ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوپرو از ارائه اپلیکیشن اختصاصی خود و ابزارهای استریم زنده ویدئو خبر داد

گوپرو این اواخر روزهای پرمشغله ای داشته است. این شرکت هفته گذشته رسما از پایه جدیدش به نام Omni پرده برداشت که تا شش دوربین را پشتیبانی می کند. از دیگر اتفاقات مهم چند روز پیش ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۳:۰۰

گوپرو این اواخر روزهای پرمشغله ای داشته است. این شرکت هفته گذشته رسما از پایه جدیدش به نام Omni پرده برداشت که تا شش دوربین را پشتیبانی می کند. از دیگر اتفاقات مهم چند روز پیش برای این شرکت می توان به ملحق شدن یکی از طراحان ارشد اپل به آن اشاره نمود. برنامه ویژه ای هم که گوپرو برای توسعه دهندگان راه اندازی کرده و امکان همکاری آن با صد شرکت مختلف را فراهم نموده نباید از قلم انداخت.

امروز شرکت مورد بحث خبر داد که کانال اختصاصی خود را برای ویدئوهای واقعیت مجازی و 360 درجه راه اندازی می کند. این شبکه GoPro VR نام دارد و قرار است که همراه با نسخه ای از ابزار استریم بیسیم HEROCast ارائه گردد که LiveVR خوانده می شود.

اگر خاطرتان باشد هفته گذشته که خبر ارائه پایه Omni را منتشر کردیم نمی دانستیم که قیمت نهایی آن چقدر است. حالا ظاهرا مشخص شده که این محصول همراه با کلیه تجهیزاتی که برای استفاده از آن نیاز دارید (شش دوربین، نرم افزار Kolor، کنترل هوشمند، کابلها، کارت های حافظه و بسیاری موارد دیگر) در حدود 5 هزار دلار آب می خورد.

اما اگر به تعداد کافی دوربین گوپرو در وسایل خود دارید و تجهیزاتی که به آنها اشاره گردید را هم قبلا خریداری کرده اید، خود پایه 1500 دلار برایتان آب می خورد و امکان پیش سفارش دستگاه نیز از فردا فراهم خواهد بود.

کانال جدید گوپرو از امروز کارش را آغاز می کند و قرار شده که همزمان نسخه های iOS و اندرویدی اپلیکیشن آن نیز در استورهای مربوطه ارائه گردند. گفتنی است این پلتفرم محتواهایی را میزبانی خواهد کرد که به صورت اختصاصی برای آن تهیه شده اند.

این را هم باید اضافه نماییم که ویدئوهای کروی/واقعیت مجازی در نظر گرفته شده برای این کانال ابتدا از سوی ورزشکاران و هنرمندانی ارائه می گردند که گوپرو اسپارنسری شان را بر عهده گرفته اما انتظار می رود که بعد از مدتی محتواهای تهیه شده توسط کاربران معمولی نیز به آن اضافه گردد.

البته از یاد نبرید که گوپرو پیشتر چنین پلتفرمی را برای ارائه ویدئو داشت که Kolor Eyes خوانده می شد و همزمان با خرید نرم افزار مونتاژ ویدئوی Kolor آن را راه اندازی کرد. از همین رو، کانال جدید راه اندازی شده توسط آن را می توان تغییر برند آن دانست.

اما همه این اتفاقات را می توان بخشی از برنامه هایی دانست که شرکت مورد بحث در جریان همایش سالانه انجمن ملی رسانه های آمریکا قصد معرفی شان را دارد. گوپرو در نظر دارد در جریان این رویداد دموهای زنده از استریم بیسیم محتواهای واقعیت مجازی خود را که LiveVR نام دارد به حاضران نشان دهد.

البته جزئیات این سرویس هنوز هم فاش نشده اند اما می توان آن را زیرشاخه ای از سیستم HEROCast دانست که در واقع با هدف مدیریت محتواهای متعددی ارائه گردید که از شش دوربین نصب شده روی Omni دریافت می شوند.

سیستم LiveVR در راستای همکاری این شرکت با MotoGP (رقابت های جهانی موتورسواری) و دیگر رویدادهای ورزشی راه اندازی شده که ظرف ماه های آتی برگزار خواهند شد.

GoPro-Omni-Virtual-Reality-Camera-Rig-1

اما باز گردیم به Omni. قیمت نهایی این محصول همانطور که گفته شد برابر با 5000 دلار (شامل کلیه تجهیزات) اعلام شده که از نظر بسیاری گران به نظر می آید اما در مقایسه با مدل 16 دوربین ادیسه که در حدود 15 هزار دلار قیمت دارد مقرون به صرفه است.

محصولات دیگر هم ردیف Omni نظیر Ozo که توسط نوکیا ارائه گردیده است قیمتی برابر با 60 هزار دلار خواهد داشت و دوربین Surround VR فیسبوک نیز طبق گزارشات برچسب قیمت 30 هزار دلاری دارد. البته دو محصولی که از آنها یاد شد در گروه کالاهای حرفه ای جای می گیرند و شاید مقایسه شان با آنچه گوپرو ارائه کرده کار درستی نباشد. از همین دوربین چهار لنز Orah 4i با قیمت 3600 دلاری اش شاید بهترین رقیب برای آن محسوب گردد. این دستگاه هرچند از Omni ارزان تر است اما امکان تفکیکش به دوربین های مجزا وجود ندارد و تجهیزات اپتیک کمتری برایش در نظر گرفته شده است.

goprovrdolphin

قیمت 5000 دلاری محصول گوپرو باعث می شود که بسیاری از آماتورها حتی فکر خریدش را هم به ذهن خود راه ندهند، اما اینطور به نظر می آید که گوپرو قصد داشته با ارائه آن فرایند تولید ویدئوهای واقعیت مجازی را تا آنجا که امکان دارد برای این گروه از کاربران ساده تر نماید.

Omni به گونه این طراحی شده که سازگاری کامل را با نرم افزار مونتاژ ویدئوی این شرکت به نام Kolor داشته باشد و همکاری شرکت سازنده آن با ادوبی هم نشان میدهد که به زودی امکان تدوین ویدئوهای تولیدی با آن (با کیفیت 8K و نرخ 30 فریم بر ثانیه) از طریق نرم افزارهایی نظیر Premier Pro CC و After Effects فراهم خواهد شد.

حال اگر این امر را در کنار کانال جدید راه اندازی شده توسط شرکت مورد بحث قرار داده و لیست ابزارهای ارائه شده توسط آن برای تولید محتوا را هم در نظر بگیرید در خواهید یافت که این شرکت آمریکایی کامل ترین اکوسیستم را برای تولید محتواهای واقعیت مجازی فراهم نموده است.

اگر از زاویه ای دیگر به این خبر بنگرید، تایید می کنید که صنعت واقعیت مجازی مدتی است که با سرعت سرسام آور خود در حال بسط و توسعه است. سامسونگ با ارائه Gear VR تصمیم گرفت که پرچمدار تولید کنندگان هدست های واقعیت مجازی باشد اما دستاوردش تا به اینجای کار آن بوده که تنها توانسته خریداران تلفن های همراه تولیدی اش را با خود همراه نماید.

فیسبوک آکیلس را در اختیار دارد که بزرگ ترین نام در این صنعت به شمار می رود. اما این محصول هم ایرادات خود دارد و مثلا برای بسیاری از کاربران گران است و همین امر در مورد محصول اچ تی سی هم صادق است.

چندی پیش هم مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک فاش ساخت که واقعیت مجازی نقش بسیار مهمی را در آینده این شرکت ایفا خواهد کرد اما چون محصول تجاری خاصی را برای ایجاد اینگونه محتوا در اختیار ندارد، فضا را برای ورود دیگرانی نظیر گوپرو باز گذاشته است.

در حال حاضر دوربین های تجاری متعددی در بازار وجود دارند که می شود از آنها برای تولید ویدئوهای 360 درجه استفاده کرد اما هیچکدام از آنها تا به حال نتوانسته اند بازار را تحت سلطه خود درآورند.

تا به امروز گوپرو حرفی در مورد اینکه چطور می خواهد تهیه اینگونه محتوا را برای کاربرانش ساده تر نماید به میان نیاورده اما ارائه Omni، ادیسه و نرم افزار Koro از سوی آن را می توان تامین پیش نیازها برای این منظور دانست.

در پایان لازم است اشاره نماییم که طبق برخی اخبار، شرکت مورد بحث تلاش دارد نسخه ای از دوربین های استاندارد خود را که سازگاری کافی با واقعیت مجازی دارد ارائه نماید. با راه اندازی سرویس GoPro VR، LiveVR و ارائه Omni به بازار حالا مشخص شده که گوپرو حرف های بیشتری برای گفتن دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی