ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

متنوع ترین قطعات جانبی کامپیوتر در فروشگاه اینترنتی مقداد آی تی

اگر برای اولین بار به دنبال بستن یک سیستم کامپیوتر رومیزی خانگی باشید ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که قطعات اصلی و لوازم جانبی مورد نیاز برای این کار چه چیزهایی هستند؟ ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲ تیر ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

اگر برای اولین بار به دنبال بستن یک سیستم کامپیوتر رومیزی خانگی باشید ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که قطعات اصلی و لوازم جانبی مورد نیاز برای این کار چه چیزهایی هستند؟ برای تهیه‌ی یک سیستم کامپیوتر خانگی به قطعاتی اصلی مثل مادربرد، پاور، هارد، رم، کارت گرافیک، فن، بدنه‌ی کیس، مانیتور، کیبورد، ماوس کامپیوتر و اسپیکر نیاز دارید.

انواع متعددی از قطعات فوق با مشخصات مختلف در بازار وجود دارند و شما باید بدانید که سیستم مورد نیاز شما باید چه مشخصاتی داشته باشد. اگر مشخصات سیستمی که می‌خواهید ببندید، خیلی بالا باشد، هزینه‌ی بستن سیستم نیز برای شما خیلی بالا از آب در میاید و شاید عملا نیازی به چنین هزینه‌ای نداشته باشید. در طرف مقابل اگر سر کیسه را شل نکنید و بخواهید با مبلغ بسیار پایین یک سیستم کامپیوتر خانگی ببندید، شاید سیستمی که جمع می‌شود، ضعیف‌تر از آن باشد که نیازهای شما را برطرف کند.

در این مقاله می‌خواهیم به شما در جمع کردن یک سیستم کامپیوتر خانگی کمک کنیم. با ما همراه باشید.

برای بستن یک کیس کامپیوتر به چه قطعاتی نیاز دارید؟

مهم‌ترین بخش از سیستم کامپیوتر رومیزی شما، کیس کامپیوتر است که باید بیشترین بودجه را به آن اختصاص دهید. در زیر می‌خواهیم قطعاتی را که برای بستن کیس کامپیوتر به آن‌ها نیاز دارید به شما معرفی کنیم و نقش و اهمیت هر یک را برای شما توضیح دهیم.

بدنه‌ی کیس کامپیوتر

شاید کم اهمیت‌ترین بخش از سیستم کامپیوتر خانگی شما، بدنه‌ی کیس باشد. بدنه‌ی کیس تمامی قطعات اصلی کیس کامپیوتر را درون خودش نگه می‌دارد. تنها نکته‌ای که در هنگام خرید بدنه‌ی کیس باید به آن توجه داشته باشید، زیبایی و همخوانی آن با دکوراسیون داخلی شما است.

مادربرد

بخش اصلی و یکی از گران‌ترین قطعات هر کیس کامپیوتر، مادربرد یا برد مادر است که تمامی قطعات دیگر روی آن سوار می‌شوند. پیشنهاد ما به شما این است که حتما با کیفیت‌ترین مادربرد موجود در بازار را خریداری کنید زیرا این قطعه در صورتی که خراب شود، هزینه‌های زیادی روی دست شما خواهد گذاشت و ممکن است قطعات دیگر نیز آسیب بزند.

در هنگام خرید مادربرد باید دقت داشته باشید که کارت گرافیک و پردازنده‌ی مرکزی یا همان CPU با آن همخوانی داشته باشند.

حتی اگر قصد خرید یک کیس آماده را نیز دارید، باید به مادربرد آن توجه داشته باشید زیرا ممکن است بعدا نیاز به ارتقاء سیستم کامپیوتر رومیزی خود داشته باشید.

مادربرد تعیین کننده‌ی نوع قطعات دیگر کامپیوتر است. پیش از تصمیم‌گیری در رابطه با خرید مادربرد، باید مشخص کنید که می‌خواهید از چه نوع پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی استفاده کنید؟ در ادامه در رابطه با این قطعات نیز صحبت خواهیم کرد.

پردازنده‌ی مرکزی

پردازنده‌ی مرکزی (central processing unit) را می‌توان به مغز متفکر هر کامپیوتر تشبیه کرد. این قطعه، تمامی محاسبات و بسیاری از عملکردهای کامپیوتر شما را انجام می‌دهد. پیش از تصمیم‌گیری در رابطه با خرید CPU باید این سوال را از خود بپرسید که «بیشترین استفاده‌ی شما از کامپیوتر برای انجام چه کاری است»؟ قاعدتا هر چقدر کارهای بیشتر و سنگین‌تری با کامپیوتر خود انجام دهید، نیازمند یک پردازنده‌ی قوی‌تر با تعداد هسته‌ای بیشتر هستید. اما دقت داشته باشید که همه‌ی بودجه‌ی خود را به خرید پردازنده اختصاص ندهید زیرا قطعات دیگر نیز در سرعت و عملکرد کامپیوتر شما، نقش مهمی دارند.

دو برند اصلی CPU وجود دارد:

  • اینتل
  • AMD

پردازنده‌های این دو برند تفاوت‌های زیادی از نظر سرعت و عملکرد با هم دیگر ندارند ولی نوع پردازنده‌ای که انتخاب می‌کنید، تعیین کننده‌ی مادربردی است که می‌توانید برای کامپیوتر خود انتخاب کنید. اگر اطلاعاتی در این باره ندارید، بهتر است که این کار را به عهده‌ی یک فرد حرفه‌ای قرار دهید یا اینکه از کارشناسان مقداد آی تی برای این کار کمک بگیرید.

پردازنده‌ی گرافیکی یا کارت گرافیک

کار پردازنده‌ی گرافیکی (graphic processing unit) یا همان GPU که به کارت گرافیک نیز معروف است، با ایجاد تصاویر مرتبط می‌باشد. اگر می‌خواهید از PC خود فقط برای کارهای معمولی مثل وب‌گردی یا نهایتا، تماشای فیلم استفاده کنید، یک کارت گرافیک معمولی برای شما کافی است اما اگر قصد دارید یک سیستم گیمینگ ببندید، حتما بخش زیادی از بودجه‌ی خود را به خرید یک کارت گرافیک قوی اختصاص دهید. با این حال، دقت داشته باشید که برای کارهای سنگینی مثل گیمینگ، رم و CPU نیز اهمیت بسیار زیادی دارند. بنابراین، سعی کنید بخش اعظم بودجه‌ی خود را با دقت بین این سه قطعه پخش کنید.

به علاوه، در هنگام خرید GPU به رزولوشن مانیتور نیز دقت داشته باشید. اکثر کارت گرافیک‌های معمولی برای صفحه نمایش دارای کیفیت 1080p مناسبند اما اگر می‌خواهید خروجی تصویر شما 4K باشد، باید یک پردازنده‌ی گرافیکی بسیار قوی و جدید بخرید. نکات دیگری که در هنگام خرید کارت گرافیک باید به آن‌ها توجه داشته باشید عبارتند از نرخ رفرش مانیتور و میزان واتی که پاور کامپیوتر فرآهم می‌آورد. برندهای AMD و NVIDIA از بهترین تولید کنندگان کارت گرافیک هستند و به شما توصیه می‌کنیم که فقط یکی از این برندها را برای GPU خود انتخاب کنید.

رم

رم (RAM) یا حافظه‌ی موقت، نقش بسیار زیادی در سرعت و عملکرد کامپیوتر دارد. هر چه میزان رم بیشتر باشد، سرعت و عملکرد کامپیوتر شما در اجرای برنامه‌‌های مختلف به صورت همزمان، بهتر خواهد بود. یک رم دارای ظرفیت ۸ برای کاربردهای معمولی کفایت می‌کند اما اگر می‌خواهید یک سیستم برای گیمینگ یا کاربردهای سنگین دیگر ببندید، بهتر است که رم شما ۸ گیگابایتی یا بالاتر باشد. نکته‌ی مهم در مورد رم این است که به راحتی و به طور مؤثری قابل ارتقاء است. معمولا اکثر مادربردها دارای چندین اسلات برای اضافه کردن رم هستند و اگر در حال حاضر بودجه‌ای محدود دارید، می‌توانید سیستم خود را با یک رم ۴ گیگابایتی ببندید و بعدا با اضافه کردن رم‌های دیگر، حافظه‌ی کامپیوتر خود را به ۸ یا ۱۶ گیگابایت ارتقاء دهید.

هارد

یکی دیگر از قطعات بسیار مهم هر کامپیوتر، هارد است که در واقع محل نصب ویندوز، برنامه‌ها و ذخیره‌سازی فایل‌های شما است. دو نوع هارد وجود دارد:

  • هارد SSD
  • هارد معمولی

هاردهای SSD فاقد قطعات متحرک می‌باشند و عملکرد بسیار سریع‌تر و بهتری در مقایسه با هاردهای معمولی دارند. توصیه‌ی ما به شما این است که دو هارد روی کامپیوتر خود نصب کنید. یک هارد SSD با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت (یا بالاتر در صورتی که بودجه‌ی شما اجازه می‌دهد) برای نصب ویندوز و برنامه‌ها و یک هارد معمولی با ظرفیت مورد نیاز خود برای ذخیره‌سازی فایل‌ها.

برای اکثر کاربران امروزی، یک هارد یک ترابایتی برای ذخیره‌سازی فایل‌ها کافی است و به یاد داشته باشید که هارد هم قابل ارتقاء است و بعد می‌توانید در صورت نیاز، هارد کامپیوتر خود را ارتقاء دهید. به علاوه، امروزه سیستم‌های ابری مثل دراپ‌باکس و گوگل درایو، نیاز به ذخیره‌سازی فایل‌ها روی هارد کامپیوتر را به حداقل رسانده‌اند.

خرید قطعات جانبی کامپیوتر از فروشگاه مقداد آی تی

شما به غیر از کیس به مجموعه‌ای از لوازم جانبی مثل مانیتور، کیبورد، ماوس کامپیوتر و اسپیکر نیاز دارید تا سیستم PC خود را تکمیل کنید. بعضی از فروشگاه‌های آنلاین تمامی لوازم جانبی و قطعات کامپیوتر و البته کیس‌های آماده را عرضه می‌کنند. یکی از کامل‌ترین این فروشگاه‌های اینترنتی، مقداد آی تی است که تنوع بسیار زیادی را پیش روی شما می‌گذارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • amiiin
    amiiin | ۲ تیر ۱۴۰۰

    سلام.من عضو شدم که فقط اینو بگم: از این فروشگاه خرید نکنید که پشیمون میشید.😉 یکبار از این فروشگاه خرید کردم اعصاب برای من نزاشتن. پول من که دو ماه قفل شده بود به کنار چقدر از وقتم هدر رفت بابت سروکله زدن با پشتیبانی این فروشگاه. موفق باشید.

  • amiiin
    amiiin | ۲ تیر ۱۴۰۰

    سلام. من عضو شدم که فقط اینو بگم: از این فروشگاه خرید نکنید که پشیمون میشید.😉 یکبار از این فروشگاه خرید کردم اعصاب برای من نزاشتن. پول من که دو ماه قفل شده بود به کنار چقدر از وقتم هدر رفت بابت سروکله زدن با پشتیبانی این فروشگاه. موفق باشید.

مطالب پیشنهادی