ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا تامین کنندگان باتری های اتومبیل های الکتریکی به زودی نقشی مهم تر از خود خودروسازان ایفا خواهند کرد؟

وقتی صحبت از خودروهای الکتریکی به میان می آید، دو مولفه اصلی در رابطه با آنها مطرح است: قیمت و مسافتی که می توانند طی کنند. این دو مولفه مهم ترین چالش بر سر راه تولید انبوه ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

وقتی صحبت از خودروهای الکتریکی به میان می آید، دو مولفه اصلی در رابطه با آنها مطرح است: قیمت و مسافتی که می توانند طی کنند. این دو مولفه مهم ترین چالش بر سر راه تولید انبوه این اتومبیل ها محسوب می شوند.

خودروسازان سعی می کنند پکیج های باتری را با بیشترین ظرفیت و کمترین هزینه ممکن در محصولات شان جای دهند و به این طریق مشتریان را بیش از هر زمان دیگری جذب آنها نمایند. بر حسب چنین فرآیندی، حالا تولید کنندگان باتری های ویژه ی این دست از ماشین ها بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده اند. لذا اکنون پرسش تازه ای وجود دارد، آیا احتمال اش هست باتری سازان خودروهای الکتریکی، حائز اهمیت تر از خود اتومبیل سازان بشوند و در جایگاه برتری قرار بگیرند؟

«Navigant Research»، در پستی روی بلاگ اش این موضوع را تائید می کند و با صراحت می گوید رخ دادن چنین اتفاقی در آینده چندان دور از ذهن نیست. «LG Chem» یک مثال بارز در این زمینه است. شرکت کره ای با جنرال موتورز وارد همکاری شده تا باتری های "شورلت بولت ۲۰۱۷ EV" را تامین نماید. ناگفته نماند کار کمپانی یاد شده به باتری ها ختم نمی گردد و در طی همکاری اش با GM برخی از قطعات موتور را تولید و حتی طراحی خواهد کرد تا با پیل هایی که ارائه می نماید بیشترین سازگاری را داشته باشند.

2017-chevrolet-bolt-ev-inline1-photo-665351-s-original

این شراکت و پروژه ی مشترک سبب شده GM فرآیند سایر امورش را تسریع کند و بتواند بسیار زودتر از چیزی که انتظار می رفت خودروی الکتریکی با ویژگی طی مسافت ۲۰۰ مایل پس از هر بار شارژ را به تولید انبوه برساند. بولت EV، اولین بار به عنوان یک محصول مفهومی در ژانویه ۲۰۱۵ در نمایشگاه خودروی دیترویت به عموم معرفی شد و حالا قرار است تا پیش از انتهای سال جاری تولید انبوه گردد. فراموش نکنید طی شدن پروسه بدل گشتن یک محصول کانسپت به یک نمونه ی تجاری در صنعت خودرو، بسیار طولانی تر از چیزی است که برای بولت EV رخ داده.

در سوی دیگر ماجرا پاناسونیک نیز همکاری بسیار نزدیکی را با یک مشتری قابل توجه، یعنی تسلا موتورز، تجربه می کند. این شرکت ژاپنی بخش عمده ای از هزینه های کارخانه باتری سازی تسلا در نوادا موسوم به «Gigafactory» را پرداخت کرده و البته از ارائه راه حل های فنی و دانش اش نیز دریغ نکرده است.

بد نیست به این موضوع هم بپردازیم که پاناسونیک جاه طلب تر از سایرین به حساب می آید، زیرا آنها به بازار چین و اتومبیل های الکتریکی آن ورود کرده اند و با شرکت «Dalian Levear Electric» وارد همکاری شده اند. خودروسازان چینی به صورت کلی به شکلی وسیع به کمک های دیگر نام های بزرگ خارجی متکی هستند و حال باید دید پاناسونیک از فرصت طلایی که به دست آورده چگونه بهره می گیرد.

MW-CT828_TSLA_g_20140910103939_ZH

در حالیکه تسلا و GM‌ هر دو از حضور شرکای تجاری شان راضی هستند، به نظر می آید امور به شدت برای آنها و به لطف این شرکا تسریع شده، اما اخیرا «Sergio Machrionne»، مدیر عامل فیات، واکنش تندی به این دست از شراکت ها داشته و نارضایتی خودش را اعلام کرده. Marchionne که خودش ظاهراً چندان میلی به توسعه ی ماشین های الکتریکی ندارد، در ماه ژانویه عنوان نموده که به زودی شرکت های فعال در صنعت خودرو دیگر نقش چندانی در توسعه محصولات الکتریکی شان نخواهند داشت و عمده ی سیاست ها را تامین کنندگان قطعات شان، خصوصاً باتری سازان تعیین خواهند کرد.

انتقال نیرو به چرخ ها جهت حرکت تنها بخشی خواهد بود که تولید کنندگان برتر کنونی بازهم روی آن تسلط خواهند داشت و صاحب دانش آن خواهند بود و از این پس در سایر موارد حرفی برای گفتن ندارند و به مرور از صحنه کنار می روند. نکته در اینجاست که هیچکس نمی تواند جلوی تامین کنندگان باتری را بگیرد و همواره خودروسازانی وجود دارند که بخواهند وارد شراکتی گسترده با این تامین کنندگان شوند؛ زیرا آنها محتاج دانشی هستند که در دست این قشر قرار گرفته.

بسیاری از تحلیل گران می گویند در سال های پیش رو نام های بزرگ دیگری نیز وارد بحث ساخت اتومبیل های الکتریکی می شوند که برای مثال یکی از شاخص ترین شان اپل خواهد بود؛ استارتاپی مانند فارادی فیوچر هم تلاش می کند تا یکبار دیگر موفقیت تسلا را تکرار کند و البته شنیده می شود Dyson هم می خواهد ماشین های الکتریکی خودش را بسازد.

بعید نیست به زودی بشنویم که سامسونگ هم در تلاش است خودروهای الکتریکی اش را تحت برندش تولید و به هم میهنان خود و سپس جهانیان عرضه کند. اکنون شواهد نشان می دهند همه ی نام هایی که به آنها پرداختیم نیازمند کمپانی های دیگری هستند که کلیدی ترین قطعه این محصولات یعنی باتری شان را می سازند و به این صورت مجبور می شوند برای در اختیار داشتن این جزو مهم از تولیدات در برخی دیگر از موارد نیز از سیاست های همکاران شان پیروی کرده و این سیاست ها را بپذیرند.

در چنین شرایطی شاید دیری نپاید که محصولی از شورلت را سوار شیم ولی بخش عمده ای از طراحی های آن بر اساس نظرات و ایده های ال جی پیاده سازی گشته باشند. ممکن است روزی برسد که ال جی ترجیح بدهد دیگر با شورلت همکاری نکرده و دانشی که در طی این سال ها به دست آورده را به تنهایی مورد استفاده قرار دهد، در آن روز اگر خودروهای الکتریکی فرا گیر شده باشند بی شک بقا برای شورلت بسیار سخت خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی