ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

ویژگی ‌های پردازنده سرور dl380 g9

سرور HP DL380 G9 Server به پرفروش‌ترین سرور دنیا بدل شده است. سخت افزار قدرتمند این سرور، یکی از دلایل اقبال کاربران نسبت به این سرور بوده است. سرور G9 از پردازنده‌های اینتل و خانواده ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۹ آذر ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

سرور HP DL380 G9 Server به پرفروش‌ترین سرور دنیا بدل شده است. سخت افزار قدرتمند این سرور، یکی از دلایل اقبال کاربران نسبت به این سرور بوده است. سرور G9 از پردازنده‌های اینتل و خانواده پردازنده‌های Intel E5-2600v3/v4 بدون مشکل پشتیبانی می‌کند که دستیابی به هسته‌های پردازشی بیشتر و سرعت بالا در انجام محاسبات را نوید می‌دهد.

پشتیبانی از پردازنده‌های Intel E5 به این معناست که مصرف‌کنندگان می‌توانند از حافظه‌های DDR4 با سرعت 2400 MT/s استفاده کنند. البته این مسئله به مدل پردازنده و پیکربندی حافظه‌ای که قصد استفاده از آن‌را دارید بستگی دارد. حال اگر، از دو پردازنده در سرور DL380 G9 استفاده کنید به 44 هسته پردازشی منطقی دسترسی خواهید داشت.

نکته‌ای که باید در ارتباط با پردازنده‌های زئون اینتل به آن اشاره کنیم این است که هر نسخه از این پردازنده‌ها، بهبود عملکرد و مجموعه دستورهای پردازشی بیشتری برای انجام محاسبات در اختیار سرور قرار می‌دهند. در ادامه به برخی از ویژگی‌های پردازنده‌های اینتل اشاره می‌کنیم.

انعطاف پذیری در بارهای کاری با پردازنده سرور dl380 g9

همه شرکت‌ها با هدف برطرف کردن نیازهای فعلی و آینده خود برنامه‌ریزی می‌کنند که کلید دستیابی به چنین استراتژی، وجود زیرساخت منعطفی است که توانایی پیاده‌سازی چند ابری و پشتیبانی از هوش مصنوعی را داشته باشد و بتواند بارهای کاری زیاد را در هر زمانی مدیریت کند. پردازنده‌های سرور g9 می‌توانند تا 44 هسته (22 هسته به ازای هر پردازنده) ارائه دهند و به این ترتیب بارهای کاری را بین هسته‌های مختلف به درستی توزیع کرده و بهترین عملکرد را ارائه دهند. در سرور dl380 g9 امکان استفاده همزمان از دو پردازنده E5-2600 v3 و E5-2600 v4  وجود دارد که همین امر موجب شده ویژگی‌های بیشتری نظیر قابلیت پیشتیبانی از 3 ترابایت حافظه به سرور g9 اضافه شود.

فناوری Intel SGX در پردازنده‌های زئون E5

این پردازنده‌ها به فناوری قدرتمند دیگری که Intel SGX نام دارد تجهیز شده‌اند تا بتوانند از داده‌ها و کدهای اجرایی برنامه‌های کاربردی در هنگام استفاده از سرورها در لبه شبکه و ابر عمومی چند مستاجری به بهترین شکل محافظت کنند.

قابلیت مهم دیگری که پردازنده‌های نسل سوم Xeon Scalable اینتل ارائه می‌کنند، متعادل‌سازی کارآمد بارهای کاری است. این پردازنده‌ها به لطف حافظه کش بالایی که دارند، قادر هستند به شکل بهتری با حافظه اصلی ارتباط برقرار کرده و علاوه بر این، پهنای باند خوبی در ارتباط با عملیات ورودی/خروجی ارائه می‌کنند تا پردازش درخواست‌ها و بارهای کاری در دیتاسنترها و لبه‌های هوشمند با سرعت بیشتری انجام شود. همین مسئله باعث شده تا سرورهای dl380 g9 در زمینه فرآیندهای محاسباتی پیچیده‌ای مثل یادگیری ماشین و شبیه‌سازی‌های عمیق قدرتمند ظاهر شوند.

همان‌گونه که اشاره کردیم، پردازنده‌های نسل سوم از طیف گسترده‌ای از هسته‌های پردازشی در هر پردازنده در پیکربندی‌های چهار و هشت سوکتی پشتیبانی می‌کنند، به‌طوری که عملکرد، توان پردازشی و فرکانس‌های پردازنده در مقایسه با پردازنده‌های نسل قبلی به میزان قابل توجهی بهبود پیدا کرده است.

میزان مصرف انرژی و میزان حافظه در پردازنده اینتل زئون E5

میزان مصرف انرژی یکی از معیارهای مهم در بررسی عملکرد پردازنده‌هاست. مصرف انرژی بیشتر به معنی تولید گرمای بیشتر و در نتیجه نیاز به تجهیزات جانبی برای خنک نگه داشتن سرور یا محل نگهداری سرور است. پردازنده‌های سرور g9 در حالت idle، 90 وات انرژی مصرف می‌کنند که این میزان در حالت پرکاری، به 352 وات می‌رسد. جالب است بدانید که این میزان در سرورهای دل که از این نوع پردازنده استفاده می‌کنند به ترتیب 120 و 390 وات است که بهینگی سرورهای hp را در مصرف انرژی نشان دهد.

همچنین سرور hp dl380 g9 قابلیت پشتیبانی از رم‌های HPE Smart Memory را داراست. حافظه‌های رم DDR4 که بسته به پردازنده استفاده شده در سرور، می‌توانند سرعتی برابر با 1866، 2133 یا 2400 مگاهرتز ارائه دهند. همچنین ظرفیت کلی حافظه در این سرور با استفاده همزمان از دو پردازنده به 3ترابایت حافظه می‌رسد که برای رسیدگی به بارهای کاری در کسب و کارهای مختلف ایده‌آل است.

آشنایی با تکنولوژی‌های به کار رفته در زئون E5

ویژگی‌های پردازنده فقط به خصوصیات سخت افزاری محدود نمی‌شود بلکه باید تکنولوژی‌های گوناگونی که پردازنده قابلیت پشتیبانی از آن‌ها را دارد، بررسی کرد.

در ادامه برخی از تکنولوژی‌هایی که پردازنده سرور g9 به ان مجه زاست را بررسی می‌کنیم:

  1. Intel Turbo Boost Technology: فناوری Intel Turbo Boost به صورت پویا فرکانس پردازنده را (در صورت نیاز) افزایش می‌دهد تا در مواقعی که به آن نیاز دارید، سرعت بالایی داشته باشید و در صورت عدم نیاز، کارایی انرژی را افزایش دهد تا مصرف انرژی کاهش یابد.
  2. Intel Hyper-Threading Technology: فناوری Intel Hyper-Threading (Intel HT Technology) دو رشته پردازشی را در هر هسته فیزیکی ارائه می دهد. به این ترتیب کارهای بیشتری به صورت موازی انجام شده و زودتر از همیشه تکمیل می‌شوند.
  3. Intel 64: معماری Intel 64 محاسبات 64 بیتی را روی سرور ارائه می‌دهد. معماری Intel 64 با اجازه دادن به سیستم‌ها برای آدرس دهی بیش از 4 گیگابایت حافظه مجازی و فیزیکی، عملکرد کلی سیستم را بهبود می‌بخشد.
  4. Idle States: حالت های بیکار به این معنی‌ست که در مزان بیکاری پردازنده، انرژی کمتری مصرف می‌شود.
  5. Enhanced Intel SpeedStep Technology: فناوری پیشرفته Intel SpeedStep  ابزاری پیشرفته برای فعال کردن عملکرد بالا با مصرف انرژی پایین است. فناوری متعارف Intel SpeedStep  هر دو ولتاژ و فرکانس را به صورت پشت سر هم بین سطوح بالا و پایین در پاسخ به بار پردازنده تغییر می‌دهد.
  6. Intel Demand Based Switching: سوئیچینگ مبتنی بر تقاضای Intel یک فناوری مدیریت توان است که در آن ولتاژ اعمال شده و سرعت کلاک یک ریزپردازنده در حداقل سطوح لازم حفظ می‌شود تا زمانی که به قدرت پردازش بیشتری نیاز باشد. این فناوری به عنوان فناوری Intel SpeedStep در بازار سرور معرفی شده است.
  7. Intel AES New Instructions: دستورالعمل های جدید Intel AES (Intel AES-NI) مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها هستند که رمزگذاری و رمزگشایی سریع و ایمن داده ها را امکان پذیر می کنند. AES-NI برای طیف گسترده‌ای از برنامه‌های رمزنگاری ارزشمند است.
  8. Intel Trusted Execution Technology: این فناوری برای محاسبات ایمن‌تر، مجموعه‌ای همه‌کاره از افزونه‌های سخت‌افزاری برای پردازنده‌ها و چیپست‌های Intel ارائه می‌کند که پلتفرم دفتر دیجیتال را با قابلیت‌های امنیتی مانند راه‌اندازی اندازه‌گیری شده و اجرای محافظت شده بهبود می‌بخشد. این فناوری محیطی را فعال می‌کند که در آن برنامه‌ها می‌توانند در فضای خودشان اجرا شوند تا از سایر نرم‌افزارهای روی سیستم محافظت شود.
  9. Execute Disable Bit: یک ویژگی امنیتی مبتنی بر سخت‌افزار است که می‌تواند قرار گرفتن در معرض ویروس‌ها و حملات کدهای مخرب را کاهش دهد و از اجرا و انتشار نرم‌افزارهای مضر در سرور یا شبکه جلوگیری کند.

این ویژگی‌ها تنها بخشی از قابلیت‌های پردازنده‌های به کار رفته در سرور g9 است که نشان می‌دهد دلیل اقبال عمومی نسبت به این سرور قدرتمند چه بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی