ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیگار و سرطان
سلامت

پژوهش جدید: ترک سیگار در هر سنی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد

خطر ابتلا به سرطان ریه در افرادی که قبل از 50 سالگی سیگار را ترک می‌کنند، 57 درصد کاهش می‌یابد.

آزاد کبیری
نوشته شده توسط آزاد کبیری | ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۰

براساس یک پژوهش بزرگ، ترک سیگار در هر سنی به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند. همچنین بیشترین کاهش خطر ابتلا به سرطان پس از دهه اول ترک سیگار رخ می‌دهد. به گفته محققان، میزان ابتلا به سرطان در افرادی که حداقل 15 سال سیگار را ترک کرده‌اند، در مقایسه با افرادی که به سیگارکشیدن ادامه دادند، به نصف کاهش یافت.

براساس مقاله منتشرشده در JAMA، محققان کره‌ای در مدت 13 ساله این پژوهش دریافتند که خطر ابتلا به سرطان ریه در افرادی که قبل از 50 سالگی سیگار را ترک می‌کنند، در مقایسه با افرادی که به سیگارکشیدن ادامه می‌دهند، 57 درصد کاهش می‌یابد. افرادی که در سن 50 سالگی یا بالاتر از سیگار دست کشیدند، 40 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه را در این مدت تجربه کردند. همچنین بروز سرطان‌ ریه در این افراد 42 درصد، سرطان کبد 27 درصد، سرطان معده 14 درصد و سرطان روده بزرگ 20 درصد کاهش می‌یابد.

کاهش قابل‌توجه خطر ابتلا به سرطان با ترک سیگار

سیگار و سرطان

سرطان سالانه عامل بیش از یک چهارم کل مرگ‌ومیرها در بریتانیا است که سرطان ریه شایع‌ترین آنهاست. سیگار باعث ایجاد حداقل 15 نوع سرطان مختلف می‌شود که بر ریه‌ها، مثانه، معده، روده‌ها، کلیه‌ها و کبد تأثیر می‌گذارد. به‌طور کلی دخانیات بزرگ‌ترین عامل قابل پیشگیری سرطان و مرگ‌ومیر در این کشور است.

محققان می‌گویند:

«ترک سیگار، صرف‌نظر از سن شما، می‌تواند مزایای سلامتی قابل‌توجهی داشته باشد. خطر ابتلا به سرطان ریه در افرادی که پس از میانسالی سیگار را ترک می‌کنند در مقایسه با افرادی که به سیگارکشیدن ادامه می‌دهند، 40 درصد کمتر است. فکر نکنید برای ترک سیگار دیر شده است.»

این پژوهش دو نکته کلیدی را مطرح می‌کند؛ یکی اینکه ممکن است سال‌ها طول بکشد تا خطر سرطان در افرادی که ترک می‌کنند کاهش یابد. دیگری اینکه این کاهش برای کسانی که در سنین پایین‌تر سیگار را ترک می‌کنند بیشتر است.

محققان می‌گویند ترک سیگار در هر سنی مزیت خودش را دارد، اما اگر سیگاری‌های جوان‌تر بتوانند آن را ترک کنند، بیشتر عمرشان برمی‌گردد. محققان توصیه می‌کنند که افراد سیگاری حداقل سالی یک‌بار آن را ترک کنند و در مسیر ترک آن نیز از متخصصان کمک بگیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی