ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پنجمین سالگرد عرضه آیپد؛ مروری بر سال ها تلاش برای ساختن دنیای تبلت ها

پنج سال پیش در چنین روزی، اولین نسل از آیپد به بازارها عرضه شد. از آیپد می توان به عنوان اولین محصول قابل توجه، پس از ارائه ی آیفون یاد کرد هرچند که در نهایت، این تبلت ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

پنج سال پیش در چنین روزی، اولین نسل از آیپد به بازارها عرضه شد. از آیپد می توان به عنوان اولین محصول قابل توجه، پس از ارائه ی آیفون یاد کرد هرچند که در نهایت، این تبلت نتوانست تغییری چشمگیر در امور مروبط به پردازش کامپیوتری و البته نحوه تعامل و استفاده کاربران از کامپیوترهایشان ایجاد نماید.

آیپد البته با سخت افزار بروز خود و اکوسیستمی از قبل پذیرفته شده و اپلیکیشن های فراوان‌ (اپ های آیفون)، توانست در دل بسیاری جای گیرد. بخش ظاهری آیپد در طول سالیان دست خوش تغییرات عمده ای شده ولی به طور کلی، می توان گفت هسته اصلی طراحی اش دست نخورده باقی مانده است.

در ادامه این مطلب، می توانید خط زمان معرفی و عرضه ی این محصول از ابتدا تا بحال را دنبال نمایید؛ از معرفی و روز اول به فروش رسیدن نخستین آیپد تا آمار مربوط به فروش نسخه Air 2 در سال ۲۰۱۵. با دیجیاتو همراه باشید.

۲۷ ژانویه سال ۲۰۱۰؛ اولین آیپد معرفی شد

استیو جابز در شهر سان فرانسیسکو و سالن Yerba Buena، بر روی صحنه رفت تا اولین نسل از آیپد را به جهانیان نشان دهد. بازخوردها پس از این نمایش این بود که اپل، صرفا آیپاد تاچی با نمایشگر بزرگ تر ساخته است؛ اگرچه نمی توان این ادعا را رد کرد، کمبود چنین ایده ای به شدت احساس می شد و سپس نیز به شکل قابل توجهی از آن استقبال به عمل آمد.

سوم آوریل ۲۰۱۰؛ عرضه اولین آیپد

ipad1.0

پنج سال پیش در چنین روزی، اپل فروش اولین نسل از آیپد را آغاز کرد. از این محصول در روز اول، ۳۰۰.۰۰۰ دستگاه و در زیر ۶۰ روز، ۲ میلیون دستگاه به فروش رسید.

دوم مارس ۲۰۱۱؛ رونمایی از آیپد ۲

تغییر عمده ای که می توان در آیپد ۲ دید، طراحی آن است. طراحی نسخه دوم به حدی خوب بود که تا دو نسل بعد نیز به شکل یکسان باقی ماند. در کنار این مدل، همچنین کاور هوشمند آیپد (Smart Cover) معرفی شد. این محصول بر خلاف نسل قبلی، شامل دو دوربین در بخش جلو و عقب دستگاه نیز شده بود. از معرفی آیپد ۲، می توان به عنوان آخرین باری نام برد که استیو جابز بر روی صحنه، برای معرفی یک محصول قدم برداشت.

یازدهم مارس ۲۰۱۱؛  شروع عرضه آیپد ۲

هرچند اپل، آمار مربوط به فروش در اولین آخر هفته عرضه آیپد ۲ را ارائه نداد اما طبق گزارشی از بلومبرگ، این میزان حدودا ۵۰۰.۰۰۰ دستگاه بوده است.

هفتم مارس ۲۰۱۲؛ نسل سوم از آیپد معرفی شد

Apple CEO Cook introduces the new iPad during an Apple event in San Francisco, California

به دلیل نامعلومی، اپل تصمیم گرفت تا بر روی نسل سوم، شماره ای نگذاشته و صرفا آن را «new iPad» یا آیپد جدید بنامد. اپل همچنان آیپد ۲ را نیز به فروش می رساند و گیج شدن بسیاری از خریداران، باعث شد تا استفاده از اعداد، در آینده دوباره مورد استفاده قرار گیرد. بزرگترین بروز رسانی های مروبط به نسل سوم را می توان استفاده از نمایشگری بسیار با کیفیت تر از نوع رتینا دانست؛ تغییری که علاقه مندان به این محصول، مدت زمان زیادی انتظارش را می کشیدند.

۱۶ مارس ۲۰۱۲؛ شروع فروش نسل سوم آیپد

اپل به لطف استفاده از نمایشگر رتینا، توانست ۳ میلیون نسخه را در اولین آخر هفته به فروش برساند.

۲۳ اکتبر ۲۰۱۲؛ معرفی نسل چهارم آیپد به همراه آیپد مینی

هنوز یک سال از معرفی آیپد ۳ نگذشته بود که اپل تصمیم به ارائه نسخه جدید این محصول به همراه آیپد مینی گرفت. مینی، محصولی ۷.۹ اینچی بود که شاید اگر جابز همچنان بر صندلی ریاست اپل تکیه زده بود، هیچگاه به تولید نمی رسید.

دوم نوامبر ۲۰۱۲؛ شروع فروش آیپد مینی و نسل چهارم آیپد

در این تاریخ صرفا مدل های Wi-Fi آماده تحویل بوده و نسخه های LTE، اندکی دیرتر به اپل استور ها رسیدند. در هر صورت، اپل همچنان موفق شد تا در اولین آخر هفته، تعداد ۳ میلیون نسخه از هر دو آیپد معرفی شده را به فروش برساند.

۲۲ اکتبر ۲۰۱۳؛ آیپد ایر به همراه آیپد مینی با نمایشگر رتینا معرفی شدند

از iPad Air می توان به عنوان بزرگترین دگرگونی در طراحی آیپدها نام برد؛ ایر به شکل باورنکردنی باریک و سبک تر از نسخه های پیشین شده بود و همین امر نیز باعث شد تا بتوان از آن به عنوان یک بروز رسانی اساسی یاد کرد. نسخه مینی هم تغییری جالب را به همراه داشت؛ نمایشگری با رزولوشن بالای رتینا.

اول اکتبر ۲۰۱۳؛ شروع فروش آیپد ایر

به دلایل نا معلومی، اپل بر این شد که تاریخ عرضه دو آیپد را از هم جدا کند؛ احتمالا به همین دلیل هم بود که در نهایت تصمیم گرفت تا میزان فروش اولین آخر هفته خود را اعلام نکند.

۱۲ نوامبر ۲۰۱۳؛ شروع فروش آیپد مینی رتینا

اولین نسل از آیپد مینی قیمت پایه ای برابر با ۳۲۹ دلار داشت اما در نسخه رتینا، این قیمت به ۳۹۹ دلار افزایش پیدا کرد. با چنین قیمتی، در صورتی که تمایل به خرید نسخه مینی داشته باشید، این آیپد همچنان بهترین یا بهتر است بگوییم به صرفه ترین آپید مینی محسوب می شود.

۱۶ اکتبر ۲۰۱۴؛ آیپد ایر ۲ به همراه آیپد مینی ۳ معرفی شدند

اپل دوباره به الگوی شماره گذاری بر می گردد؛ حال ایر ۲ و مینی ۳ را معرفی نموده که هر دو نیز به تاچ آی دی مجهز شده اند؛ اما صرفا آیپد ایر ۲ است که از پردازنده ای جدید بهره می برد.

[هفته ی]۲۰ اکتبر ۲۰۱۴؛ فروش آیپد ایر ۲ و مینی ۳

اپل در کنفرانس خود، صحبتی از تاریخ دقیق عرضه ی جدیدترین آپید ها نکرده و صرفا گفت که در هفته ی آینده، این محصولات به فروش خواهند رسید. بار دیگر، شاهد ارائه آمار مربوط به فروش این محصولات در هفته اول نبودیم؛ بسیاری از کارشناسان این موضوع را به دلیل روند رو به کاهش تقاضا برای «آیپد» می دانستند.

۲۷ ژانویه ۲۰۱۵؛ به شکل کلی، ۲۵۰ میلیون آیپد به فروش رسیده است

apple-ipad-air-2-006-2040.0.0

در ژانویه و در طی ارائه گزارش مالی، اپل اعلام نمود که به شکل جهانی، موفق شده ۲۵۰ میلیون آیپد را به فروش برساند که در نوع خود و در سالگرد پنجم ارائه این محصول، رکورد بسیار جالب و قابل توجهی محسوب می گردد.

البته، این همه ی داستان نیست. آپیدها -و به طور کلی دسته بندی تبلت ها- آمده بودند تا پردازش کامپیوتری و البته نحوه تعامل ما با دنیای تکنولوژی را دگرگون سازند؛ این اتفاق، در هیچ مقیاسی رخ نداد. بخصوص اگر بخواهیم این موفقیت را با دستاورد های آیفون مورد قیاس قرار دهیم. تبلت ها، در زمان فعلی دقیقا همان کاربردی را دارند که پنج سال پیش داشتند: توانا، سرگرم کننده و معمولی؛ روی این دسته از محصولات، نمی توان حسابی ویژه باز کرد و در کارهای سنگین و جدی آنها را مورد استفاده قرار داد. همین موضوع نیز باعث کند شدن روند فروش آیپدهای اپل شده است.

اما آیپدها همچنان می فروشند و اهالی کوپرتینو بر این باورند که در دراز مدت، برد با دسته بندی تبلت ها خواهد بود؛ شاید این ادعا صحیح باشد، آیپدها دارای پلتفرمی قدرتمند هستند که هیچ تبلت ساز دیگری در زمینه فروش، به گرد پایشان نیز نمی رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • hadi_hassani
    hadi_hassani | ۱۶ فروردین ۱۳۹۴

    بازم آقای مستکین ذوب در اپل

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی