ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

حتی سونی هم نمی داند باید چه زمانی منتظر پلی استیشن بعدی بود

لورن لانینگ (Lorne Lanning)، مغز متفکر پشت سری بازی Oddworld اخیرا طی مصاحبه ای با وب سایت گیم اینفورمر گفته که یکی از مدیران اجرایی ارشد سونی، اطلاع دقیقی از زمان عرضه پلی استیشن بعدی ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۹:۰۰

لورن لانینگ (Lorne Lanning)، مغز متفکر پشت سری بازی Oddworld اخیرا طی مصاحبه ای با وب سایت گیم اینفورمر گفته که یکی از مدیران اجرایی ارشد سونی، اطلاع دقیقی از زمان عرضه پلی استیشن بعدی یا همان پلی استیشن 5 ندارد و بیشتر به پتانسیل های آن را مد نظر قرار می دهد.

این مدیر ارشد، شوهی یوشیدا، رییس استودیوهای جهانی بخش سرگرمی های کامپیوتری سونی است که اعتقاد دارد سخت افزار پلی استیشن می تواند به صورت مداوم بروزرسانی شود و دیگر لزومی به ارتقای سخت افزاری گسترده بعد از هر بازه زمانی شش ساله نیست.

لانینگ می گوید که سوال خود در رابطه با پلی استیشن بعدی را طی همایش DICE 2016 با یوشیدا در میان گذاشت و وی گفت: «ما باید عملکردی چالاکانه تر داشته باشیم. هیچ کدام از ما نمیدونیم که آینده به چه شکل خواهد بود، [بنابراین] باید ببینیم که چطور [از تکنولوژی های جدید] سریع تر استفاده کنیم.»

این خبر در حالی منتشر می شود که در چند هفته اخیر، شایعات زیادی درباره کنسول پلی استیشن 4.5 یا پلی استیشن 4K شنیده ایم. کنسولی که ظاهرا با نام رمز نئو شناخته می شود و به گونه ای طراحی شده تا رزولوشن عناوین فعلی پلی استیشن 4 را به 4K افزایش دهد و دیگر اجباری به اجرای بازی روی رزولوشن Full HD 1080p نباشد.

مطمئنا چنین حرکتی برای کمپانی ژاپنی سونی اندکی غیرمنطقی به نظر می رسد؛ سونی حالا سرمایه گذاری عظیمی روی سرویس استریم بازی خود، یعنی PlayStation Now کرده و البته کمپانی فعال در حوزه کلاد، Gakai را هم در سال 2012 با قیمت 380 میلیون دلار خریداری نمود.

PlayStation Now؛ اولین تلاش سونی برای ورود به حوزه استریم بازی که البته در حال حاضر با ناکامی هایی نیز در جذب مخاطبان همراه بوده.
PlayStation Now؛ اولین تلاش سونی برای ورود به حوزه استریم بازی که البته در حال حاضر با ناکامی هایی نیز در جذب مخاطبان همراه بوده.

هرچه تکنولوژی استریم پیشرفت کند و سرعت اینترنت در سراسر جهان افزایش یابد، قدرت سخت افزاری کنسول های خانگی بی اهمیت و بی اهمیت تر می شوند؛ چرا که دیگر نیازی به اجرای بازی روی سخت افزار خانگی نیست.

به صورت سنتی، بازی هایی که روی سخت افزار گیمینگی جدید عرضه می شوند، از تکنولوژی های قدیمی تر پشتیبانی نمی کنند. بنابراین هرکسی که بخواهد این عناوین را تجربه کند، باید هر 5 یا 6 سال یکبار، کنسولی جدید خریده و به قدرت پردازشی لازم دسترسی داشته باشد.

با این حال اگر قرار باشد پردازش از سوی سرورهای سونی انجام شده و سپس برای کاربر استریم گردد، دیگر نیازی به خرید مجدد سخت افزار برای تجربه عناوین جدید نخواهد بود. بنابراین سوالی که مطرح می شود این است که آیا بعد از پلی استیشن 4K، بازهم شاهد عرضه کنسولی سنتی و احتمالا با نام پلی استیشن 5 خواهیم بود یا خیر؟

اگر بنا را به حرف تحلیلگران بگذاریم، احتمالا تا دو یا سه دیگر نسل نهم کنسول های بازی از راه می رسند و شاهد عرضه کنسولی دیگر از سوی مایکروسافت و سونی خواهیم بود. اما آیا کنسول های بعدی، نسل آخر سخت افزارهای سنتی خواهد بود و بعد از آن باید منتظر سرویس های استریم بازی باشیم؟

پاسخ به این سوال کمی مشکل است، چرا که حتی امکان دارد پلی استیشن 5 هیچوقت چشم به جهان نگشاید و خیلی زودتر از همه این ها، شاهد راه اندازی سرویس استریم اینترنتی سونی باشیم. در هرحال به نظر می رسد که حتی ژاپنی ها هم نمی دانند پلی استیشن 5 یک روز ساخته خواهد شد یا خیر؛ پس تنها با زمان است که همه چیز روشن خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • TNT
    TNT | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵

    واقعا من موندم شما این اخبار و حدس و گمان های بی پایه و اساس رو از کجا میارید آقای ضیایی،اگه زحمت یه سرچ ساده رو به خودتون تو گوگل در رابطه با تعداد کاربرای سرویس PlayStation now و xbox live میدادید متوجه میشدید که سرویس PlayStation now نزدیک به ۱۱۰ میلیون کاربر داره و xbox live ۴۸ میلیون کاربر داره، پس اگه قرار باشه یکی از این دو سرویس مشکل جذب کاربر داشته باشه اون سرویس به طور قطع xbox live مایکروسافت خواهد بود نه PlayStation now سونی
    در رابطه با موضوع استریمینگ بازی ها هم خودتون اگه یکم بیشتر فکر میکردید به این نتیجه می رسیدید که عمل پردازش و رندرنیگ بازی های ۱۱۰ میلیون کاربر (حتی اگه نصفشون آوانس بدیم و آفلاین حساب کنیم)کاملا غیر ممکنه و اگه سونی بخواد همچین کاری بکنه حداقل به ۱۰۰ ابر رایانه در حد و اندازه ی واتسون نیاز خواهد داشت تا بتونه از زیر بار پردازشی این همه کاربر که پایین ترین رزولوشن بازیشون ۷۲۰p هست زنده بیرون بیاد اونم بدون در نظر گرفتن کاربران ps4 4k که وقتی که اونا هم به جمع کابران قبلی اضافه بشن خدا میدونه چه فشاری به سخت افزار های رندر کننده قراره وارد بشه.
    در ضمن جدای از این موضوع شما تعداد سرور هایی رو هم که سونی باید ایجاد کنه تا عمل send و receive کردن پاکت ها رو هم انجام بدن حساب کنین تا این عمل از اینی هم که هست غیرممکن تر جلوه کنه.
    و در آخر هم حتی اگر سونی بتونه از پس مشکلات بالا و هزینه هاشون بر بیاد، تکلیف کسایی که به اینترنت دسترسی ندارن و یا پهنای باند و سرعت تبادل دیتاشون پایینه یا اصلا میخوان بازی ها رو به صورت آفلاین و بدون اتصال به اینترنت اجرا کنن چی میشه؟
    (لطفا منتشر کنید که منتشر نکردن کامنت دیگران
    فقط بخاطر این که نظر نویسنده کامنت متفاوت از نظر شماست نشانه کمبود و عقب ماندگی رفتاری و فرهنگی جامعه و شخص خاطیست )

مطالب پیشنهادی