کاوشگر پارکر ناسا برای اولین‌بار از داخل یک طوفان خورشیدی سهمگین عبور کرد [تماشا کنید]

ناسا ویدیویی منتشر کرده است که برخورد اجرام خارج‌شده از تاج خورشید را با کاوشگر پارکر ناسا نشان می‌دهد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰

کاوشگر خورشید ناسا موسوم به «پارکر» چندی قبل از درون یکی از قدرتمندترین نمونه‌های خروج جرم از تاج خورشید (CME) عبور کرده و ویدیویی را از آن به ثبت رسانده است. این اتفاق نه‌تنها از نظر مهندسی دستاوردی بزرگ محسوب می‌شود، بلکه به اثبات یک نظریه 20 ساله درباره تعامل CME با غبار میان‌سیاره‌ای کمک می‌کند.

صفحه رسمی ناسا با انتشار ویدیویی از کاوشگر خورشیدی پارکر اعلام کرد که این فضاپیما در تاریخ 5 سپتامبر 2022 با یک طوفان خورشیدی شدید برخورد داشته و نتیجه‌های یافته‌های آن در یک مقاله منتشر شده است.

خروج جرم از تاج خورشید به پرتاب حجم زیادی از مواد از اتمسفر بیرونی خورشید یا همان تاج خورشید گفته می‌شود. این اجرام آن‌قدر قدرتمند هستند که می‌توانند ماهواره‌های موجود در مدار زمین و حتی دستگاه‌های مخابراتی روی سطح سیاره ما را مختل کنند. اما کاوشگر ناسا به سلامت از داخل این طوفان عبور کرده و با مشکلی روبه‌رو نشده است.

کاوشگر پارکر ناسا جاروشدن غبارهای فضایی توسط CME را نشان می‌دهد

از طرف دیگر، برخورد پارکر با این CME به محققان اجازه می‌دهد تا دینامیک تعامل اجرام خورشیدی با غبار میان‌سیاره‌ای را بررسی کنند. در گزارشی که در وب‌سایت ناسا منتشر شده، آمده است: «تعاملات میان CMEها و غبارها دو دهه پیش تئوریزه شده اما تاکنون دیده نشده بودند. حالا کاوشگر Parker Solar یک CME را دیده که شبیه به یک جاروبرقی، غبارهای سر راهش را جارو کرده است.»

ناسا می‌گوید این CME غبار میان‌سیاره‌ای را حدود 10 میلیون کیلومتر از خورشید دور کرده است. این اولین‌بار است که کاوشگر پارکر چنین پدیده‌ای را تجربه و مشاهده کرده.

این کاوشگر چهار بار از همین فاصله به دور خورشید چرخیده است، اما محققان تنها یک بار چنین پدیده‌ای را مشاهده کرده‌اند. درنتیجه حدس زده می‌شود که تخلیه غبار احتمالاً فقط از طریق قدرتمندترین CMEها رخ می‌دهد. درهرصورت، مطالعه در این زمینه می‌تواند به پیش‌بینی بهتر وضعیت آب‌وهوای فضایی کمک کند.

نتایج تحقیق حاضر در مجله The Astrophysical Journal منتشر شده است.