زمینه‌های مختلف در آینده وجود دارد.

  • معرفی ترفندهای جدید برای سرویس‌ها: گوگل همیشه در رویدادهای I/O ترفندهای جدیدی برای محبوب‌ترین سرویس‌های خود معرفی می‌کند. انتظار داریم امسال هم اخبار جدیدی در مورد جیمیل، گوگل مپ، موتور جستجوی گوگل و سایر سرویس‌ها اعلام شود.
  • سرگرمی: انتظار نداریم گوگل پلتفرم استریم جدیدی معرفی کند؛ اما معرفی ویژگی‌های جدید برای هر دو سیستم‌عامل اندروید تی وی و گوگل تی وی بسیار محتمل است. حتی ممکن است ویژگی‌های جدیدی برای یوتوب نیز معرفی شود.
  • حریم خصوصی و امنیت: مطمئناً رویداد I/O بدون صحبت‌های گوگل در مورد مسائل مختلف مرتبط با حفظ حریم خصوصی و امنیت به پایان نخواهد رسید؛ مخصوصاً در عصر هیجان‌انگیز اما خطرناک کنونی که همه‌چیز با هوش مصنوعی و مدل‌های بزرگ زبان طبیعی احاطه شده است؛ انتظار داریم گوگل در این رویداد، بیش از هر زمان دیگری در مورد موضوعات مذکور صحبت کند.

تماشای آنلاین I/O

تماشای آنلاین I/O

تماشای آنلاین I/O رایگان و برای عموم امکان‌پذیر است. برای مشاهده این رویداد تنها باید به وب‌سایت Google I/O مراجعه کنید و پس از کلیک روی دکمه Learn about I/O یا لمس آن، مراحل لازم برای تماشای این رویداد را انجام دهید. دیجیاتو این رویداد را به‌صورت زنده پوشش خواهد داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی