ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نویز پس زمینه
سلامت

پژوهشگران: حتی کم‌ترین صدای ترافیک هم می‌تواند عملکرد کاری افراد را به‌طور چشمگیری کاهش دهد

دانشمندان می‌گویند صداهای نویز پس‌زمینه حتی در سطوح کم می‌تواند تمرکز افراد را به‌هم بریزد و روی عملکردشان اثر منفی بگذارد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۰

با افزایش تراکم جمعیت در شهرها، ساختمان‌ها فاصله کمتری با جاده‌ها پیدا کرده‌اند. درنتیجه حالا به‌راحتی می‌توان صدای نویز جاده‌ها را در داخل اتاق‌ها شنید. محققان می‌گویند این نویز حتی در مقادیر کم می‌تواند اثر منفی چشمگیری روی عملکرد کاری افراد داشته باشد.

پژوهشگران دانشگاه فناوری چالمرز سوئد مطالعه‌ای را در آزمایشگاه انجام دادند تا اثر نویزهای زمینه بر قدرت تمرکز افراد را بررسی کنند. آن‌ها در یک آزمایش از چند نفر خواستند تا به صفحه کامپیوتر نگاه کنند و به برخی حروف واکنش نشان دهند. درنهایت عملکرد آن‌ها ارزیابی شد.

محققان می‌گویند در پایان کار، افرادی که در پس‌زمینه محیط صدای نویز ترافیک را می‌شنیدند، عملکرد بسیار ضعیف‌تری در این آزمایش داشتند و نسبت به گروه کنترل احساس می‌کردند که آزمایش سخت‌تر است.

«لئون مولر»، دانشجوی دکترای واحد آکوستیک کاربردی در دپارتمان معماری و مهندسی شهری دانشگاه چالمرز می‌گوید: «آنچه درباره مطالعه ما منحصربه‌فرد بوده، این است که توانستیم نشان دهیم نویزی در سطح 40 دسی‌بل که معادل سطح نویز عادی یک دفتر کار یا آشپزخانه معمولی است هم می‌تواند موجب افت عملکرد شود.»

نویز ترافیک

صدای پس‌زمینه در این آزمایش شامل دو فایل صوتی بود. در یکی از این فایل‌ها صدای عبور کامیون‌ها از فاصله 10 متری و در دیگری از فاصله 50 متری شبیه‌سازی شده بود. البته هر دو فایل برای سطح نویز 40 دسیبل در داخل ساختمان اصلاح شده بودند.

تغییرات صدا در نویز پس‌زمینه می‌تواند آزاردهنده‌تر باشد

مولر می‌گوید: «صدایی که عبور نزدیک [کامیون] را شبیه‌سازی کرده بود و تغییرات صدا بیشتر به گوش می‌رسید، معمولاً همان فایلی بود که بیشتر شرکت‌کنندگان را آزار می‌داد.»

این پژوهش تأکید می‌کند که نویز ترافیک می‌تواند چه اثر بسزایی بر سلامت و بازدهی کاری افراد داشته باشد. در سال‌های اخیر فاصله میان جاده‌ها و خانه‌های نوساز در سوئد کاهش پیدا کرده و بر این شرایط دامن زده است.

مدل‌سازی‌های محققان همین دانشگاه در پژوهشی دیگر نشان داده که نویز فرکانس پایین عمدتاً توسط ترافیک سنگین در سرعت‌های کم تولید می‌شود و حتی با کمک پنجره‌ها و ساختمان‌های عایق‌شده نمی‌توان از ورود آن به داخل محیط جلوگیری کرد. به عبارت دیگر، حتی کاهش سرعت حرکت اتومبیل‌ها هم نمی‌تواند راهکاری برای حل این مشکل باشد و محاسبات نشان داده است که نویز داخلی می‌تواند در این سرعت‌ها بیشتر شود.

نتایج این دو پژوهش در مجله Journal of Environmental Research and Public Health و Building Acoustics منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی