ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

ماراتن برنامه نویسی موبایل «هاکارستان»؛ از هفتم تا نهم بهمن ماه در تهران

قشر جوان کشور ما، با استعداد و فوق العاده علاقمند به فناوری است. برای اثبات این مدعا، کافی است نگاهی به جوانان و نوجوانان و حتی کودکان کشورمان بیندازید و یا سؤالی از آنها بپرسید ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۴ دی ۱۳۹۴ | ۱۲:۰۰

قشر جوان کشور ما، با استعداد و فوق العاده علاقمند به فناوری است. برای اثبات این مدعا، کافی است نگاهی به جوانان و نوجوانان و حتی کودکان کشورمان بیندازید و یا سؤالی از آنها بپرسید تا در کسری از ثانیه تمام دانش دیجیتال و رایانه ای شما زیر سؤال برود. نسلی که از کودکی در کنار موبایل های هوشمند و اینترنت بزرگ شده، طبیعی است که امروز از من و شمایی که کودکی مان نه اینترنت به خود دیده بود و نه موبایل هوشمند، هوش دیجیتالی به مراتب بالاتری داشته باشد.

با این وجود، با یک حساب و کتاب سردستی می توان به خلأ بزرگی که در زمینه ی تولید محتوای دیجیتال، به ویژه برای دستگاه های هوشمند وجود دارد پی برد. این خلأ در حوزه ی نرم افزار های آموزشی بزرگتر هم هست. اگر در حوزه ی سخت افزار، موانع و پیش نیاز های زیرساختی و فناورانه ی بسیاری برای تبدیل شدن کشورمان به یک تولید کننده وجود دارد، در حوزه ی نرم افزار نه تنها اساساً با چنین محدودیت هایی مواجه نیستیم، بلکه پتانسیل بسیار بزرگی داریم که در حال حاضر آنگونه که باید و شاید فعال نیست. اینجاست که اگر کمبودی هست (که هست)، کوتاهی از خودمان است و یکی از بزرگ ترین دلایل این کوتاهی، همان مشکل همیشگی یعنی ناتوانی در کار گروهی است.

در چنین فضایی، هر رویدادی که بتواند قشر حرفه ای و درخشان تولید کننده های جوان نرم افزار کشورمان را گرد هم بیاورد نه فقط یک رویداد مهم، بلکه یک فرصت بزرگ است. پس اگر برنامه نویس هستید و سرتان درد می کند برای چالش های برنامه نویسی، در ادامه ی این مطلب با دیجیاتو و رویداد «هاکارستان» همراه باشید.

کمی درباره ی هاکارستان

hackarestan-w600

هاکارستان، یک ماراتون ۳ روزه ی برنامه نویسی موبایل است که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مجموعه ی انارستان، مجتمع فرهنگی سهروردی و جهش، با هدف تولید اپلیکیشن های آموزشی برای جامعه ی تعلیم و تربیت ایران، از صبح چهارشنبه ۷ بهمن الی شامگاه جمعه ۹ بهمن ۱۳۹۴ در تهران برگزار می‎شود. در این سه روز قرار است شرکت کنندگان در تیم های سه، چهار و پنج نفره خواب و آسایش خود را کنار بگذارند، فسفر بسوزانند و نان استاپ کد بنویسند. لازم به ذکر است که هیچ شرکت کننده ای به صورت انفرادی نمی تواند در این رویداد شرکت کند.

حقوق مادی و معنوی رویداد هاکارستان متعلق به فروشگاه محتوای انارستان است و هدف از برگزاری آن نیز، افزایش تولید نرم افزارهای آموزشی به منظور غنی سازی بازار نرم افزارهای موبایلی فارسی برای جامعه ی دانش آموزان، معلمان و والدین ایرانی عنوان شده است. انارستان یک فروشگاه اندرویدی است که به عرضه ی نرم‌افزار و بازی‌، محتوای آموزشی جذاب و سرگرمی از قبیل صدا، کتاب، فیلم و انواع خواندنی ها به قشر دانش آموز می‌ پردازد.

شرکت کنندگان باید در نظر داشته باشند که مالکیت معنوی نرم افزار های تولید شده در این رویداد متعلق به خود تیم است، اما حق انتشار آن به صورت انحصاری در اختیار فروشگاه محتوای انارستان خواهد بود.

پلتفرم و زبان برنامه نویسی

بر اساس اطلاعات درج شده روی وبسایت هاکارستان، شرکت کنندگان می توانند برنامه ی خود را تحت ضوابط و قوانین تعیین شده با هریک از زبان های برنامه نویسی و هر پایگاه داده ای که ترجیح می دهند بنویسند، اما در نهایت تنها خروجی «اندرویدی» آنان مورد ارزیابی داوران رویداد قرار خواهد گرفت.

نحوه ی شرکت در رویداد

hackarestan reg

شیوه ی کار به این صورت است که می توانید ثبت نام اولیه ی تیم خود را با توجه به شرایط تعیین شده، روی وبسایت هاکارستان انجام دهید. کمیته ی برگزارکننده تا ۱۰ روز مانده به آغاز رویداد (یعنی ۲۷ دی ماه)، تیم های ثبت نام کننده را بررسی و در صورت تأیید، لینک ثبت نام نهایی برای آنها ارسال خواهد شد. در غیر این صورت با ارسال ایمیلی در خصوص عدم تأیید نهایی به تیم های تأیید نشده در این خصوص اطلاع رسانی می شود و مبلغ پیش پرداخت به حساب آنها بازگردانده خواهد شد.

هزینه ی ثبت نام

هزینه ی ثبت نام اولیه برای تیم های ۳ نفره ۱۵۰ هزار تومان، تیم های چهار نفره ۲۰۰ هزار تومان، و تیم های پنج نفره ۲۵۰ هزار تومان ذکر شده است. با توجه به اطلاعیه ی برگزار کنندگان در صفحه ی ثبت نام مبنی بر سه برابر بودن هزینه ی کامل شرکت در رویداد، هزینه های ذکر شده برای ثبت نام کامل به ترتیب ۴۵۰ هزار تومان، ۶۰۰ هزار تومان و ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود.

چالش های رویداد

طبق اعلام برگزار کنندگان، روز یکشنبه ۴ بهمن ماه، طی جلسه ای که با معلمان منتخب آموزش و پرورش برگزار می شود، ۵ چالش اصلی و مهم در زمینه ی آموزش شناسایی و صبح اولین روز رویداد این چالش ها به تیم ها اعلام می شوند. تیم ها بنا بر انتخاب خود می تواند بر روی یک چالش کار کنند. این امکان نیز وجود دارد که دو یا سه تیم بخواهند روی یک چالش یکسان کار کنند. جدول زمانبندی کل این سه روز روی وبسایت هاکارستان قابل دسترسی است.

ترکیب تیم های شرکت کننده

لزومی ندارد که کل اعضای تیم شما برنامه نویس باشند. شما می توانید یکی از نقش های طراحی رابط کاربری و یا کسب و کار را در تیم تان ایفا نمایید.حداقل تعداد اعضای هر تیم، سه نفر و حداکثر پنج نفر خواهد بود.

ملاک های داوری

به طور کلی ملاک های تیم داوری اپلیکیشن های تولید شده، مدل درآمدی، کار گروهی تیم تولید کننده و کمینه محصول قابل ارائه ی آنها خواهد بود. اما به بیان دقیق تر، پس از سه روز فعالیت تیم ها و ارائه ی ده دقیقه ای آنها، داوران براساس معیارهای زیر به بررسی و قضاوت خواهند پرداخت:

  • میزان درصد حل چالش موجود با توجه به راهکار ارائه شده
  • واقعیت پذیری و قابل اجرا بودن
  • میزان تأثیرگذاری بر جامعه ی تعلیم و تربیت و یا کارآمدی طرح در مقیاس تعیین شده
  • پایدار بودن
  • قابلیت رشد و توسعه
  • نوآورانه بودن

جوایز رویداد برای سه تیم برتر

اما جوایز در نظر گرفته شده برای سه تیم برتر این رویداد به ترتیب از این قرار است:

  • ۲۰ میلیون تومان وجه نقد برای تیم اول
  • ۱۰ میلیون تومان برای تیم دوم
  • ۵ میلیون تومان برای تیم سوم

کمیته ی علمی

کمیته ی علمی این رویداد را نفرات زیر تشکیل می دهند:

  • دکتر محمدجعفر نعناکار
  • نیما نورمحمدی
  • میلاد احرام پوش
  • شاهین طبری
  • مجید علوی زاده
  • حمید رضازاده

ظاهراً این فهرست هنوز در حال تکمیل است و ممکن است تغییراتی در این ترکیب به وجود بیاید.

برخی نکات مهم

فضای اسکان شبانه برای شرکت کنندگان در محل برگزاری مراسم وجود دارد. ساعت کار تیم ها بر روی پروژه ها شبانه روزی بوده و برای مدتی که می خواهند استراحت کنند می توانند از کیسه خواب هایی که برای آنها در نظر گرفته شده استفاده کنند. به این ترتیب همراه داشتن لوازم شخصی از جمله لپ تاپ، اینترنت همراه، بالش، مسواک و ... ضروری به نظر می رسد.

هاکارستان غیر از فضایی برای تبادل ایده، جایی است برای آشنا شدن بیشتر با افراد متخصص در رشته های مختلف و تجربه کردن مراحل اجرایی یک پروژه ی استارتاپی. اگر تیمتان در داوری نهایی انتخاب نشد، شما همچنان می توانید با تمرکز روی نقاط ضعف خود به پیشرفت و پیروزی آن کمک کنید و نهایتاً بعد از برطرف کردن نواقص آن برای بررسی دوباره طرحتان با تیم انارستان تماس بگیرید.

اگر دست به کدنویسی تان خوب است، اگر از کار گروهی لذت می برید، اگر سرتان درد می کند برای چالش، اگر می خواهید جایزه ی میلیونی برنده شوید و در نهایت اگر می خواهید سهم کوچکی در تولید نرم افزار های آموزشی بومی کشورمان داشته باشید، «هاکارستان» را دریابید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • اردلان
    اردلان | ۲۴ بهمن ۱۳۹۴

    سلام دوستان؛

    سه روز شام و ناهار و صبحانه و کلی هایپ می‌دن! من دوستم شرکت کرده. همین ۲۰۰ تومن خرج همه چیشو خودشون میدن با کلی امکانات. بعد جایزشم کم نیست! در مجموع ۳۵ میلیون جایزه می‌ده که رقم خوبیه تو این اوضاع بی‌ریخت اقتصادی!!

    منصفانه‌تر فکر کنیم!

  • pouya
    pouya | ۲۵ دی ۱۳۹۴

    این که چیزی دوستان میگند کلاه برداری شما تو ایران بریددنبال ثبت نرم افزار با این که کدنویسیشده از طرف شما باشه سازمان ثبت کننده تو ایارن میگه همه کدنویسی را ازتون میگیره
    و اگر کدنویسی شما لو رفت از اون سازمان هیچ مسئولیتی را قبول نمیکنه
    یعنی شما کدنویسی کنید ثبت کنید بعد اونا اطلاعات شما را هر کاری میخواند بکنند و شما بدبخت بشید شکایت هم نتونی بکنید
    کپیرایت به سبک اسلامی ایرانی
    اون وقت کسی نمیاد برنامه نویسی کنه ثبت هم کنه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی