ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

امکانات مخفی نوار آدرس مرورگر گوگل کروم

در نگاه اول شاید به نظر بیاید که نوار آدرس مرورگر گوگل کروم کار چندانی انجام نمی دهد. شما آدرس وب سایت مورد نظر را وارد کرده و سپس آن وب سایت -اگر فیلتر نباشد- ...

مجتبی بوالحسنی
نوشته شده توسط مجتبی بوالحسنی | ۱۵ آبان ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

در نگاه اول شاید به نظر بیاید که نوار آدرس مرورگر گوگل کروم کار چندانی انجام نمی دهد. شما آدرس وب سایت مورد نظر را وارد کرده و سپس آن وب سایت -اگر فیلتر نباشد- برای شما باز می شود. اما این تنها کار نوار آدرس کروم نیست!

در واقع اعمال زیادی را می توان از طریق نوار آدرس مرورگر یاد شده انجام داد. در این مطلب شما با برخی از ویژگی ها و امکانات دیگر این نوار آدرس آشنا خواهید شد.

تبدیل واحد سریع و ریاضیات

2-znrf82pt4ankkhyecmjy

برای انجام اعمال ساده ی ریاضیاتی دوست ندارید مدام برنامه ی ماشین حساب را باز کنید؟ کافیست معادله ی مورد نظرتان را در نوار آدرس گوگل کروم وارد نمایید تا پاسخ را سریعا مشاهده کنید! حتی نیاز به فشردن کلید Enter هم ندارید. با همین روش می توانید برخی تبدیل واحدها مانند دما را نیز انجام دهید. فقط باید علامت مساوری را در برابر پرس و جوی (Query) خود تایپ کنید. مثلا در مورد دما 50 c = f را وارد نمایید و یا برای طول 50 feet = inches .

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

استفاده از پنجره ی مرورگر به عنوان نرم افزار یادداشت

3-rnkvvnla3bfqzhlxe5w7

این قابلیت در برخی از مرورگرهای مدرن دیگر نیز وجود دارد. برای استفاده از پنجره ی مرورگر به عنوان نرم افزار یادداشت برداری، باید عبارت زیر را در نوار آدرس کروم وارد کنید:

data:text/html, <html contenteditable>

برای راحتی کار می توانید آن را به لیست نشانک ها (BookMark) اضافه نمایید تا دسترسی سریعتری به این قابلیت داشته باشید. پس از تایپ دستور فوق، شما با صفحه ای خالی مواجه خواهید شد که می توانید در آن شروع به نوشتن کنید.

حستجوی کلمات کلیدی با کشیدن و رها کردن (Drag and Drop)

4-dn1loqbh7asgjjgvdy8m

اگر اهل کپی کردن و چسباندن (Copy / Paste) نیستید یا اصولا از راست کلیک کردن خوشتان نمی آید، برای جستجوی یک عبارت یا کلمه می توانید آن را انتخاب کنید و به سمت نوار آدرس بکشید و در نوار آدرس رها سازید.

جستجو در وب سایت ها

5-lvqbmfybjekuelvms31o

اگر از کاربران همیشگی گوگل باشید احتمالا با عملگر "site:" آشنایی دارید. اما روشی آسان تر برای استفاده از این عملگر وجود دارد. می توانید آدرس سایت مورد نظر را در نوار آدرس تایپ کرده و کلید Tab را در صفحه کلید خود بفشارید.

جستجو در جیمیل یا گوگل درایو

6-usn4q83ogncoq9w0awo6

جستجوی محتوایی خاص در سرویس هایی مانند گوگل درایو و جیمیل نیاز به مراجعه مستقیم به آنها دارد. راه آسان تر اما این است که نام این سرویس ها را در نوار آدرس تایپ نمایید. البته قبل از اینکار باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. بر روی نوار آدرس راست کلیک کنید و Edit Search Engines را انتخاب نمایید.
  2. در بخش Search Engines یک موتور جستجوی جدید با نام Google Drive وارد کنید.
  3. در بخش کلمه ی کلیدی (Keyword) یک کلمه به دلخواه خود انتخاب نمایید. سعی کنید کلمه ای را برگزینید که به آسانی بتوان آن را حفظ نمود.
  4. در بخش Url نیز عبارت زیر را وارد کنید:

http://drive.google.com/?hl=en&tab=bo#search/%s

برای جیمیل نیز مراحل بالا را عینا تکرار نموده و فقط در گام چهارم آدرس زیر را در بخش Url وارد کنید:

https://mail.google.com/mail/ca/u/0/#apps/%s

حال برای جستجوی مستقیم در جیمیل و گوگل درایو کافیست عبارات gmail.com یا docs.google.com را نوشته و کلید Tab را در صفحه کلید فشار دهید.

باز کردن یک لینک در نقطه ی مشخصی از یک سربرگ (Tab)

7-qwzjbvlzdn2muc5xgded

اگر دوست دارید جایگاه سربرگ هایی که هر سایت در یکی از آن ها باز می شود را تغییر دهید، کافیست سربرگ مورد نظر را درگ کرده و آن را به محل دلخوه بکشید و رها نمایید.

استفاده از نوار آدرس به عنوان یک مرورگر فایل ساده

8-j9dilw392aqdhonj606k

البته شاید دلیل قانع کننده ای برای استفاده از مرورگر گوگل کروم به عنوان یک مرورگر فایل وجود نداشته باشد. اما در هر صورت برای انجام این کار در ویندوز عبارت /:C و در مک و لینوکس file://localhost را برای اجرای مرورگر فایل کروم، در آدرس این نرم افزار وارد نمایید. برای گشودن فایل های دلخواه نیز می توان آن ها را درگ کرده و بر روی نوار آدرس کروم رها کرد.

گشودن پنجره ی ایمیل جدید

9-iv4aivw4d0ldumzfyk7u

دوست دارید بدون اینکه نیاز به وارد شدن به نرم افزار مدیریت ایمیل خود، بتوانید مستقیما ایمیل ارسال کنید؟ کافیست عبارت mailto: را در نوار آدرس کروم وارد نمایید تا برنامه ای که برای برای مدیریت ایمیل های شما به صورت پیشفرض تعیین شده، باز شود.

مشاهده اطلاعات امنیتی یک وب سایت

10-vl672oaoqofn3q7wgstq

اگر سایتی را مشاهده می نمایید که به آن کمی مشکوک هستید و علاقه مند به دانستن اطلاعات بیشتری در مورد وب سایت مورد نظر هستید، بر روی آیکون صفحه یا قفل که در سمت چپ آدرس وب سایت و در نوار آدرس کروم قرار دارد کلیک کنید. در این بخش می توانید کوکی ها را بازبینی کنید، جاوا اسکریپت را غیرفعال نمایید، پنجره های مزاحم پاپ آپ را بلاک کنید و ...

اگر شما هم تجربه استفاده از امکانات مخفی کروم را دارید آن را در بخش دیدگاه ها با ما و سایر کاربران دیجیاتو به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (49 مورد)
  • حامد
    حامد | ۱۷ آبان ۱۳۹۳

    من از سال 2008 با فایرفاکس هستم و به نظرم لذتی که توی وبگردی و برنامه نویسی تحت وب به آدم میده رو هیچ browser دیگه ای نمیتونه به آدم این حسو بده .
    همچنین یاد آوری کنم که اگه برنامه نویس تحت وب باشید ، میفهمید که بسیاری از خاصیت های CSS3 توی کروم با کیفیت کم تری نمایش داده میشن.
    همچنین اسکرول کروم خیلی اعصاب آدم رو به هم میریزه :)

  • مسعود
    مسعود | ۱۶ آبان ۱۳۹۳

    سافاری که اینو داشته !!!

  • TROOL
    TROOL | ۱۶ آبان ۱۳۹۳

    مطلب خوبی بود تشکر

  • فرزاد
    فرزاد | ۱۶ آبان ۱۳۹۳

    کروم پدر صاحاب cpu رو در میاره ..

  • کیپ کالم
    کیپ کالم | ۱۶ آبان ۱۳۹۳

    کروم هم دنیایی داره واسه خودش
    من که دوسش دارم امیدوارم شما هم دوس داشته باشید
    با تشکر !

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی